2019-11-23, 09:43
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Anta att jag dragit upp abborre, gädda eller röding (fisken alltså) och att jag grillar den på stället över öppen eld. Räcker det inte med att jag rensar ut inälvorna, eller borde jag fjälla fisken också? Jag tänker mig att jag fjällen går bort när jag drar bort skinnet just innan jag äter.
Citera
2019-11-23, 10:12
Medlem
448s avatar
Behövs inte däremot är det bra att skrubba bort slemmet på gäddan och sen skall man inte bränna skinnet på gädda för då smakar det skit , abborre är helt okritiskt i jmf
Citera
2019-11-23, 10:27
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Anta att jag dragit upp abborre, gädda eller röding (fisken alltså) och att jag grillar den på stället över öppen eld. Räcker det inte med att jag rensar ut inälvorna, eller borde jag fjälla fisken också? Jag tänker mig att jag fjällen går bort när jag drar bort skinnet just innan jag äter.

Gäddan flår jag innan tillagning då det är lätt att få bismak från slemmet. Jag skrubbar först av slemmet för att sedan tvätta av händerna ordentligt och därefter med rena händer flå gäddan.

Abborre och rödingen grillar jag som de är om jag inte vill marinera dem då.
Citera
2019-11-23, 19:48
Medlem
448s avatar
Flå gäddan är nog ett smart drag för bismaken tar ju över firren helt speciellt om man bränner den...
Citera
2019-11-23, 20:06
Medlem
mjukmjukares avatar
Måste jag, frågar du?
Nej du måste ingenting.

Men om du är både natur och matintresserad så tycker jag att du ska ha ett konsekventtänk.
Från start till mål. Totalt.

Gör det bästa av allt. Inför, under och efter fisket. Samma med maten. Såklart.
Låt detta bli en tanke och gör sen ett val.

Citera
2019-11-24, 01:43
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Måste jag, frågar du?
Nej du måste ingenting.

Men om du är både natur och matintresserad så tycker jag att du ska ha ett konsekventtänk.
Från start till mål. Totalt.

Gör det bästa av allt. Inför, under och efter fisket. Samma med maten. Såklart.
Låt detta bli en tanke och gör sen ett val.

Titta noga en gång till på min trådstart. Jag skrev inte "måste" någonstans. Jag skrev "borde". Var snäll och kom med nånting konkret nästa gång du skriver i denna tråd.
Citera
2019-11-26, 02:50
Medlem
Abborre har ett tufft skinn och hårda fjäll. Skall man tillaga den med skinn, med mål att skinnet skall ätas, så bör man ju helt klart fjälla den.

Röding och ädelfiskar övrigt har ganska små och mjuka fjäll. Det bäst smakande finner jag vara just småknaprigt, ofjällat lax/öring/röding-skinn som smörstekts och krullat til sig lite.
Citera
2019-11-26, 11:19
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Abborre har ett tufft skinn och hårda fjäll. Skall man tillaga den med skinn, med mål att skinnet skall ätas, så bör man ju helt klart fjälla den.

Röding och ädelfiskar övrigt har ganska små och mjuka fjäll. Det bäst smakande finner jag vara just småknaprigt, ofjällat lax/öring/röding-skinn som smörstekts och krullat til sig lite.

Vid rökning ska abborre skinnet va kvar iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in