Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Jag tycker att jag lyckats någorlunda i karriären men känner ändå att jag är rätt så fattig för min ålder. Lite beror det på att jag tog ett par sabbatsår efter gymnasiet och reste runt osv. Hursomhelst, nu vid 38 har jag skrapat ihop drygt 6.2 miljoner (varav 1.8mkr ligger låst i pensionsförsäkringar). Det är först de senaste åren jag börjat tjäna acceptabelt med pengar och jag drar nu in knappt 250k netto per månad (varav jag sparar runt 120-150k).
Så hursomhelst. Besparingarna stiger ju runt 1.5-2mkr per år men förmögenhetsbyggandet känns ändå som att det går åt helvete för sakta. Det kommer ju ta minst 15 år att spara ihop någon form av dra åt helvete-pengar i denna takt. Dessutom känns det som att det blåser vänstervindar med tal om skatter på finansiella transaktioner, att införa inkomstskatt på aktievinster osv. Jag känner mig mycket orolig och önskar ibland att man kunde fast forward tio år så att man åtminstone hade 20 millar att lugna nerverna med.
Hursomhelst, vid vilken nivå tycker ni att man kan börja slappna av och sluta oroa sig åtminstone för att överleva? Och har ni några tips om hur man kan lindra ångesten över att det tar så lång tid att bygga kapital? Jag känner att den dag man regelbundet drar in någon miljon i avkastning på kapitalet per år borde man kanske kunna slå av på takten lite och njuta mer av vardagen.
Ja du Harry.
Inte latt att vara fattig nar man forsoker leka med de stora pojkarna
Du ar alltsa medelalders och fortfarande beroende av en forvarvsinkomst for ditt uppehalle...
Precis som du redan raknat fram sa maste du spara ytterligare 15-20ar i samma takt innan du kan koppla av,och det med radande forutsattningar pa bade inkomst och beskattning.
Nar du har +2.5M USD ar du val finansiellt redo for ett normalt medelklassliv utan att behova arbeta langre.
Men da ar du bortat 55-60..Tragiskt
Angesten far du leva med om du lever sa lange dvs.