• 1
  • 2
2019-12-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
TS mitt MÅL för att bli ekonomiskt oberoende är knappt den summan som du redan är uppe i, och målet är att ha den summan när jag är i din ålder så uppenbarligen handlar det mest om utgifterna som du bör försöka sänka, sen bör du träna på att inte oroa dig så mycket, att prata med en psykolog om det vore nog inte fel, du har ju råd med det iaf..

När du har 6mkr inser du nog snabbt att man inte kan leva på det. Vissa år går börsen ner t.ex. och sedan har vi inflation osv.

Iofs har du nog rätt i att man kan ha det bra och leva någorlunda billigt också. Jag tog nyligen en road trip i sydvästra USA (Utah, Grand Canyon osv). Det var fantastisk natur och öppna vidder med berg i alla väderstreck. De flesta hus man såg var väldigt modesta men samtidigt så hade de oslagbar utsikt, låg avskiltcoch säkert ingen djävel som kommer och lägger sig i.

Såg en del hillbillys där med pickuper på bensinstationer osv och de såg ut att ha det väldigt soft och stod och slog dank och snackade skit ned varandra med en bunke friterade kycklingvingar i högsta hugg. Jag tänkte då att den livsstilen skulle man nog lätt kunna leva på max 2000 dollar i månaden och åtminstone på ytan verkar det ju väldigt skönt. En riktig hillbilly i tjugoårsåldern med hockeyfrilla hade dessutom en blond riktig jäkla pangbrud. Häcken var nog max 35cm bred. Men detta är kanske lite OT.
Citera
2019-12-02, 19:25
Medlem
smoerreboms avatar
Ja med levnadskostnader på ca 120k i månaden så måste man ha en årsavkastning på 1.5 mill plus nästan lika mkt till.

Jag tycker utgiftssidan verkar ovanlig här För egen del så skulle jag få ta i så det knakar för att göra av med hälften och då ändå vara på resande fot halva året.
Citera
2019-12-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
När du har 6mkr inser du nog snabbt att man inte kan leva på det. Vissa år går börsen ner t.ex. och sedan har vi inflation osv.

Iofs har du nog rätt i att man kan ha det bra och leva någorlunda billigt också. Jag tog nyligen en road trip i sydvästra USA (Utah, Grand Canyon osv). Det var fantastisk natur och öppna vidder med berg i alla väderstreck. De flesta hus man såg var väldigt modesta men samtidigt så hade de oslagbar utsikt, låg avskiltcoch säkert ingen djävel som kommer och lägger sig i.

Såg en del hillbillys där med pickuper på bensinstationer osv och de såg ut att ha det väldigt soft och stod och slog dank och snackade skit ned varandra med en bunke friterade kycklingvingar i högsta hugg. Jag tänkte då att den livsstilen skulle man nog lätt kunna leva på max 2000 dollar i månaden och åtminstone på ytan verkar det ju väldigt skönt. En riktig hillbilly i tjugoårsåldern med hockeyfrilla hade dessutom en blond riktig jäkla pangbrud. Häcken var nog max 35cm bred. Men detta är kanske lite OT.

Jag hade troligtvis kunnat leva resten av mitt liv av en portfölj på ca 6 miljoner och ca 75/25 aktier/räntor. Väldigt mycket handlar om att lära sig att kunna leva billigt men ändå bra, och där verkar det som du har lite du skulle kunna jobba på ifall du vill bli FI och kunna sluta jobba tidigare.
Citera
2019-12-03, 00:24
Medlem
Vad jobbar du med? Jag tjänar knappt 19000kr...
Citera
2019-12-03, 00:35
Medlem
Är du igång nu igen med dina pengartrådar, kände igen din stil direkt
Jag tror du har för mycket ångest för att någonsin känna dig safe, ärligt talat tror jag det är rätt illa. Du startar trots allt i princip samma tråd hör på flashback om och om igen och har gjort rätt länge. Du är neurotiskt lagd och kommer antagligen att oroa dig mer och mer för varje krona du äger. Som BajsBoo sa så är det nog psykvård som gäller för dig. Du kan börja med att prova terapi men tyvärr har terapi rätt låg success rate, och du kommer bli mycket fattigare av den. Det som fungerar är om du börjar medicinera halvtungt, då mår du nog bättre. Men då kommer du inte klara av att arbeta och då blir du ändå fattigare. Så det är nog rätt kört är jag rädd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in