2019-11-19, 21:46
Medlem
Hej,

Sedan flera r tillbaka brukar jag spara ca 10000/mn p sparkonto, snackade med min bakman kring aktier samt fonder och syftade att det dliga tider, drfr r bst att ha sina pengar p sparkonto. Detta tyckte ltt mrkligt efter mter med banken att uttalar sig p detta viset, vilket r konstigt enligt mig.

Vad har fr tips kring investeringar allt frn fonder, aktier, guld etc.

All tips uppskattas!

tack p fr hand
Citera
2019-11-19, 23:54
Medlem
ElvisFans avatar
Klart dom vill ha dina pengar p sparkonto. D lnar dom dina pengar gratis.

Varfr inte gra regelbundna kp i fonder eller aktier? Ibland kper du till hgre kurs och ibland lgre, ver tid har du ett bra genomsnitt. Kp snt du tror p p lngre sikt. Teknik kommer utvecklas s lnge vi lever.
Citera
2019-11-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan81
Hej,

Sedan flera r tillbaka brukar jag spara ca 10000/mn p sparkonto, snackade med min bakman kring aktier samt fonder och syftade att det dliga tider, drfr r bst att ha sina pengar p sparkonto. Detta tyckte ltt mrkligt efter mter med banken att uttalar sig p detta viset, vilket r konstigt enligt mig.

All tips uppskattas!

tack p fr hand
Vilken bank var det? Ytterst mrkligt, med tanke p att bankmn r sljare, och br ha rekommenderat sin egen banks dyra fond-i-fond lsning.

Mer eller mindre alla rdgivare mts p volym/antal affrer, s det vore dumt av din banksljare att inte rekommendera det. Fr sin egen del allts...
Citera
2019-11-20, 00:01
Medlem
Klappasftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan81
Hej,

All tips uppskattas!

tack p fr hand

Din bankman vet inte ett skit vad hen pratar om. Byt bankman genast. Det r alltid dliga tider. Allt kan krascha imorgon, nsta mnad, nsta r osv men du kommer alltid tjna p aktier i det lnga loppet.

Som MidgetMolester s r bankmannens uppgift att tjna in pengar till banken. Det r konstigt att denne inte rekommenderar ngon dyr fond med hg frvaltningsavgift eller liknande som de kommer tjna p.
Senast redigerad av Klappasften 2019-11-20 kl. 00:04.
Citera
2019-11-20, 00:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Vad r det fr rdgivare som ger sdana usla rd? Inflationen r 1,5%. Alla placeringar med en avkastning under det gr du back p.

I sdana fall r det bttre att du stter pengarna i en rntefond istllet.

Sjlv har jag ngra rntefonder i min portflj just nu d jag inte gillar att kpa p topparna.

Denna rntefond har jag sjlv och r riktigt bra IKC Avkastningsfond:

http://www.ikcfonder.se/Pages.aspx?r_id=120117

Annars har Spiltan ngra bra rntefonder ocks. Sjlv har jag Spiltan hgrntefond och spiltan rntefond sverige.

Annars kan du ju tanka guld och silver om du tror p lite mer instabil brs framver. Ger ett bra skydd mot att pengarna ts upp av inflationen.

https://www.nordnet.se/marknaden/ovr...-physical-gold

https://www.nordnet.se/marknaden/ovr...hysical-silver

Sen r det frsts aldrig fel att kpa aktier och dr gller det att kopiera vad de rika gr.

Ta grna rygg p Warren Buffet och kp aktier i hans investmentbolag Berkshire Hathaway regelbundet. Du lr inte bli besviken p lngre sikt.

Nr det gller svenska aktier r det bst att hlla sig till investmentbolagen. D slipper man den enskilda bolagsrisken och fr en frdig portflj till en lg frvaltningskostnad.

Hr r ngra jag har: Investor, Lundbergfretagen, Industrivrden, Kinnevik, Bure, Latour

Sedan har jag lite intressanta utlndska aktier ocks i bland annat Google (Alphabet), Disney, Amazon, Apple, Alibaba och Tesla.

Kp och behll gller p samtliga. Om man kper regelbundet s gr man inte back p aktier.

