2019-11-18, 10:58
Medlem
Hur hade Er ekonomi sett ut idag OM ni köpt sista bostaden först?

Ni som köpt villor o tjänat o slutat med stoor BR Cityvåning hade tjänat mycket.

Ni som slutat med villor med sjötomter eller strandnära lika så
Citera
2019-11-18, 11:11
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Ni som köpt villor o tjänat o slutat med stoor BR Cityvåning hade tjänat mycket.

Förstår inte riktigt frågeställningen, sista bostaden som jag var och tittade på? Om jag köpt den först? Ja då hade jag varit pank, för jag gick och tittade på en svindyr villa bara för skojs skull.

Om jag säljer min nuvarande bostad har jag nog råd med en mindre bostad än den jag har idag med lite tur. Blir inte så mycket bättre just nu.
Citera
2019-11-18, 12:22
Medlem
Citat:

Jag skulle som 23-årig student suttit med ett lån på 3,8 mkr till 13% ränta. Känns inte som att det skulle skett nåt bostadsköp då:-).
Citera
2019-11-18, 12:24
Medlem
Men vad kostade den bostad du har idag dååå? (inte vad den kostar nuu)
Citera
2019-11-18, 12:29
Medlem
Citat:

Då hade jag gått i konkurs: Som 18åring hade jag inte råd att efterfråga en nybyggd kåk: Även om den då kostade ca 1/5 del av vad den kostar idag. Så även ett lån på en halv mille var jobbigt för en 18åring på 80talet.
Dessutom hade jag haft jobbigt med pendlingen.
Däremot hade jag gjort en betydligt bättre affär om jag bott kvar i kåken jag köpte 03.
Citera
2019-11-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
,
Däremot hade jag gjort en betydligt bättre affär om jag bott kvar i kåken jag köpte 03.

Det var intressant - cashade du in så du fick pengar över - eller finns det annan förklaring
(har du bytt ner dig?)
Citera
2019-11-18, 13:30
Medlem
Citat:
Det var intressant - cashade du in så du fick pengar över - eller finns det annan förklaring
(har du bytt ner dig?)

Jag har bytt ner mig och bytte omgvining p.g.a arbetsmarknadsskäl , och prisstegringen på den kåken har varit bättre än den jag flyttade till. Beroende på att bomarknaden inte var på topp då jag flyttade.
Citera
2019-11-18, 14:15
Medlem
Jag köpte min första BRF för 750 000:- sålde den för 1 650 000:- efter en större mängd renoveringar.

Körde studentlägenhet och aktier däremellan. Köpte sedan lägenhet med min fru för 3 015 000- Sålde för 3 175 000:-

Köpte hus för 3 850 000:-. Sannolikt är huset värt ca 4 500 000 idag. Nästa år när mer omfattande markjobb är utfört troligtvis runt 5 000 000:-.

Under samma tid har pengar sparats och investerats. Jag började på 0. Eller ja 25 000 som mina föräldrar hade sparat till min 20årsdag.

Hade jag köpt huset först så hade ju givetvis ekvationen inte fungerat. Detta har inneburit jobb och tålamod. Är nu 33 år och trodde att jag hade missat boomen när jag köpte min första lägenhet.
Citera
2019-11-18, 14:20
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Hyfsat omöjligt!
De miljonerna fanns inte gripbara på något sätt då.
Slutet nu är finalen av 30 års köpa, renovera och sälja.
Köpa, renovera och sälja i en stor djävla process och få bra mycket mer som återinvesteras i nya fastigheter.
Det här har varit extremt långsiktigt hela tiden och nu sitter fastigheterna ganska bra.
Det blir pensionsförsäkringen hoppas jag.
Citera
2019-11-20, 16:11
Medlem
Syftar på Er som köpt-bott-sålt kanske flera gånger och som inte varit kapabla att renovera själva
med gratis arbetskraft.

Mr Always All In är därför inte relevant

Utan f f a ni som köpt bättre lägen - större o dyrare hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in