2020-12-15, 20:08
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpalivet
Och för det krävs ny, tung bevisning, som kan vända upp och ner på allt. Typ att man hittar en kropp med Tishkos DNA på.
Hittar man kroppen nu lär det bara vara skelett men för familjens skull vore det ju viktigt att hitta hela w.
Citera
2020-12-15, 20:16
Medlem
[quote=fimpalivet|73969216]Och för det krävs ny, tung bevisning, som kan vända upp och ner på allt. Typ att man hittar en kropp med Tishkos DNA på.[/QUOTE]
Du menar att man skulle vilja begära resning för att få till en livstidsdom? Är det ens görbart? Söker man inte resning för att man fått fram en bevisning som antingen får en oskyldig att framstå som skyldig eller tvärtom? Kan man ansöka om resning för att få ett hårdare straff?
Citera
2020-12-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är det ens görbart? Söker man inte resning för att man fått fram en bevisning som antingen får en oskyldig att framstå som skyldig eller tvärtom? Kan man ansöka om resning för att få ett hårdare straff?
Det är precis vad jag menar.

Edit: Nu när du säger det så är jag osäker ifall man kan få till ett hårdare straff? Men om man hittar kropp med DNA o.s.v. då är det helt andra omständigheter i alla fall...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/xx-fangelse-for-mordet-pa-marina

Citat:
Den 40-årige exsambon, som tidigare friats i både tingsrätt och hovrätt, dömdes för mord när hovrättsrättegången togs om.

I juli 2010 försvann Marina Johansson från sitt hem i Stenungsund. Misstankarna föll på hennes före detta sambo. Trots att man hittat en blodpöl i Marinas säng och ett skotthål i väggen, så ansåg varken tingsrätten eller hovrätten att mannen kunde fällas i avsaknad av kroppen. Mannen friades därför i båda domstolarna.

Hittades av Missing people
I april 2012 hittades till slut Marinas kropp av Missing people i skogen, bara några kilometer från hennes hem. Hon låg inlindad i en madrass och plast.

I och med att kroppen hittats fanns ny bevisning att tillgå och högsta domstolen beviljade resning i målet.
Men det slog mig att detta är det du beskrev jag. Så kanske har fel?
Senast redigerad av fimpalivet 2020-12-15 kl. 20:33.
Citera
2020-12-15, 20:36
Medlem
Citat:
Det är precis vad jag menar.

Edit: Nu när du säger det så är jag osäker ifall man kan få till ett hårdare straff? Men om man hittar kropp med DNA o.s.v. då är det helt andra omständigheter i alla fall...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/xx-fangelse-for-mordet-pa-marina

Men det slog mig att detta är det du beskrev jag. Så kanske har fel?
Ok, tror vi pratar bredvid varandra här. Om T blivit friad från misstankar och gått fri, då kan man man bevilja resning om man hittar bevis för motsatsen. Eller om man hittar bevis att han faktiskt är oskyldig trots domen på 18 år. Men man kan inte ansöka om resning för att få ett straff höjt från 18 år till livstid. Det har ju med överklagan att göra (vilket inte beviljades i Tishkos fall), och inte med resning.

Men jag avslutar diskussionen eftersom jag misstänker att jag blir missförstådd.
Citera
2020-12-15, 20:43
Medlem
Minns någon annan att en användare hade också varit i Dynamitbacken och fotade ett litet område i gräset som såg ut som nyligen grävts där? När var det? Var det på samma ställe? Foton finns här i tråden, hittar inte det!
Den personen hade inte grävt nånting för h*n hade inget att gräva med med sig. Kanske hittat @Kawasaki112's fyndplats? Eller?
Citera
2020-12-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, tror vi pratar bredvid varandra här. Om T blivit friad från misstankar och gått fri, då kan man man bevilja resning om man hittar bevis för motsatsen. Eller om man hittar bevis att han faktiskt är oskyldig trots domen på 18 år. Men man kan inte ansöka om resning för att få ett straff höjt från 18 år till livstid. Det har ju med överklagan att göra (vilket inte beviljades i Tishkos fall), och inte med resning.

Men jag avslutar diskussionen eftersom jag misstänker att jag blir missförstådd.
Det låter mer troligt att det är som du skriver ja
Citera
2020-12-15, 22:00
Medlem
Queenofqueenss avatar
Det verkar som man kan få straffrabatt om man är invandrare och styckar, då kan till och med högsta domstolen påstå att man inte ens haft för avsikt att döda. Kommer vi se fler styckmord i framtiden, även utförda av svenskar? Vad händer om en politikers barn blir styckad? Ändrar man reglerna då?
Citera
2020-12-15, 22:04
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Och för det krävs ny, tung bevisning, som kan vända upp och ner på allt. Typ att man hittar en kropp med Tishkos DNA på.

Men vad i helvet*, räcker det inte med ett huvud i garderoben? Trams
Citera
2020-12-15, 22:22
Medlem
K.Blomkvists avatar
För att lägga på lite mer eld på det hela.
@Kawasaki112 har just idag lagt på mer eld i brasan, peta in en pinne i brasan.

Nu hoppas jag att denna eld sprider sig och inte dör ut:

Wilma Anderssons mamma efter Högsta domstolens beslut

Wilma Anderssons mamma: ”Han är ute efter elva år – vi har fått livstid
Linda Andersson om besvikelsen efter Högsta domstolens besked.

Uddevalla:
Flickans familj vill att Tishko Ahmed ska avtjäna livstids fängelse. Men på tisdagen avslog Högsta domstolen familjens överklagan. Nu berättar Wilmas mammas om den enorma besvikelsen över att dotterns mördare till slut...

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/wilma-anderssons-mamma-efter-h%C3%B6gsta-domstolens-beslut-1.38613350
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-12-15 kl. 22:29. Anledning: Lade text från tidningen
Citera
2020-12-15, 22:36
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki112
Förtydligar detta då vissa misstolkat mitt inlägg, vattenpipan låg invirad i plast, liknande ”byggplast” och inte i någon påse. Tröjan låg i ett par buskar vid sidan om!
Det går inte att PM dig pga att du är så ny här, efter 3 v först tror jag. Kontakta Marcus Göthberg via mob.
Senast redigerad av Novotar 2020-12-15 kl. 22:37. Anledning: Felstavning
Citera
2020-12-15, 22:38
Medlem
AngryDanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Det verkar som man kan få straffrabatt om man är invandrare och styckar, då kan till och med högsta domstolen påstå att man inte ens haft för avsikt att döda. Kommer vi se fler styckmord i framtiden, även utförda av svenskar? Vad händer om en politikers barn blir styckad? Ändrar man reglerna då?

Systemet vet om at “we’ve ain’t seen nothing yet”, det kommer at bli mycket sämre, og derfor kan dom inte ge max straffet for det her “ordinære” styckmord.
Citera
2020-12-15, 22:47
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ok... Förvånad att du inte återvände i alla fall. Men men. Nu när polisen ignorerat ännu en gång återstår bara en sak På med handskar och ut med mindre spadar mitt på ljusa dagen. Ta med ficklampa/mobillampa och en kompis. Men hittar du något så greppa inte med hela handen utan nyp på ett minimalt ställe så gott det går. Dokumentera (film och foto). Det lär polisen, åklagare och domstol uppskatta.
Han bor i Borås, måste vara ledig dag för det blir mörkt snabbt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in