• 1
  • 2
2019-11-22, 17:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
men trots att dom är dåliga för magen är de nyttiga i sig eller hur ?
Broccoli är en riktig supergrönsak ur hälsosynpunkt, men självklart är lök nyttigt också. Finns väl inga onyttiga grönsaker egentligen, förutom gurka då, som till 96-98% är bara vatten...
Citera
2019-11-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla grönsaker kan ätas råa, även potatis!
Men man får hålla nere mängden som du märker!

Inom dieten GI talas det mycket om det, hur mycket snabbare kolhydraterna blir när en föda kokas.

Nja, t.ex. vissa bönor är direkt olämpliga att äta råa. Sen är ju gränsen vad man kallar grönsak också en sak. Tänker på svampar t.ex. och nötter - cashewnötter är giftiga råa, och säljs alltid tillagade.
Citera
2019-11-22, 23:20
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Broccoli är en riktig supergrönsak ur hälsosynpunkt, men självklart är lök nyttigt också. Finns väl inga onyttiga grönsaker egentligen, förutom gurka då, som till 96-98% är bara vatten...

Nu vill inte jag pissa på paraden, men många importerade grönsaker och baljväxter råkar ha höga värden av tråkiga spårämnen och pesticider.
Citera
2019-11-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Nu vill inte jag pissa på paraden, men många importerade grönsaker och baljväxter råkar ha höga värden av tråkiga spårämnen och pesticider.

Man måste inte äta importerat. Köp mycket när det är säsong och frys in, köp i övrigt inhemskt av sånt som finns även vintertid. T.ex rotfrukter och kolla frysdisken.
Citera
2019-11-28, 17:44
Medlem
mjukmjukares avatar
Tom Sjöstedt fr Lilla Ego stod i Köket TV4 och lärde ut en, enl honom, underbar pastarätt m bl a rå broccoli som tillbehör.
Oroade inte honom iaf.

Själv är jag lika med Edward Blom.
Avskyr al dente grönsaker som skall kokas.
Jag vill ha genomkokt morot mm.

,
Citera
2022-07-15, 18:14
Bannlyst
Djävlar vad broccoli är god nu. Är nog för att den jag äter nu är svensk och färsk och är förmodligen skördad alldeles nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in