2006-03-17, 16:05
Medlem
MrNiceGuys avatar
Fick besked från min läkare idag att de har hitta en ”vattenblåsa” i nederdelen av min rygg. Jag har haft en del besvär i ländryggen ett tag nu. Blåsan hittades dom på en magnetröntgen för några dagar sedan.

Han var inte så villig att berätta för mig vad det kunde vara över telefon. Fick en tid för en träff om några dagar.

Jag undra om det är någon kunnig här på Flashback som kan berätta för mig vad det kan vara..
Citera
2006-03-17, 16:12
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNiceGuy
Fick besked från min läkare idag att de har hitta en ”vattenblåsa” i nederdelen av min rygg. Jag har haft en del besvär i ländryggen ett tag nu. Blåsan hittades dom på en magnetröntgen för några dagar sedan.

Han var inte så villig att berätta för mig vad det kunde vara över telefon. Fick en tid för en träff om några dagar.

Jag undra om det är någon kunnig här på Flashback som kan berätta för mig vad det kan vara..
Ja, det beror ju helt på om den sitter i benet, mellan olika ligament eller t.ex i själva ryggmärgen.
Om han är ovillig att säga så mycket kan det ju bero på att de inte säkert vet vad det är än.
Citera
2006-03-17, 16:57
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:

Vet inte mer än du: att det är en blåsa.

Däremot vet jag att det inte alls är något speciellt ovanligt. Hittar sådana med jämna mellanrum när jag öppnar inför obduktion och patologerna bryr sig inte ett dugg i dem.
Citera
2006-03-18, 23:57
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Ja, det beror ju helt på om den sitter i benet, mellan olika ligament eller t.ex i själva ryggmärgen.
Om han är ovillig att säga så mycket kan det ju bero på att de inte säkert vet vad det är än.

Vad kan det beror på att man får sådana här blåsor? Är det vanligt? Vad kan man förvänta sig för undersökningar? Och framför allt: är det risk för att den sk. blåsan blir större?

Man blir ju lite orolig..
Citera
2006-03-19, 01:04
Medlem
fbes avatar
Citat:
Vad kan det beror på att man får sådana här blåsor? Är det vanligt? Vad kan man förvänta sig för undersökningar? Och framför allt: är det risk för att den sk. blåsan blir större?

Man blir ju lite orolig..
Vi kan ju inte svara. Vi kan omöjligt ha en aning om vad det är du har på den knapphändiga beskrivningen.
Citera
2006-04-20, 13:36
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Vi kan ju inte svara. Vi kan omöjligt ha en aning om vad det är du har på den knapphändiga beskrivningen.

Återkommer nu när jag har lite mer info.

Fick följande utlåtande från utvärderingen av MRT-bilderna:
- I höjd med L1 och S1 är spinalkanalen och duralsäcken vidgade.

- Ordinära nervrötter, ingen araknidit. Inga septa och ingen fjättrad märg.

- Sannolikt föreligger myelocele med tunna spinala bågar men ingen spinal bifida.

Vad betyder detta? Är det något man kan göra något åt?
Citera
2006-04-21, 14:51
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Återkommer nu när jag har lite mer info.

Fick följande utlåtande från utvärderingen av MRT-bilderna:
- I höjd med L1 och S1 är spinalkanalen och duralsäcken vidgade.

- Ordinära nervrötter, ingen araknidit. Inga septa och ingen fjättrad märg.

- Sannolikt föreligger myelocele med tunna spinala bågar men ingen spinal bifida.

Vad betyder detta? Är det något man kan göra något åt?

Det är kliniken som avgör, alltså vilka besvär du har. Även hos en frisk befolkning hittar man fynd motsvarande de du beskriver. Din doktor vet alltså bäst och det går inte att hjälpa dig över Internet
Citera
2006-04-21, 14:52
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Det är kliniken som avgör, alltså vilka besvär du har. Även hos en frisk befolkning hittar man fynd motsvarande de du beskriver. Din doktor vet alltså bäst och det går inte att hjälpa dig över Internet

Han skall ringa mig om 5 min..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in