Citat:
Jag jobbar ute i fält och kan säga att när våra chefer rekryterar så kollar dom väldigt sällan på utbildning, vi har allt från civil/högskoleingenjörer, doktorander till vanliga elektriker. Dom som är duktigast är oftast dom som jobbat som vanliga elektriker och oftast dom som jobbar kvar längst.
Jag fick mitt jobb pga min erfarenhet som industrielektriker (har en två-årig högskoleutbildning inom elkraft och automation men har inte ingenjörstiteln) och jag va en av dom som dom valde först av fem pers, den sist lottade som fick jobbet en nyexad civilare som inte hade erfarenhet och han slutade efter sin andra resa för han kände att han inte klarade av jobbet.
Men som tips så finns det många företag som har traineeplatser men det är oftast utlandstjänst. Själv ligger jag ute 250-300 dagar om året.
Jag fick mitt jobb pga min erfarenhet som industrielektriker (har en två-årig högskoleutbildning inom elkraft och automation men har inte ingenjörstiteln) och jag va en av dom som dom valde först av fem pers, den sist lottade som fick jobbet en nyexad civilare som inte hade erfarenhet och han slutade efter sin andra resa för han kände att han inte klarade av jobbet.
Men som tips så finns det många företag som har traineeplatser men det är oftast utlandstjänst. Själv ligger jag ute 250-300 dagar om året.
Fattar inte alls, om elektriker är "bäst" kan ju jobbet omöjligen involvera matte, fysik eller något ingenjörsarbete
Är det något slags servicetekniker arbete du snackar om eller
Låter mycket märkligt imo
Elingenjör å elektriker e helt skilda grejor, men hos er har dom alltså samma jobb och "elektrikerna är bäst". Låter mycket skumt
Dom flesta ingenjörer e ju geeks som knappt kan använda en skruvmejsel
Dom flesta elektriker jag träffat skulle inte kunna räkna på växelström för att rädda sina liv lol
Fattar inte hur ni kan ha samma arbete vad är det ens? länkar?

Man kan tjäna ganska bra i elkraftbranschen men som vanligt som junior hamnar man ju inte jättehögt i början. Som junior på mitt förra jobb gick jag in på 34k med en uttalad lönetrappa där jag hade typ 37-38k efter ett år. Resdagar och fältarbete går lite upp och ner och beror på vad du är inriktad emot. Många jobbar väldigt lokalt inom en 10 mils radie och reser sällan längre än så. Jag jobbar över ett betydligt större geografiskt område och det blir väl i genomsnitt några resdagar/fältarbetsdagar i veckan. Fältarbetet blandas med kontorsarbete där jag analyserar resultat av fältarbetet och skriver rapporter. En del projekt är mer kontorstid än andra, ex om man sitter och räknar på selektivplaner eller gör magnetfälltsutredningar. Idag jobbar jag kontor imorgon skall jag ut och reka inför ett kommande projekt.