2019-11-21, 13:50
Medlem
bjernes avatar
Hej.

Jag vet inte hur jag ska reagera eller hur jag ska bete mig just nu, i morse fick jag reda på att min far stack en kniv i magen på sig själv för att ta livet av sig. Han missade alla vitala organ och operationen gick bra.

Ska strax åka och besöka honom, vi har inte haft en bra relation sedan min mor gick bort för lite mer än 1 år sedan och han har pratat om att han inte vill leva längre men pga hans alkoholism och att han alltid ljuger samt ropar varg väldigt ofta så tog jag aldrig det seriöst men spelade med och försökte hjälpa honom.

Inatt stack han en kniv i magen på sig själv.

Jag vet inte hur jag ska bete mig när jag kommer till sjukhuset, vad ska jag säga till honom? Jag har sån extrem ångest just nu och är väldigt nervös inför hur detta kommer gå..

Har läst lite på internet att man absolut inte ska bli arg utan försöka visa att man finns istället men vad händer om han nekar det och fortsätter säga att han kommer slutföra det?

Kommer han bli tvångsinlagd på psyket när han frisknat till från operationen? Dom kan väl inte bara skicka hem honom efter detta?
Citera
2019-11-21, 13:53
Medlem
de kommer inte skicka hem honom. av egen erfarenhet kan dock inte psyk göra så mycket heller. försök bara visa att du älskar honom, det är viktigast. kärlek. visa att han är behövd och älskad och uppskattad, så gott det går. skriv ett brev kanske, berätta hur du känner för honom. kanske med en anekdot från barndomen. kramas.
Senast redigerad av luminan 2019-11-21 kl. 13:56.
Citera
2019-11-21, 14:16
Medlem
Varför skulle du bli arg? Gå dit och var dig själv
Citera
2019-11-21, 14:29
Medlem
Hej Bjerne.

Beklagar det inträffade med din pappa. Jag är en som själv varit i din fars situation. Jag kan egentligen bara ana vad ni anhöriga går igenom när sådant här inträffar..

Mitt råd är att försöka vara så neutral som möjligt vid ert möte här nu idag. Att vakna upp på psyk/sjukhus efter ett misslyckat självmordsförsök innebär sådan extrem ångest redan som det är, och det blir bara för övermäktigt när man ligger där att kunna hantera anhörigas chock, sorg och ångest också. Försök att inte pressa och kräv inga svar från din far just nu., om han själv inte vill Finns där bara för han som stöd, och låt din far få ta imitativ till det som han klarar av att prata om just nu här idag. Det viktigaste är att han i varje fall får höra och veta att du finns där som stöd den dagen han vill prata om det inträffade, och säg att du har frågor och saker som du själv kanske vill ha svar på eller förstå över det han gjort. Det jag försöker säga är, pressa inte han nu, men visa dit stöd bara genom att finnas där(om du vill ge det även om er relation inte är bra).

Skulle din far uttrycka tankar/hot om självmord idag, så försök att bara låta det passera dig just där och då. Det enda svaret man kan ge i en sån situation är väl kanske bara att uttrycka att det är bra att nu kanske han kan få den hjälp du behöver. Självfallet kommer han bli förflyttad till psyk efter sjukhusvistelsen. Känner du att du har ilska och besvikelse du känner att du behöver få ut dig, så skulle jag rekommendera dig att du ta det med din far när han väl är förflyttad till psyk. Där är väl den bästa och tryggaste miljön för han att hantera anhörigas känslor, kanske!?..

Ta hand om dig!
Citera
2019-11-21, 14:33
Moderator
evilhoneys avatar
Det är svårt när en närstående mår dåligt och givetvis svårt att veta hur man ska hantera ett självmordsförsök. Om jag var i din sits skulle jag försöka gå dit och vara ett stöd och visa att jag bryr mig men lämna alla frågor till ett senare skede. För honom så är förmodligen hela världen upp och ner och det kan nog vara svårt att ha ett bra samtal om vad som hände i nuläget. Ta med en bra bok eller choklad eller något han gillar och försök låta bli att gå på djupet.

Om situationen är så illa som det låter så lär han bli kvar på sjukhuset ett tag och beroende på hur de bedömer hans status så kan han bli inlagd en stund för utvärdering. Sen är det lite knepigare mer långsiktigt; att bli tvångsinlagd (vare sig det är LPT eller LVM) är inte helt lätt, förhoppningsvis blir han erbjuden att frivilligt gå på behandling för sitt missbruk och tar den chansen. Du kan ju försöka prata med någon i personalen där han är för att ge din sida av saken också.

Sen skulle jag nog för egen del be att få prata med någon själv, som du säger; det är svårt att veta hur man ska hantera något liknande och att få prata med en psykolog kan vara ganska skönt bara för att få alla tankar på plats. Den kan ju även svara på frågor kring självmord rent generellt.

Till sist så vill jag bara säga att inget av hans agerande ligger på dina axlar, om han är alkoholist och har hotat med självmord tidigare så är det hans ansvar att ta hand om sig, du kan inte vakta din pappa för att han inte ska göra något liknande!
Citera
2019-11-21, 14:40
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Ge han en stor kram och visa att du älskar honom och att du vill ja han kvar i livet
Citera
2019-11-21, 21:05
Medlem
bjernes avatar
Hej.

Jag skulle vilja uppdatera er om situationen. Jag besökte honom på sjukhuset där han ligger efter operationen och pratade med honom. Berättade att jag inte var arg på honom, bara orolig och att jag är glad att han fortfarande lever.

Jag frågade honom rakt ut om han ångrade sig efter att han hade gjort det och hans svar var att det gjorde han och direkt efter han stuckit kniven i sig så tänkte han "vafan håller jag på med egentligen" och larmade.

Förhoppningsvis talar han sanning och vi kan jobba på det här ifrån.

Tack till alla som skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in