• 1
  • 2
2019-11-21, 00:21
Medlem
Hej,

Lämnar in masteruppsatsen om en månad (förhoppningsvis innan jul). Efter nyår har jag fått jobb på ett ställe där kollektivtrafiken tar 1.5 h till, alternativt 45 minuter med bil från min lägenhet (hyreslägenhet, bor ensam med hyra på ca 5k).

Min ingångslön kommer att vara 45000/mån.

I dagsläget knaper ekonomi med ”sparkonto” på 25 k och min enda inkomst är CSN.

Har fått erbjudande av min äldre bror att ”köpa” hans gamla tjänstebil då han ska skaffa ny. Dvs han tar lån på sin lägenhet och sen amorterar jag till honom. Han har det väldigt gott ställt så han gör det enbart av välvilja, och har inga krav på hur lång tid det ska ta för bilen att betalas av, han vill inte ha ränta etc. Bilen är värd ca 200k (Årsmodell 2015) så det är en dyr bil för en nyexad utan några pengar.

Hur hade ni gjort i denna sitsen? Jag tänker att jag har en hög lön så kan ”unna” mig detta. Har även under min utbildning pendlat dagligen enkel sträcka 45 minuter med kollektivtrafiken och det har varit slitsamt. Men å andra sidan är det en dyr bil.

Alternativet är att skaffa en bil för typ 20 k och se glad ut, men det är ett väldigt bra erbjudande som jag får av min bror som jag känner att jag kan ta med en såhär pass ”bra” lön? Ingen ränta och kan amortera fritt liksom. Visst, tjänar inte några miljoner men det finns ju utrymme för kostnaden som jag ser det.

Är kluven då jag inte ser någon extrem fördel som väger upp nackdelarna eller vice versa. Tar tacksamt emot råd och åsikter.
Citera
2019-11-21, 00:27
Bannlyst
Är det din första bil så kanske du ska kolla begagnatmarknaden först, innan du bestämmer dig. Sen finns det ju en hel del bilar som kostar i prisklasserna mellan 20k och 200k.
Citera
2019-11-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swolencolen
Hej,

Lämnar in masteruppsatsen om en månad (förhoppningsvis innan jul). Efter nyår har jag fått jobb på ett ställe där kollektivtrafiken tar 1.5 h till, alternativt 45 minuter med bil från min lägenhet (hyreslägenhet, bor ensam med hyra på ca 5k).

Min ingångslön kommer att vara 45000/mån.

I dagsläget knaper ekonomi med ”sparkonto” på 25 k och min enda inkomst är CSN.

Har fått erbjudande av min äldre bror att ”köpa” hans gamla tjänstebil då han ska skaffa ny. Dvs han tar lån på sin lägenhet och sen amorterar jag till honom. Han har det väldigt gott ställt så han gör det enbart av välvilja, och har inga krav på hur lång tid det ska ta för bilen att betalas av, han vill inte ha ränta etc. Bilen är värd ca 200k (Årsmodell 2015) så det är en dyr bil för en nyexad utan några pengar.

Hur hade ni gjort i denna sitsen? Jag tänker att jag har en hög lön så kan ”unna” mig detta. Har även under min utbildning pendlat dagligen enkel sträcka 45 minuter med kollektivtrafiken och det har varit slitsamt. Men å andra sidan är det en dyr bil.

Alternativet är att skaffa en bil för typ 20 k och se glad ut, men det är ett väldigt bra erbjudande som jag får av min bror som jag känner att jag kan ta med en såhär pass ”bra” lön? Ingen ränta och kan amortera fritt liksom. Visst, tjänar inte några miljoner men det finns ju utrymme för kostnaden som jag ser det.

Är kluven då jag inte ser någon extrem fördel som väger upp nackdelarna eller vice versa. Tar tacksamt emot råd och åsikter.

Beror helt på din relation med din bror. Blanda in skulder i en familj kan skada oerhört.

Rent ekonomiskt är det inga problem, du bör kunna leva väldigt gott på 15 tkr per månad och amortera resten till din bror. Kan till och med vara bra att göra såhär såtillvida att du inte lyfter från jorden i samband med att du går från fattig student till välbeställd.
Citera
2019-11-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Är det din första bil så kanske du ska kolla begagnatmarknaden först, innan du bestämmer dig. Sen finns det ju en hel del bilar som kostar i prisklasserna mellan 20k och 200k.
Ja, det enda jag tänker är att en bil för 100 k t.ex. kommer kräva ett regelrätt billån av en bilhandlare eller liknande där jag inte kan amortera fritt, utan ränta osv.
Citat:
Ursprungligen postat av TwistOfFate
Beror helt på din relation med din bror. Blanda in skulder i en familj kan skada oerhört.

Rent ekonomiskt är det inga problem, du bör kunna leva väldigt gott på 15 tkr per månad och amortera resten till din bror. Kan till och med vara bra att göra såhär såtillvida att du inte lyfter från jorden i samband med att du går från fattig student till välbeställd.
Relationen är bra, jag är väldigt noggrann av mig och det kommer skötas snyggt. Han är även ganska mycket äldre än vad jag är (15 år), så han är i en helt annorlunda situation än vad jag är med tanke på behov av pengar, avundsjuka etc som annars kan skada en relation pga pengar.