Lycka till!
Senast redigerad av kurt-sune 2019-11-20 kl. 00:17.
Citera
2019-11-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan har jag lite intressanta utlndska aktier ocks i bland annat Google (Alphabet), Disney, Amazon, Apple, Alibaba och Tesla.
Hur tnker du om Tesla egentligen? Ser i din historik att du verkar vara vldigt pro Tesla. Sjlv kan jag inte se annat n mrka moln kring det bolaget, s hade varit intressant att hra din sikt?

Norge har bra statistik p det mesta, och dr har Tesla varit vr motsvarighet till Volvo v70 senaste ren. Hittills i q4 har Tesla slt ca 580 bilar totalt (s, x och 3), medan tex endast Audi e-tron har slt ca 1250 st. VW golf (el) ca 1220 st. Dr ser jag det strsta bekymret, dom stora drakarna kommer ikapp. Norge r en ganska liten marknad givetvis, men ligger i framkant med elbilar, och kan mycket vl spegla strre marknader ocks (iaf p sikt).
Sedan vrderingen, som knns skyhg, och prisar frmodligen in en vldigt kraftig tillvxt. Detta samtidigt som konkurrenterna kommer ikapp och tar marknadsandelar, ser jag som ett litet dilemma fr aktiekursen...

Sedan har vl Tesla reducerade skatter i USA, som kommer att frsvinna p sikt, eller iaf minska? Osker p det, men har fr mig jag lst fr ett tag sedan.
Citera
2019-11-20, 08:51
Medlem
SophieNeveus avatar
Givetvis ligger det i bankens intresse att du har dina sparpengar p ett rntefritt konto, alternativt kper bankens egna svindyra fonder.
Istllet fr att ha sparat dina pengar i relativt lgrisk indexfonder detta ret har du gtt miste om en avkastning p ca 23%. OMXS30 r upp med 23.75% under bara 2019 i skrivande stund.
Med stor sannolikhet kommer utvecklingen inte att vara lika stark under 2020, men den genomsnittliga avkastningen ligger p ungefr 8% rligen, med dliga r inrknat.
Det ligger i ditt eget intresse att skaffa ett ISK p Avanza eller motsvarande plattform. Det krvs inte srskilt mycket fr att stta sig in i hur man skapar ett bra sparande.
Utver det frhoppningsvis kande aktiepriser, gr du fr tillfllet ocks miste om den s kallade direktavkastningen (Fretag betalar i mnga fall ut en rlig vinst till sina aktiegare).
Citera
2019-11-21, 14:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Hur tnker du om Tesla egentligen? Ser i din historik att du verkar vara vldigt pro Tesla. Sjlv kan jag inte se annat n mrka moln kring det bolaget, s hade varit intressant att hra din sikt?
Hur kan du se mrka moln? Sjlv ser jag ett enormt habegr mest. Jag umgs en del med amerikaner och kanadensare i mitt yrke och den typiska bilen man kper just nu r just en Tesla. Lite annan prissttning dr borta n hr hemma.

Citat:
Norge har bra statistik p det mesta, och dr har Tesla varit vr motsvarighet till Volvo v70 senaste ren. Hittills i q4 har Tesla slt ca 580 bilar totalt (s, x och 3), medan tex endast Audi e-tron har slt ca 1250 st. VW golf (el) ca 1220 st.
Norge r bara en mikroskopisk del av den totala marknaden fr Tesla. USA, Kanada och Kina r betydligt mer intressanta att titta p.

Citat:
Dr ser jag det strsta bekymret, dom stora drakarna kommer ikapp. Norge r en ganska liten marknad givetvis, men ligger i framkant med elbilar, och kan mycket vl spegla strre marknader ocks (iaf p sikt).
Men vilka r ens i nrheten av att vara ikapp? Jag tror inte att Norge r Teslas typiska marknad.

Citat:
Sedan vrderingen, som knns skyhg, och prisar frmodligen in en vldigt kraftig tillvxt. Detta samtidigt som konkurrenterna kommer ikapp och tar marknadsandelar, ser jag som ett litet dilemma fr aktiekursen...
Jag ligger kvar slnge frsprnget r s stort. Men bertta grna vilken konkurrent som r nra att komma ikapp?

Citat:
Sedan har vl Tesla reducerade skatter i USA, som kommer att frsvinna p sikt, eller iaf minska? Osker p det, men har fr mig jag lst fr ett tag sedan.
N det tror jag inte. Snarare kommer fler och fler stder att frbjuda fordon drivna med fossila brnslen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in