2019-11-19, 07:49
Medlem
Jag har lite problem med min runt 5 månaders tikvalp. Hon tycker leksaker är tråkiga, hon tycker jag är tråkig, men ÄLSKAR alla andra.
När andra på gården kommer hem (jag bor brevid ett hus hos en familj på deras gård och umgås med dem dagligen) springer hon dit och ska upp och kramas och pussas och är överlycklig. Kommer jag däremot hem efter att varit iväg bryr hon sig knappt, kommer fram och viftar lite på svansen men sen är de andra mycket roligare att busa och mysa med. Dessa människor har inte så mycket med henne att göra mer än att de gosar järnet med henne då vi är inne i huset. Och visst är vi där mycket, men jag är ju med henne hela dagarna då jag pluggar hemma, vi är ute i skogen mycket och försöker träna lekövningar på varje promenad. Hon var jätteduktig en period och var väldigt följsam men det går utför. Märks att hon mer och mer lägger dövörat till och lyssnar nästan aldrig. 😭

Försöker bygga upp vår relation och har gjort från start, kontaktövningar, försöker busa igång henne fastän hon bara nappar på det 1/20 gånger och då måste vi vara ENSAMMA.
Går vi ut på promenad leker jag ofta kurragömma när hon blir ofokuserad på massa annat, får belöning när hon håller sig brevid mig och inkallningen är hyfsad då hon går lös nästan hela tiden. Men är vi på promenad kan hon springa långt fram, brukar då vända riktning för att hon ska följa mig och inte gå sin egen väg, men då ställer hon sig bara och glor och vägrar komma tillbaka.

Är detta normalt beteende för en valp? Och ni med samma ras, Dogo canario, hur betedde sig era valpar? Det är precis som att jag bara är ett jobbigt störmoment för henne. Vill inte direkt ha en vuxen hund utan respekt. Men detta kanske bara är ett tecken på trotsåldern?
Hur får man en valp att bli motiverad och tycka matte är rolig? Hon älskar godis, men vill inte bli sedd som godismaskin för min hund.
Försökt med allt, gett upp lite.

Tackar för svar.. hoppas någon har en tanke och vill gärna veta hur era dogo canarios var fast alla är såklart välkomna med tips och ideer oavsett vad ni själva har!
Citera
2019-11-19, 08:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Helt normalt, ge inte upp o känn dig inte dålig.

Har haft både rasen o numera två rottisar. Det kommer fler bedrövelser än så kan jag lova, vänta bra. Den testar dig, ditt tålamod och mod.

Du är ju flockledaren o nu nä'r den börjar upptäcka du bestämmer gör den allt för o få sin vilja igenom hos just ANDRA! finns inget som är så frustrerande som unghundar o barn. Dom gör liksom lite hur dom vill, eller hur?

Nu är det din tid o vara vuxen, tålamod o precis som du gör tränar, ger massa kärlek o försöker bonda. Det kommer, jag lovar, styrkekram en van hundägare.
Citera
2019-11-19, 18:03
Medlem
Det är inte för att hon inte gillar dig, snarare ett tecken på positiv respekt.
Fortsätt träna på inkallning med godis tills hon är över 1,5 år, sedan fasar du ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in