Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Landet heter sedan länge Vitryssland på svenska och det är också vad UD bör kalla det givetvis. Det har inte bytt namn för UD utan de använder inte den korrekta benämningen utan en utländsk som de gör fel i att använda och genast bör upphöra med.

Att UD väljer att inte utrycka sig på svenska utan bejakar politiska intressen i andra länder och väljer språk efter vad som sägs i andra länder är talande och oroväckande.

Det finns lika lite anledning att skriva Belarus som att benämna Peking, Köpenhamn, Göteborg och München på andra språk än svenska.

Väl talat. Det blir uppenbart skitnödigt när vi försöker uttala avlägsna länders städer på deras egna språk, men inte våra grannländers. Vore kul om Cecilia Uddén blir korre i Danmark och vi får höra henne på radion: "Detta är Cecilia Uddén, direkt från Koepenhäääven"

Själv blir jag kränkt å alla stockholmares vägnar när spanjorer envisas med sitt Estocolmo. När ska de lägga av med sina imperialistiska fasoner och lära sig prata svenska?
Citera
2019-11-25, 12:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bot
Väl talat. Det blir uppenbart skitnödigt när vi försöker uttala avlägsna länders städer på deras egna språk, men inte våra grannländers. Vore kul om Cecilia Uddén blir korre i Danmark och vi får höra henne på radion: "Detta är Cecilia Uddén, direkt från Koepenhäääven"

Själv blir jag kränkt å alla stockholmares vägnar när spanjorer envisas med sitt Estocolmo. När ska de lägga av med sina imperialistiska fasoner och lära sig prata svenska?
Nu skulle väl Cecilia säga det på danska och inte på engelska, men jag förstår din poäng. De finns dock städer där vi svenskar bytt namn till originalet. Tex den franska staden Nice som tidigare kallades Nissa på svenska.
Citera
2019-11-25, 12:45
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De finns dock städer där vi svenskar bytt namn till originalet. Tex den franska staden Nice som tidigare kallades Nissa på svenska.

Det kan ju i och för sig bero på att staden heter Nice på franska men Nissa på italienska och var en italiensk stad fram till 1860 när fransoserna erövrade och frankifierade den.
Citera
2019-11-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Handlar det om att lägga grunden för en [valfri färg]-revolution och upprepa kaoset från Kiev 2014? Handlar det om att exportera homopropaganda och feminism, eller handlar det om fortsatt NATO-expansion österut?

Läser man kommentarer under artikeln hånas Ann Lindes (utrikesminister) okunskap med hänvisning till ändelsen -rus, som enligt henne inte förknippas med Ryssland.

Det är inte Ann Lindes idé utan andra "okända" aktörer som bestämt detta. Hon är bara en galijonsfigur som förespeglar att det råder demokrati i landet.

Hela den svenska politiken är åt helvete, andra krafter använder Sverige som slit o släng för deras egna intressen. Vi kommer sluta på skräphögen när de är färdiga med oss oh politikerna sitter då avlönade i ett annat land som tack
Citera
2019-11-25, 12:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om man tittar på Wikipedia och Wiktionary, så betyder Belarus just Vitryssland. Bel- är troligen kognat med svenska blek, som från början betyder just vit. Blekinge har fått sitt namn av att vattnet ansågs vara vitaktigt där.

Givetvis är utrikesministern okunnig. Hon skulle inte vara minister i den regeringen annars.
Varför Blekinge heter Blekinge vet jag inte men den förklaring jag tidigare hört är att eftersom landskapet till stor del har en rand med öar utanför kusten råder det ofta bleke därinnanför.
Citera
2019-11-25, 12:53
Medlem
Som vanligt då, Sri Lanka / Ceylon eller Myanmar / Burma och nu då Belarus istället för Vitryssland. Troligen saker jag inte kommer att bry mig om i mitt dagliga språkbruk då jag inte är diplomat (eller handläggare) på UD.

Det är lite som att jag aldrig kommer att sluta använda AD/BC (e.kr. och f.kr.) istället för att kalla det för BCE och CE, även i akademisk text, eftersom man tydligen inte får nämna Jesus och kristendomen då andra skitkulturer och religioner kan bli ledsna då.
Citera
2019-11-25, 12:54
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det kan ju i och för sig bero på att staden heter Nice på franska men Nissa på italienska och var en italiensk stad fram till 1860 när fransoserna erövrade och frankifierade den.
Det finns såklart orsaker till namnbytet. Men faktum är att det skett under 1900-talets senare halva och att många äldre svenskar har så att säga fått vänja sig vid det nya namnet. Bytet har dock gått smärtfritt. Nu är det dock en skillnad på dessa namnbyten och det är att Nice är lätt att uttala,

Belarus låter osvenskt och uttalet är inte självklart. Lite likt Peking och Beijing där det senare låter konstigt att säga medans Peking låter svenskt. Jag tvivlar på att gemene svensk kommer börja säga Belarus i brådrasket.
Citera
2019-11-25, 13:23
Medlem
johanjosefssons avatar
Utrikesdepartementet = Efterblivna människor som skolkade ifrån skolan och blev politiker utan att skaffa sig ett hederligt jobb.
Citera
2019-11-25, 14:07
Medlem
YP4XQs avatar
Står inte bella för lilla alltså blir det nu Lillryssland? Rätta mig om jag har fel
Citera
2019-11-25, 14:08
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Men vad betyder då Rus om inte ryssland?
Överflödig kommentar, men du skriver det ju själv.
Ifrån idag 25/11 2019, så har den feministiskt framtonade UD av absurdistam alltså bestämt att "Belarus" är analogt med landet ä: VitInteryssland, och Vitryssland redigeras ut ur historian.

Allt i linje med världens största April-skämt. På första Maj brinner landet, det har alltid varit så.
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-25 kl. 14:12.
Citera
2019-11-25, 14:08
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Utrikesdepartementet = Efterblivna människor som skolkade ifrån skolan och blev politiker utan att skaffa sig ett hederligt jobb.

Ännu nånting vi bör skala ner eller tillsätta med riktigt folk likt Länsstyrelserna i Sverige... massiiva slukhål av skattemedel.
Citera
2019-11-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp

Rus är vad vikingar kallades av det slaviska folket, fanns flertalet stora ifrån dagens Norge och Danmark också. Det betyder inte blond eller svensk, ingen viking ifrån dagens Sverige benämndes som "svensk".

Okej viktig-petter, jag höftade!
Men svenskar var dom som främst begav sig österut från Roslagen (därav Rus). Dom var blonda och svenskar kallat Svear. Så lite rätt fick jag ändå.
Rus blev därför synonymt med blonda eller svear.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in