2019-11-21, 23:52
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Den är inte vinklad, Larsson har lagt en motion till Sd:s landsdagar om det!
Citera
2019-11-22, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Den är inte vinklad, Larsson har lagt en motion till Sd:s landsdagar om det!

Alltid kul när vänstern hoppar in med en bitter one-liner utan att med ett ord gå in på trådens diskussionsämne.

Larsson har lagt en motion om utökad nödvärnsrätt, ingen har väl betvivlat detta?

Sid 43 i pdf:en under "Motioner": https://sd.se/landsdagarna/

Vad i motionen kopplar du ihop det fetstilta i trådstarten som Aftonbladet raljerar över?
Citera
2019-11-22, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Aftonbladet: SD-politikerns krav: Gör det lagligt att döda inbrottstjuven
Vill införa amerikanska lagar i Sverige

SD-politikern vill utöka rätten att döda i självförsvar.

– Kan man inte längre lita på att polisen kan skydda en – då måste man acceptera att medborgarna gör det själva, säger Joakim Larsson.

Litar inte på polisen

Med dagens lagstiftning får personer använda våld för att försvara sig. Hur mycket våld man får ta beror på situationen, men i extrema fall kan dödligt våld accepteras.

Joakim Larsson anser dock att detta inte efterlevs. Domstolar är för stränga i sin tolkning när en person har rätt till nödvärn, menar han. Larsson anser också att medborgare inte längre kan lita på att polisen kommer om man utsätts för grov brottlighet.
"SD-politikerns krav: Gör det lagligt att döda inbrottstjuven"
Larsson tycks anse att man i hemmet ska få försvara sig, genom att använda potentiellt dödligt våld, om man attackeras. Det lättaste sättet att inte skadas av någon som försvarar sig, är att inte begå inbrott. Ändå väljer Aftonbladet att raljera över Larssons förslag.

"Vill införa amerikanska lagar i Sverige"
Larsson tycks anse att den som attackeras i hemmet, ska ha rätt till självförsvar utan att riskera att själv bli åtalad. Aftonbladet resonerar inte kring detta - däremot raljerar de över att Larsson "vill införa amerikanska lagar".

"Litar inte på polisen"
Larsson tycks anse att "medborgare inte längre kan lita på att polisen kommer". Han säger inget om att han inte litar på polisen. Ändå använder Aftonbladet rubriken "Litar inte på polisen"

Vad säger ni om Aftonbladets vinkling?

Varför ska vi bli upprörda över Aftonbladets rubriker? Man drar nytta av dem istället; SD-förslagen blir offentliga. De enda som blir upprörda av det här är sverigefienderna bland oss, som är marxister.
Citera
2019-11-22, 10:35
Medlem
Nordanvindarnas avatar
När någon olovligen har tagit sig in i ens hem för att begå brott så har en gräns överträtts där brottslingen upphävt sitt människovärde och bör betraktas som ett skadedjur.

Dödligt våld är alltså fullt försvarbart och bör till och med uppmuntras.

Detta är min åsikt och den lär inte en skittidning som Aftonbladet kunna ändra på.
Citera
2019-11-22, 10:47
Medlem
Skämt åsido. Oavsett vad man tycker om SD så är ju detta förslag bra. Var ju någon kille nyligen som var hemma och inbrottstjuvarna som kom in misshandlade honom gravt. Tror det skedde i Stockholm.
Citera
2019-11-22, 12:39
Medlem
glöm det , det är bara fjollstaten som har dödsrätten i sverige , du skall inte döda bla.bla.vbla......
ska man ha nått hemma så får du köpa det svart o sen tiga,

HEJDÅSOSSESVIN
Citera
2019-11-23, 12:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart Larsson har rätt i sak. Svensk polis och rättsväsende tänker mer på tjuven. Tänker på ett fall för många år sedan. En person blir rånad på en gård. Ringer polisen de säger god dröj, vi skickar en patrull när vi får tid över. Personen ringer igen och säger.: Jag fick fast rånaren och har bundit upp honom i ett träd här intill! Polisen skickar allt de har och griper ägaren för grov misshandel och kidnappning.
Citera
2019-11-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Klart Larsson har rätt i sak. Svensk polis och rättsväsende tänker mer på tjuven. Tänker på ett fall för många år sedan. En person blir rånad på en gård. Ringer polisen de säger god dröj, vi skickar en patrull när vi får tid över. Personen ringer igen och säger.: Jag fick fast rånaren och har bundit upp honom i ett träd här intill! Polisen skickar allt de har och griper ägaren för grov misshandel och kidnappning.

Polisen följer lagstiftningen, vilket är helt korrekt agerande. Polisen ska inte hitta på egna lagar. Är något fel, ska lagstiftningen ändras, polisen ska inte köra ett eget race i strid med gällande lagar.
Citera
2019-11-23, 12:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Polisen följer lagstiftningen, vilket är helt korrekt agerande. Polisen ska inte hitta på egna lagar. Är något fel, ska lagstiftningen ändras, polisen ska inte köra ett eget race i strid med gällande lagar.

Precis. De kan inte göra mycket åt det. De kan inte hitta på egna lagar för att prioritera olika. Där måste man ju som Larsson säger ändra rätten till nödvärn. Jag menar gå helt Texas-style är förmodligen inte att föredra (dvs du har rätt att döda en person som bara går in i din bostad). Men det är nog inte tanken bakom förslaget. Utan mer just utöka rätten till nödvärn, som faktiskt är väldigt begränsad i Sverige.
Citera
2019-11-23, 16:24
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Han (gårdsägaren) blev dömd till ett och ett halvt års fängelse medan tjuven (utlänning) skrattande släpptes fri. Finns tråd här på Flashback har jag för mig.

Är det ett friskt och sunt samhälle som fungerar på det här sättet?
Citera
2019-11-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Han (gårdsägaren) blev dömd till ett och ett halvt års fängelse medan tjuven (utlänning) skrattande släpptes fri. Finns tråd här på Flashback har jag för mig.

Är det ett friskt och sunt samhälle som fungerar på det här sättet?
Nej, och det visar ju rätt tydligt att det är bättre att lösa problem själv genom SGT-metoden än att ringa polisen.
Citera
2019-11-24, 12:49
Medlem
Citat:
Precis. De kan inte göra mycket åt det. De kan inte hitta på egna lagar för att prioritera olika. Där måste man ju som Larsson säger ändra rätten till nödvärn. Jag menar gå helt Texas-style är förmodligen inte att föredra (dvs du har rätt att döda en person som bara går in i din bostad). Men det är nog inte tanken bakom förslaget. Utan mer just utöka rätten till nödvärn, som faktiskt är väldigt begränsad i Sverige.

Delar din uppfattning. Larsson har dock refererat till amerikansk rättsordning i sin motion, vilket förmodligen inte hjälper honom i argumentationen om han fokusera på att stärka rätten till nödvärn. Och Aftonbladet har därefter fått en onödig öppning att kunna raljera över honom, istället för att diskutera sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in