2006-03-17, 21:50
Medlem
Att sökfunktionen är ett gissel för många här på forumet kommer ju inte direkt som en nyhet. Jag använder alltid sökfunktionen innan jag ska skapa trådar och ofta för att hitta saker man letar efter, Men jag blir inte klok på den och jag måste erkänna att jag tycker den är alldeles usel! En stor del av problemet har jag dock insett kanske ligger i att jag egentligen inte har en aning om hur man ska använda den mer avancerat. Hur fungerar det och vad ska man skriva in i sökfältet?
Fungerar det som google med alla deras tecken som tex "" för att få fram det man vill ha eller är det ett alldeles eget system? Har nu listat ut att det måste röra sig om det senare!

Jag, och säkert många andra här skulle uppskatta om någon tog sig tid att skriva ner en FAQ, eller iallafall länka till en. Om jag tillexemper söker på "plugins firefox" (fast utan "" då) så får jag ju upp alla trådar som innehåller antingen ordet plugins, eller ordet firefox. Detta är ju helt värdelöst. Dessutom är sorteringen av vettiga resultat alldeles usel. Den verkar sortera i tidsordning efter senaste inlägg först, och inte efter antal gånger ordet används i tråden eller liknande, vilket verkar vettigare.
Vet att sökfunktionen har debatterats hit och dit under lång tid, men nu kanske det är dags att jobba på lite förbättringar, något som enligt mig borde prioriteras framför skönhetsuppdateringar. Brukar inte klaga, men det här har stört mig under en väldigt lång tid och jag är säker på att det finns en del andra där ute som sliter sitt hår när det inte går att söka.

Men det kanske som sagt bara beror på min okunskap och jag skulle uppskatta vädligt, om någon kunde hjälpa till att uppdatera min kunskap på området.
Citera
2006-03-17, 22:21
Medlem
ImTheMans avatar
sök på med boolesk söktyp och använd operatorn AND, alltså "plugins AND firefox", detta måste göras med avancerad sökning och där kan du äben ställa in sorteringmetod
Citera
2006-03-17, 22:28
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
sök på med boolesk söktyp och använd operatorn AND, alltså "plugins AND firefox", detta måste göras med avancerad sökning och där kan du äben ställa in sorteringmetod

Det är ett bra tips. Vilka andra logiska operatorer kan man använda?

Hatar också sökfunktionen, och framförallt då resultatsorteringen. Jag brukar köra med site:www.flashback.org på Google istället. Verkar som hela forumet finns indexerat, men det sker ju tyvärr inte i realtid. Forum överlag har usla sökfunktioner. phpBB är ännu värre.
Citera
2006-03-17, 22:39
Medlem
Citat:
använd operatorn AND, alltså "plugins AND firefox"

Smart!

Citat:
sök på med boolesk söktyp

Ovanstående är lite över min kunskap. Tror de betyder att man kan använda and, or och not. Men vilka mer kommandon finns det? Har ju haft det där i nån programmeringskurs nån gång men det är inte mitt största intresse så det har försvunnit för längesen...
Citera
2006-03-17, 22:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Tack!
Tack för att du startade den här tråden!
Jag som hela min tid på FB trott att jag var den enda som inte fattade hur sök funkade och så kommer du här och räddar min dag!
Och jag instämmer: sök-funktionen suger.
Har vid massor av tillfällen provat att söka på exempelvis citat i folks signaturer för att hitta hela sammanhanget, utan att lyckas nåt vidare.
Får hoppas att det kommer fram mer matnyttigheter som alla andra kände till redan...
Citera
2006-05-19, 20:56
Bannlyst
Kan man söka i enskilda trådar? Så vitt jag vet fungerar det med varken Flashbacks sökfunktion eller Google.
Citera
2006-05-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Kan man söka i enskilda trådar? Så vitt jag vet fungerar det med varken Flashbacks sökfunktion eller Google.

Finns ju en "sök endast i det här ämnet" överst i tråden.

När jag ändå skriver: Om man söker på ämne + author, hur fan hittar man rätt inlägg i en 256 sidors tråd?

/KT
Citera
2006-05-22, 21:31
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Finns ju en "sök endast i det här ämnet" överst i tråden.

När jag ändå skriver: Om man söker på ämne + author, hur fan hittar man rätt inlägg i en 256 sidors tråd?

/KT

Klicka i 'visa resultatet som inlägg'
Citera
2010-07-31, 22:54
Medlem
riXs avatar
Bumpelibump..

Nu när det finns en ny fin FAQ om sökfunktionen, skulle jag tycka det var bra att kombinera förståelse av den (och även annan viktig information om forumet) med en modifikation av väntetiden för aktivering av nya konton.

Nu har man som ny användare två val för aktivering av sitt konto:
  • vänta tre dagar
  • skicka ett betal-SMS
Mitt förslag är att lägga till ett tredje alternativ, i stil med
  • svara rätt på ett quiz om reglerna, FAQ mm och kanske klara någon praktisk sök-övning, i kombination med att bara behöva vänta kanske 2 dagar eller få möjlighet till en lite billigare SMS-aktivering.

Vad tror ni om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in