2019-11-26, 14:16
Medlem
lite bakgrund: lider av emetofobi, har perioder av extrem panikångest och oro. Jag har genomgått en kbt-behandling (2 år sedan) som hjälpte för stunden men som inte gav något i det långa loppet. Jag aldrig käkat anti-depressiva men har dock fått atarax utskrivet (som jag slängde efter ha käkat första pillret). Pluggar första året på teknisk fysik kan även tilläggas.

_________

För en vecka sen fick jag min första panikattack det här året och ända sen dess har ju nu haft konstanta panikattacker hela veckan. liknande period av panik får jag nästan varje år och de varar i cirka 3 veckor. Jag går ner vikt och känner mig väldigt trött under de här perioder. igår blev paniken så pass överväldigande att jag börjat tänka på döden rätt mycket (jag är inte självmordsbenägen). Har börjat känna mig väldigt ostabil och det känns som att jag är fast i en bur medan alla andra lever fria liv.
Extra stressad blir när jag ska leverera i skolan. Att gå på föreläsningar och lektioner blir väldigt svårt och jag måste därför plugga väldigt mycket hemma. Men det ABSOLUT värsta är att skriva tentor. Skrev en tenta i linjär algebra för ett par veckor sedan, provet gick jättebra och jag fick en 5:a men under första timmen så hade jag en panikattack. Gick på toa och försökte att lugna ner mig själv men hjärtklappningarna gav sig inte. Det som skapade panikattacken var nog känslan av att jag kände mig fast i tentasalen och att jag inte kunde "fly" (om jag nu inte ville ha ett U)

nu till min frågeställning;

Efter en period av panikattacker/ångest, hur kan man som bäst återhämta sig mentalt?
Senast redigerad av WeLLFuCk1 2019-11-26 kl. 14:23.
Citera
2019-11-26, 14:44
Medlem
SnilleFixs avatar
Bara chilla och ta det lungt, inte göra sånt som stressar upp en. Vara med nära och kära. Träna är bra också.
Citera
2019-11-26, 15:12
Medlem
Som ovanstående sa. Försök med mindfull breathing I vardagen fall man börjar tänka allt för mycket så kan fokus på andningen vara bra.

Det blir bättre skall du se
Citera
2019-11-26, 15:39
Medlem
Krackhauss avatar
Ta det lugnt men slå inte dank i soffan. Promenader med musik i lurarna för att varva ner mentalt. Sen, fysisk aktivitet. Alltså, lättare, mer utdragen fysisk aktivitet så att tröttheten i kroppen och sinnet tar över.
Promenader i parker eller natur, lugna miljöer men där det ändå finns lite att kolla på för att bryta tankemönster.
Citera
2019-11-26, 15:50
Medlem
polismyndighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeLLFuCk1
lite bakgrund: lider av emetofobi, har perioder av extrem panikångest och oro. Jag har genomgått en kbt-behandling (2 år sedan) som hjälpte för stunden men som inte gav något i det långa loppet. Jag aldrig käkat anti-depressiva men har dock fått atarax utskrivet (som jag slängde efter ha käkat första pillret). Pluggar första året på teknisk fysik kan även tilläggas.

_________

För en vecka sen fick jag min första panikattack det här året och ända sen dess har ju nu haft konstanta panikattacker hela veckan. liknande period av panik får jag nästan varje år och de varar i cirka 3 veckor. Jag går ner vikt och känner mig väldigt trött under de här perioder. igår blev paniken så pass överväldigande att jag börjat tänka på döden rätt mycket (jag är inte självmordsbenägen). Har börjat känna mig väldigt ostabil och det känns som att jag är fast i en bur medan alla andra lever fria liv.
Extra stressad blir när jag ska leverera i skolan. Att gå på föreläsningar och lektioner blir väldigt svårt och jag måste därför plugga väldigt mycket hemma. Men det ABSOLUT värsta är att skriva tentor. Skrev en tenta i linjär algebra för ett par veckor sedan, provet gick jättebra och jag fick en 5:a men under första timmen så hade jag en panikattack. Gick på toa och försökte att lugna ner mig själv men hjärtklappningarna gav sig inte. Det som skapade panikattacken var nog känslan av att jag kände mig fast i tentasalen och att jag inte kunde "fly" (om jag nu inte ville ha ett U)

Efter en period av panikattacker/ångest, hur kan man som bäst återhämta sig mentalt?
Absolut träna regelbundet ger högre smärttröskel och bättre motståndskraft .
sen kommer det bli bättre generellt med tiden
Citera
2019-11-26, 20:26
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

Du har ju själv upptäckt att KBT inte hjälper, så då får du väl göra det andra som blivit av med sina panikattacker gjort; börja med SSRI-medicinerig.

Man botar inte cancer genom att prata bort den, och psykiska sjukdomar som PTSD botas med adekvat medicinering. Alternativt kan du ju fortsätta lida tills du får en hjärtinfarkt och dör.

Lycka Till !
Senast redigerad av Schnuppfen 2019-11-26 kl. 20:28.
Citera
2019-11-26, 21:07
Medlem
Citat:

_________

Du säger att du pluggar mycket hemma. Jag tänker att det kan vara nyttigt för psyket att vara utanför lägenheten om dagarna. Kanske kan du plugga på universitetet även om du inte kan sitta med på föreläsningarna? Då kan du ju gå när du vill tänker jag.
Citera
2019-11-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Du har ju själv upptäckt att KBT inte hjälper, så då får du väl göra det andra som blivit av med sina panikattacker gjort; börja med SSRI-medicinerig.

Man botar inte cancer genom att prata bort den, och psykiska sjukdomar som PTSD botas med adekvat medicinering. Alternativt kan du ju fortsätta lida tills du får en hjärtinfarkt och dör.

Lycka Till !
du har nog rätt men trotts att SSRI kan ta bort panikattacker så blir man helt känslolös. Hela sinnet blir monotont och grått vilket inte är ett mycket bättre liv det heller. Men om du har testat det så får du gärna dela med dig din erfarenhet/upplevelse av SSRI.
Citera
2019-11-27, 17:30
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
du har nog rätt men trotts att SSRI kan ta bort panikattacker så blir man helt känslolös. Hela sinnet blir monotont och grått vilket inte är ett mycket bättre liv det heller. Men om du har testat det så får du gärna dela med dig din erfarenhet/upplevelse av SSRI.

Nej, jag har enbart sett hur en bekant blev av med sina panikattacker. Han blev sig själv igen efter enbart en månads behandling, och han uppvisade ett fullt känsloregister. Han körde med cipramil, zoloft och fluoxetin i långsiktiga omgångar. Vid behov tog han Stesosolid för att dämpa den akuta och kortsiktiga ångesten.

Däremot s.ka du undvika Neuroleptika, som ges till dom som lider av schizofreni. Läkemedel som Risperdal, Hibernal, Zyprexa, Leponex är rena döden för känslolivet.

Tips: Låt en ÖVERläkare i psykiatri få höra om dina besvär. Det är lätt att bli feldiagnosticerad av lägre rankade läkare än överläkare.
Senast redigerad av Schnuppfen 2019-11-27 kl. 17:33.
Citera
2019-11-27, 17:37
Medlem
Citat:

_________

Det bästa är att du får uppleva mästring av dina inre känslor. Därifrån är det inte långt till att du blir helt fri från dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in