Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Jag läste på lite om Emilia (den andra försvunna flickan från Skåne). Hennes familj har kritiserat polisen för att de inte började leta tillräckligt snabbt, och polisens svar var "vi vet inte vad som har hänt mer än att hon setts försvinna med en annan individ, och därför är det ett alldeles för stort område att börja leta på".
I Wilmas fall var man ganska snabbt ute och letade, och på ganska specifika ställen (även om det var fel).
I mina ögon tyder detta på att man hittade en hel del ledtrådar väldigt tidigt i utredningen som gjorde att man visste hur man skulle börja, och varför. Alltså inte "vi vet inget, och området är för stort"...
Antingen så var den initiala husrannsakan väldigt givande, eller så har de olika polisdistrikten väldigt stora skillnader i arbetsmetoder.
Jag tror att MGM har lämnat en hel del spår efter sig, och jag tror att det är mer tur än skicklighet bakom varför man inte hittat mer (som vi vet om) av kvarlevorna.
W anmäldes försvunnen någon gång under söndagen. Söndag eller måndag hölls ett kort förhör med lägenhetsinnehavaren. Tisdag 08.58 anhölls densamme, omedelbart på sannolika skäl för mord, i sin utevaro. Han greps 10.00. Det måste ha varit något extremt de hittade eftersom det gick så snabbt och utan omvägar kring "försvunnen person", "människorov", "dråp", utan direkt på mord utan alternativbrottsrubricering.