Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Är det ens görbart? Söker man inte resning för att man fått fram en bevisning som antingen får en oskyldig att framstå som skyldig eller tvärtom? Kan man ansöka om resning för att få ett hårdare straff?
Det är precis vad jag menar.
Edit: Nu när du säger det så är jag osäker ifall man kan få till ett hårdare straff? Men om man hittar kropp med DNA o.s.v. då är det helt andra omständigheter i alla fall...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/xx-fangelse-for-mordet-pa-marina
Citat:
Den 40-årige exsambon, som tidigare friats i både tingsrätt och hovrätt, dömdes för mord när hovrättsrättegången togs om.
I juli 2010 försvann Marina Johansson från sitt hem i Stenungsund. Misstankarna föll på hennes före detta sambo. Trots att man hittat en blodpöl i Marinas säng och ett skotthål i väggen, så ansåg varken tingsrätten eller hovrätten att mannen kunde fällas i avsaknad av kroppen. Mannen friades därför i båda domstolarna.
Hittades av Missing people
I april 2012 hittades till slut Marinas kropp av Missing people i skogen, bara några kilometer från hennes hem. Hon låg inlindad i en madrass och plast.
I och med att kroppen hittats fanns ny bevisning att tillgå och högsta domstolen beviljade resning i målet.
Men det slog mig att detta är det du beskrev jag. Så kanske har fel?