2019-11-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Hur r krockskerheten med plt som inte verkar ge med sig?
Det r en vldigt bra frga. Moderna bilar har s f kanter som mjligt fr att minimera skadorna p gngtrafikanter och cyklister.

Man vergav raka kanter p 1940-talet nr man lrde sig forma plten som man ville ha den. Kanske ett svar p Teslas produktionsproblem med sneda karosser? Lttare att tillverka raka linjer ven om konstruktionen blir smre.
Citera
2019-11-22, 14:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Jag och frugan var uppe och kollade p releasen.
Nr bgge rutorna sprack s var jag helt sker p att de skulle kra in den riktiga bilen.
Satan s ful den var!
Men nu brjar brjar jag gilla den lite mer. Absolut inte pga utseendet men det verkar som att den skall vara vldigt tlig och praktisk. Priset verkar ju inte heller vara illa.
En rostfri bil r ju ngot man har drmt om.
Vntar p att se mer detaljerade bilder inifrn och frvaringslsningar.

Jag hade missuppfattat att den skulle brja sljas i december men sg nu att det var frst i slutet av 2021. Fan vrre n nr Microsoft lanserade telefoner ett halvr efter visning.

Jag ska personligen betala dig 1000 kr om det r mjligt att f en sn hr pickup levererad innan 2022. Bokmrk grna det hr inlgget och terkom d, fr jag str vid mitt ord.
Citera
2019-11-22, 14:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag lskar den. Endast funktionalitet och noll estetik, kommer antagligen aldrig att g snder. Bra pris fr en bil som kan gra s mycket och verleva i en krigszon. Lr ju slja bra i Rosengrd. Att den dessutom kommer f folk att sga wtf vartn man kr r bara bonus, och jag r sker p att den ger mer ligg n om du kr en BMW.

Ja, flaket heter ju bed p engelska s det r bddat och klart.

Bjrn Nyland tycker till:
https://www.youtube.com/watch?v=w4iumK95q9E

Konkurrenter:
Rivian:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rivian
Bollinger:
https://bollingermotors.com/
Citera
2019-11-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det r en vldigt bra frga. Moderna bilar har s f kanter som mjligt fr att minimera skadorna p gngtrafikanter och cyklister.

Man vergav raka kanter p 1940-talet nr man lrde sig forma plten som man ville ha den. Kanske ett svar p Teslas produktionsproblem med sneda karosser? Lttare att tillverka raka linjer ven om konstruktionen blir smre.
Problemet r att rostfritt stl r ett helvete att forma och r sprtt jmfrt med vanligt svartstl. Sedan kan man inte jmfra kraften av en slgga med en krock. Plten kommer ge sig.
Citera
2019-11-22, 15:00
Medlem
DeepThroat007s avatar
Rkade att se releasen p YT.

Mste vara ett skmt!

Fick mig nrmast att tnka p kult-rullen "DEATH RACE 2000" frn r 1975.

Bildesign r i frsta hand till fr att skapa ett ha-begr: Vem vill ha en bli som ser ut som gammal science-fiction-design?
Citera
2019-11-22, 15:16
Medlem
Angende det krossade "okrossbara" glaset. Vad sger ni om argumentet att det r nskvrt fr fraren och passagerare att kunna krossa glaset inifrn vid olycka?
Citera
2019-11-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Angende det krossade "okrossbara" glaset. Vad sger ni om argumentet att det r nskvrt fr fraren och passagerare att kunna krossa glaset inifrn vid olycka?

Laminerat glas har funnits som tillval p t ex Volvo i mnga r utan att det varit ett problem fr "svrjevnnerna". Men nu jklar. Livsfarligt ju.
Citera
2019-11-22, 15:43
Medlem
Om ni vill frst tankarna bakom designen:

https://www.motortrend.com/news/tesl...vwW0Hb0QjEf6S0

Det r tydligen en rad smarta ider som lett till exakt det dr utseendet. Det har inte skett av en slump. Den blir billigare, starkare, enklare...

Vem som ska kpa? Ja, vem som helst som har behov och/eller vill ha den. Den vrsta varianten med plaid-drivlinan kommer f en rckvidd p ver 80 mil och 0-100 p ~3 sekunder. Det r helt sinnessjukt fr en bil som "bara" kommer kosta 800-850 tusen. (Den billigaste borde brja runt 500 tusen).

Med tanke p att taket kan dras fr och lsas s r den ju fullt mjlig att ha som praktisk familjebil ocks. Blir sjukt sugen p att kpa en faktiskt, ven om jag blev chockad nr jag sg den p bild frst. Spela roll om den r ful och kantig. Den r ju skitcool!
Citera
2019-11-22, 15:45
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Vem kan tnkas kra det hr bket i Sverige?
Om man r miljmupp och kr "vldigt, vldigt tunga stenar" s r den nog given i garaget p Vrmd.
Troligen kommer allts bistndsminister Isabella Lvin med familj att stlla sig i k direkt fr en slik skapelse.

Skmt sido, s kommer man nog att vnja sig vid utseendet och uppskatta det man tyckte var fult och avvikande vid frsta anblicken. Det har vl gtt s med den dr bilen som kom fr tio r sedan med en hg bisarr front. Den blev ingen hit, men man reagerar inte lngre p bket.

Att Teslan skulle bli vanlig p landsbygden i den amerikanska mellanvstern, som r pickupens naturliga habitat, r vl mer tveksamt. De har ju lite svrt t o m fr japanska bilar dr, s el ses nog som lite knapsu. Och med en elbil gr det ju inte att praktisera "rolling coal".
Senast redigerad av Grisbrottaren 2019-11-22 kl. 15:50.
Citera
2019-11-22, 15:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Bilen r inspirerad av Blade Runner och James Bond. Elon har sagt det sjlv.
Citera
2019-11-22, 15:53
Medlem
Kanske inget man pendlar 10 mil till jobbet med varje dag eller viner ngra designtvlingar med men samtidigt kan det skert vara en otroligt praktiskt bil.

Tnk er stora lantbruk, grdar eller strre arbetsplatser typ gruvor osv.

En rejl bil som kan dra mycket och dr man kan slnga in saker dr bak. Samtidigt har du 230-voltsuttag i bilen (och med tanke p hur stort batteri du har s lr du kunna ladda din laptop, mobil, kolla p tv osv) i dagar utan att behva ladda bilen.

Ladda bilen kan du gra hemma med solceller.

Leva off-grid lr ju bli vldigt smidigt d du inte behver brnsle utan kan skapa den sjlv via solceller - samtidigt fr du en stor powerbank som du kan driva hela huset p natten.

Smart av Tesla att gra en pickup. Pickup r den vanligaste bilen i USA och de som r mest emot elbilar r pickup-krandes rednecks. Nu finns det helt pltsligt ett alternativ som verkar billigt. Mycket strre batteri n Model S och lgre pris.
Citera
2019-11-22, 15:54
Medlem
Standard.s avatar
Vad tror ni? r detta bara starten p billigare el-bilar frn Tesla? Kommer aldrig som kpt 1-miljonsersbilarna ha gjort ett fatalt ekonomiskt misstag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in