2019-11-22, 17:50
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hej!
Jag tror att jag har letat i varenda livsmedelsaffär på min sida stan men hittar ändå inte svartvinbärssylt! Det närmsta är Tehuset Java, men där är det i ett paket bestående av tre miniburkar med tre olika smaker.
Har googlat och det enda märke jag hittar över huvud taget är från Torfolks gård, just denna sort hittar jag dock inte i butik. Efter en händelse med en av deras burkar för 20 år sen har jag dessutom fortfarande lite fobi för dem... Finns verkligen inga andra märken!?
Citera
2019-11-22, 17:53
Medlem
Sooks avatar
Duger inte svartvinbärsgele då?
Citera
2019-11-22, 17:56
Medlem
tremades avatar
Har du tittat efter frusna svarta vinbär? Går ju koka sylt själv rätt enkelt.
Citera
2019-11-22, 18:03
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Duger inte svartvinbärsgele då?
Hm, hade tänkt ha på scones eller annat mjukt bröd, tror inte gelé blir så gott då, men får kanske testa.
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Har du tittat efter frusna svarta vinbär? Går ju koka sylt själv rätt enkelt.
Ja, det slutar nog med att jag får göra det! Konstigt att det inte finns färdigt, är ju så himla gott! Åtminstone om man har tillräckligt med socker i.
Citera
2019-11-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Hej!
Jag tror att jag har letat i varenda livsmedelsaffär på min sida stan men hittar ändå inte svartvinbärssylt! Det närmsta är Tehuset Java, men där är det i ett paket bestående av tre miniburkar med tre olika smaker.
Har googlat och det enda märke jag hittar över huvud taget är från Torfolks gård, just denna sort hittar jag dock inte i butik. Efter en händelse med en av deras burkar för 20 år sen har jag dessutom fortfarande lite fobi för dem... Finns verkligen inga andra märken!?
Färdigkokt svartvinbärssylt är nog ingen stor vara. Enklast är som föreslås ovan att köpa frysta och fixa sylten själv. Jag har sett frysta på Hemköp, Willys och Coop.
Citera
2019-11-22, 18:08
Medlem
tremades avatar
Citat:
Hm, hade tänkt ha på scones eller annat mjukt bröd, tror inte gelé blir så gott då, men får kanske testa.

Ja, det slutar nog med att jag får göra det! Konstigt att det inte finns färdigt, är ju så himla gott! Åtminstone om man har tillräckligt med socker i.
Håller med, det är lite konstigt. Kanske krävs mindre bär för att göra gelé?

Vi hade en svartvinbärsbuske när jag var liten. Det blev rätt mycket bär och vi brukade göra mer än 5 liter saft varje år.
Citera
2019-11-22, 18:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här kan du köpa sylten:

https://baraban.se/leis-svartvinb228...th=107_538_165
Citera
2019-11-24, 12:04
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Färdigkokt svartvinbärssylt är nog ingen stor vara. Enklast är som föreslås ovan att köpa frysta och fixa sylten själv. Jag har sett frysta på Hemköp, Willys och Coop.
Yes, kommer att testa det! Tack för tips om inköpsställen!
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Håller med, det är lite konstigt. Kanske krävs mindre bär för att göra gelé?

Vi hade en svartvinbärsbuske när jag var liten. Det blev rätt mycket bär och vi brukade göra mer än 5 liter saft varje år.
Ja, tror till och med vi har en på vår innergård, men vågar inte plocka. Man vet aldrig vem som stått och kissat på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Drottningsylt är väl ändå godare?
Det är också gott, brukar köpa det som ersättning för svartvinbärssylt, som inget förmår slå...

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Här kan du köpa sylten:

https://baraban.se/leis-svartvinb228...th=107_538_165
Tack! Kanske vanligare i utlandet. Vi svenskar kanske har så mycket vinbärsbuskar överallt att tillverkarna utgår ifrån att alla kokar själva och inget behov finnes av att köpa...
Citera
2020-03-27, 00:54
Medlem
Citat:
Hej!
Skulle kolla med Syltkrukan från Månkarbo, Tierp,
Citera
2020-04-01, 22:02
Medlem
Jagozars avatar
Hittade två olika på ryska hyllan på Världens Mat idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in