2006-03-17, 16:51
Medlem
Jag vill lära mig att göra riktigt goda croissant. Jag har inte testat att göra croissant ännu och behöver ett bra recept.

Jag pratade med lokala franska bagaren som sa att han har en smördeg med jäst i som de jäser och kavlar några ggr dagen innan de bakar den. Eftersom hans croissant är de godaste jag någonsin ätit så måste det ligga något i det.
Citera
2006-03-17, 17:06
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fcon
Jag vill lära mig att göra riktigt goda croissant. Jag har inte testat att göra croissant ännu och behöver ett bra recept.

Jag pratade med lokala franska bagaren som sa att han har en smördeg med jäst i som de jäser och kavlar några ggr dagen innan de bakar den. Eftersom hans croissant är de godaste jag någonsin ätit så måste det ligga något i det.

Jag är lat, så jag köper konservburkar som ger 6st/burk.
Dom är OK men inte mer, inget slår färska croissanter.
Följer med spänning tipsen.
Lycka till
Citera
2006-03-17, 17:09
Medlem
Razumikhins avatar
En deg till croissanter är, som du säger, som en smördeg med jäst. Man har en jästdeg (som en enklare form av bulldeg) som man lägger smör på. Sedan viker och kavlar man ut smör/deg-paketet tills man får en deg där smöret och degen ligger i tunna skikt. Det här är svårt. Det gäller att smöret och degen har liknande konsistens, vilket innebär att det är noga med temperaturen. In och ut ur kylen och gärna en marmorskiva att kavla på. Om man misslyckas får man mer eller mindre en homogen och fet degklump utan fina lager. Har man väl fixat degen är resten lätt; skär ut trianglar och rulla ihop med basen först. Eventuellt kan man rulla ihop croissanterna runt en bit mörk choklad. Precis som din bagare gör så brukar man göra croissanterna dagen innan och låta de stå i kyl över natten, delvis beroende på att det tar tid att göra degen. Jag har inte receptet i huvudet men om du inte är en relativt seriös hemmabagare kanske du skulle tycka att det är lite jobbigt?
Citera
2006-03-17, 17:44
Medlem
Hoffmeisters avatar
20g Jäst
180ml Vatten
180ml Mjölk
600g Mjöl
12g Salt
60g Socker
250g Smör

Blanda Jäst och jummen mjölk.
Sila i mjöl, salt, socker i en bunke.
Gör en krater i mjölet och häll i mjölken och vattnet.
Knåda degen till den blir elastisk.
Platta på en bricka och täck med plastfolie och låt vila 15min och efter det så lägger du den i kylen ett litet tag.
Kavla ut en rektangel till en rektangel
Kavla ut smöret mellan smörpapper till en rektangel ca 2/3 av degen och lägg den på degen.
Nu ska du vika den tredjedelen som inte är täckt med smör över den smörtäckta delen.
Sen tar du den andra änden som är täckt med smör och viker den över.
Hoppas du förstår..Det är typ som att vika ihop en karta, att du lixom överlappar sidorna.
Sen låter du den vila i kylen ett tag och sedan gör du två stycken till sådana överlappningar.

Sen låter du degen ligga och vila någon timma och kavlar ut den tunt och skär ut trianglar och rullar. Sen penslar du bara lite Eggwash över dom innan dom går in i ugnen. (Ägg,salt,socker)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in