• 1
  • 2
2019-11-20, 18:49
Medlem
har hört att det bör kokas just för att om det äts rå kan det orsaka diarré och det är svårsmält för magen. Vad tror ni ?
Citera
2019-11-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
(FB) Stekt vs rå broccoli

Och så har vi lärt ännu en trådstartare att använda sökhistoriken innan postandet av nya trådar.

Fast nu blev väl ditt försök till att leka flaschbackpolis lite väl överdrivet va!? Är ju två helt olika frågeställningar kring broccoli. Den du länkar till rör ju frågan om näringsupptaget, medans trådskaparen här frågar om magens påverkan av rå/kokt broccoli.

Till ts jag har inte så mycket erfarenhet av broccoli. Men av råa morötter får jag ibland magknip och orolig mage, medans kokta inte påverkar magen alls. Tror helt enkelt magen påverkas av att den får jobba mer och som kan ge en ovan mage de besvär du frågade om. Men det är ju helt individuellt och hur känslig mage man har.
Citera
2019-11-20, 19:33
Medlem
exoticspices avatar
Det beror helt klart hur mycket man äter, ett helt broccolihuvud blir ju gärna för mycket för magen. Lunchrestauranger med salladsbuffé brukar ha små bitar av broccoli som blir en lagom mängd.
Citera
2019-11-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
(FB) Stekt vs rå broccoli

Och så har vi lärt ännu en trådstartare att använda sökhistoriken innan postandet av nya trådar.
sen pratar jag om kokt vs rå inte stekt
Citera
2019-11-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det beror helt klart hur mycket man äter, ett helt broccolihuvud blir ju gärna för mycket för magen. Lunchrestauranger med salladsbuffé brukar ha små bitar av broccoli som blir en lagom mängd.
jag åt en halv av hela huvet och det var ganska mycket att äta rå. märkte att det inte var bra för min mage iaf
Citera
2019-11-20, 21:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
jag åt en halv av hela huvet och det var ganska mycket att äta rå. märkte att det inte var bra för min mage iaf
Alla grönsaker kan ätas råa, även potatis!
Men man får hålla nere mängden som du märker!

Inom dieten GI talas det mycket om det, hur mycket snabbare kolhydraterna blir när en föda kokas.
Citera
2019-11-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla grönsaker kan ätas råa, även potatis!
Men man får hålla nere mängden som du märker!

Inom dieten GI talas det mycket om det, hur mycket snabbare kolhydraterna blir när en föda kokas.
hur mycket snabbare kolhydrater blir säger mig inget? vad menas?
Citera
2019-11-20, 22:30
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tillgängligheten ökas när man kokar maten, samt blir mera lättsmält.
Råa grönsaker skall ätas med varsamhet, om man är osäker på hur magen reagerar.
Citera
2019-11-20, 22:45
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
sen pratar jag om kokt vs rå inte stekt

Ok, kokt broccoli är rätt tråkigt. Kör in det i vad du en äter, finns inget det inte är gott i. Och är det inte gott så är det i alla fall nyttigt.

Godast tycker jag broccoli är i soppor. Men det gör du ju aldrig för då skulle du ju inte fråga. Jag skulle säga att soppor är lite hur man kan bestämma hur människor är något att ha eller inte. Dom som inte gör soppor är rätt värdelösa. Dom som gör värderar saker helt annorlunda. Inte bara broccoli utan man har en relation till alla grönsaker. Man värderar dom när man står med kniven, delar kan vara vackra och få vara på tallriken medans andra älskas för smaken och får gå i soppan.
Citera
2019-11-20, 22:49
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Du kan ju inte ens skriva en mening. Ditt sista problem är vilka grönsaker du ska äta.

Det är väldigt enkelt att se att du för första gången råkat hitta en grönsak i kylen och vill göra en sak av det.

Att du försöker fråga om snabba kolhydrater är ju sen för gulligt, du har ju uppenbarligen ingen som helst aning om vad det är.
Citera
2019-11-21, 23:22
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
har hört att det bör kokas just för att om det äts rå kan det orsaka diarré och det är svårsmält för magen. Vad tror ni ?
Jag skulle koka min broccoli (självklart inte överkoka, det smakar beskt och inte gott) och inte oroa mig mer för det, för kokt broccoli påverkar inte magen negativt. Däremot är lök (och bönor) en riktig bov om man inte vill ha gasig mage. Anledningen är att de innehåller oligosackarider, som är sammansatta sockerarter, vilket jäser i tarmen och påverkar känsliga magar.
Citera
2019-11-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Jag skulle koka min broccoli (självklart inte överkoka, det smakar beskt och inte gott) och inte oroa mig mer för det, för kokt broccoli påverkar inte magen negativt. Däremot är lök (och bönor) en riktig bov om man inte vill ha gasig mage. Anledningen är att de innehåller oligosackarider, som är sammansatta sockerarter, vilket jäser i tarmen och påverkar känsliga magar.
men trots att dom är dåliga för magen är de nyttiga i sig eller hur ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in