Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
En som slagit mig med Kalmar är att jag väldigt sällan träffar någon från Kalmar.
Jag har relativt ofta träffat på människor som vuxit upp i Oskarshamn, Gamleby, Västervik, Hultsfred, Högsby eller någon annan spännande håla i aktuell län. Men jag har väldigt sällan träffat någon som faktiskt är från själva staden Kalmar.
Det var någon från någon av de andra hålorna som beskrev kalmariterna som ovanligt inskränkta och dömande. Det slår mig också att Kalmar är en plats som har haft en relativ intakt folkmängd under lång tid. Alltså man var relativt sett i Sverige en mycket större stad på typ 1800-talet än vad man är nu. Även under detta århundrade ser folkmängden ut att inte variera i någon större utsträckning varken neråt eller uppåt. Särskilt inte om man jämför med hur mycket exempelvis de andra småländska residensstäderna Växjö eller Jönköping har vuxit.
Därför verkar tesen som någon galghumorist från Oskarshamn eller Högsby uttryckte sig hålla; Kalmariterna bryr sig bara om sig själva, ungarnas fotbollsträning, skvaller om gymnasiekompisarna och vem som har lyckats dra upp den största fisken ur sundet.
Detta gör att de inte flyttar någonstans(anledningen till att jag har träffat så få) och bidrar även till att få människor vill flytta dit, i jämförelse med andra svenska residensstäder.
Kalmariter är fruktansvärt inskränkta och dessutom totalt hjärntvättade av den stora ledaren och sossepampen Johan Persson, som etsat sig fast vid makten, 13 år nu. Kalmar har alltid varit en isolerad håla för inbördes beundran, t o.m. tåget är ändstation. Öland är än värre, det ligger ju mer isolerat än Kalmar.
Folk går runt runt mellan kommun, landsting och näringsliv, anställs av bekanta och släktingar, det ryggdunkas nåt fruktansvärt och svågerpolitiken och korruptionen är enormt utbredd.
Trots att styret är desperata efter att öka folkmängden med invandrare, så står folkmängden och stampar på ungefär samma nivå. Studenter som pluggat klart lämnar och vill inte bo där. Linnéuniversitet håller en mycket låg klass med dåliga professorer och lärare och tappar också i popularitet.
De högra tjänstemännen inom kommunen saknar kompetens och utbildning, svårt att få bra folk att fylla stolarna med o.s.v.
Kalmar är en stad för pensionärer och barnfamiljer. Det byggs fruktansvärt mycket flotta bostäder, som till största delen förmedlas till utrikes födda. Även ett nytt miljonprogramsområde växer fram i "Snurrom". Fula avskyvärda höka klossar ploppar även upp lite här och där i de centrala delarna, staden fullständigt byggs sönder. Politikernas storhetsvansinne har verkligen övergått alla rimligheters gränser och man tror man kan bygga ett nytt Stockholm!