2019-11-19, 07:49
Medlem
Jag har lite problem med min runt 5 månaders tikvalp. Hon tycker leksaker är tråkiga, hon tycker jag är tråkig, men ÄLSKAR alla andra.
När andra på gården kommer hem (jag bor brevid ett hus hos en familj på deras gård och umgås med dem dagligen) springer hon dit och ska upp och kramas och pussas och är överlycklig. Kommer jag däremot hem efter att varit iväg bryr hon sig knappt, kommer fram och viftar lite på svansen men sen är de andra mycket roligare att busa och mysa med. Dessa människor har inte så mycket med henne att göra mer än att de gosar järnet med henne då vi är inne i huset. Och visst är vi där mycket, men jag är ju med henne hela dagarna då jag pluggar hemma, vi är ute i skogen mycket och försöker träna lekövningar på varje promenad. Hon var jätteduktig en period och var väldigt följsam men det går utför. Märks att hon mer och mer lägger dövörat till och lyssnar nästan aldrig. 😭

Försöker bygga upp vår relation och har gjort från start, kontaktövningar, försöker busa igång henne fastän hon bara nappar på det 1/20 gånger och då måste vi vara ENSAMMA.
Går vi ut på promenad leker jag ofta kurragömma när hon blir ofokuserad på massa annat, får belöning när hon håller sig brevid mig och inkallningen är hyfsad då hon går lös nästan hela tiden. Men är vi på promenad kan hon springa långt fram, brukar då vända riktning för att hon ska följa mig och inte gå sin egen väg, men då ställer hon sig bara och glor och vägrar komma tillbaka.

Är detta normalt beteende för en valp? Och ni med samma ras, Dogo canario, hur betedde sig era valpar? Det är precis som att jag bara är ett jobbigt störmoment för henne. Vill inte direkt ha en vuxen hund utan respekt. Men detta kanske bara är ett tecken på trotsåldern?
Hur får man en valp att bli motiverad och tycka matte är rolig? Hon älskar godis, men vill inte bli sedd som godismaskin för min hund.
Försökt med allt, gett upp lite.