Nej jag är ordentligt fast i marken så inga problem där hoppas jag Men då vet jag att det kan vara positivt att göra såhär. Får ta och fundera på det, men ville mest höra om det fanns något i detta som folk skrek ”Nej!” åt. Jag är rätt så inställd på att försöka spara varenda krona som jag får över, och det är väl därför också som det gör lite ont att tänka på kostnaden som lånet medför.
Citera
2019-11-21, 00:43
Medlem
Jag hadde nog provat på jobbet en månad innan jag skuldsatt mig med 200 000 till familjen.

Bara en tanke.
Citera
2019-11-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Jag hadde nog provat på jobbet en månad innan jag skuldsatt mig med 200 000 till familjen.

Bara en tanke.
Väldigt bra poäng. Jag jobbade på detta stället i ett år mellan min kandidat och master, därav vet jag så specifikt skillnaderna mellan pendla med bil och kollektivtrafik För att få upp min lön och få lite nya karriärmöjligheter tog jag en master.

Så jag vet vad jobbet innebär, känner de flesta av kollegorna etc. Så jag är ganska övertygad om att jag kommer stanna där. Visst, jag kan inte garantera att jag stannar där för alltid, men jag vet att jobbet inte blir en tråkig överraskning.

Tack för inputen
Citera
2019-11-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swolencolen
Väldigt bra poäng. Jag jobbade på detta stället i ett år mellan min kandidat och master, därav vet jag så specifikt skillnaderna mellan pendla med bil och kollektivtrafik För att få upp min lön och få lite nya karriärmöjligheter tog jag en master.

Så jag vet vad jobbet innebär, känner de flesta av kollegorna etc. Så jag är ganska övertygad om att jag kommer stanna där. Visst, jag kan inte garantera att jag stannar där för alltid, men jag vet att jobbet inte blir en tråkig överraskning.

Tack för inputen

Då ser jag inget problem lycka till.
Citera
2019-11-21, 05:03
Medlem
Kör på om du gillar bilen. 200k för en bil med din lön är rimligt. Du ska inte behöva åka buss som en sosse och bilen bör vara någorlunda fräsch så att du behåller självkänslan. Dessutom lagom med en några år gammal bil istället för en splitterny (som ju tappar värde som en sten). Däremot bör du behålla bilen tills den är åtminstone tio år gammal, att byta bil ofta oekonomiskt.
Citera
2019-11-21, 06:04
Medlem
Är inte 200k för en bil med snart 5 år på nacken ganska mycket? Hade känt mig bekvämare med en ny bil i samma prisklass hos en bilhandlare. I slutändan ska köpet betalas av oavsett hur ni gör upp kring det.
Senast redigerad av har 2019-11-21 kl. 06:09.
Citera
2019-11-21, 06:44
Medlem
Det var en väldigt hög ingångslön. Jag trodde nyexade civilingenjörer och liknande fick runt 32. Hursom, du har såklart råd med bilen. Jag skulle ta ett vanligt lån och inte blanda in släkten i min ekonomi.
Citera
2019-11-21, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kör på om du gillar bilen. 200k för en bil med din lön är rimligt. Du ska inte behöva åka buss som en sosse och bilen bör vara någorlunda fräsch så att du behåller självkänslan. Dessutom lagom med en några år gammal bil istället för en splitterny (som ju tappar värde som en sten). Däremot bör du behålla bilen tills den är åtminstone tio år gammal, att byta bil ofta oekonomiskt.
Det hade varit väldigt skönt att slippa åka kollektiv mer. Har gjort det länge och är väldigt trött på det. Jag ville väl mest höra vad Flashback tyckte, som ofta ger en raka svar

Citat:
Ursprungligen postat av har
Är inte 200k för en bil med snart 5 år på nacken ganska mycket? Hade känt mig bekvämare med en ny bil i samma prisklass hos en bilhandlare. I slutändan ska köpet betalas av oavsett hur ni gör upp kring det.
Jo det har du ju rätt i. Vad är det med lån hos bilhandlare som är tryggare? Eller är det endast att det är lån av familjemedlem som du inte gillar? Tänker så jag inte missar någon säkerhet som kan komma med bilhandlare.

Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Det var en väldigt hög ingångslön. Jag trodde nyexade civilingenjörer och liknande fick runt 32. Hursom, du har såklart råd med bilen. Jag skulle ta ett vanligt lån och inte blanda in släkten i min ekonomi.
Jo det är nog inte standard. Tror egentligen att lägsta rekommenderade ingångslönen ligger på 35 typ. Men jag har arbetat på stället innan och sådär, så fick en ganska bra tjänst direkt vilket jag tackade och tog emot. Nackdelen är pendlingsavstånden men det får jag försöka leva med - helst med bil
Citera
2019-11-21, 10:10
Medlem
Vet inte om någon skrev detta tidigare men du kan ju alltid köpa en bil för 20k och sedan sälja den igen efter ett år eller när du nu sparat ihop till en bättre. Bara en tanke! Du slipper lån och du kan spara in lite på försäkring eftersom man oftast inte har helförsäkring på en så billig bil.
Plus den lär inte går ner i pris på så kort tid.
Jag gjorde så när jag skaffade jobb och det känns ganska bra att sitta utan skulder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in