Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
vilka jobb tar du inte o ge exempel på bilar för att du inte
har verktyget Som Man Måzztte Ha för att klara jobbet
Svårt att ge exempel… men man försöker nog ta emot dom flesta jobb.
Med tiden stöter man ju så klart på nya problem, och då försöker man ju lösa dom.
Ibland misslyckas man.
Det kan ju t.ex. vara någon felkod där man inte lyckas klura ut var problemet ligger.
Sen köper man ju också med tiden in verktyg som man behöver.
Ja i alla fall om jag anser att jag har användning för verktygen i framtiden.
Det kan ju t.ex. vara något specialverktyg till ett kamremsbyte.
Vet jag t.ex. med mig att jag ska byta en kamrem på fredag och det står i arbetsbeskrivningen att jag behöver ett par låsverktyg som jag inte har, ja då ser jag ju till att beställa hem dessa ett par dagar innan.
Sen har det väl hänt att någon har kommit med en förfrågan om ett kamremsbyte på någon ovanlig bil med någon ovanlig motor... Ja då har man ju tackat nej.
Känns ju onödigt att köpa verktyg som man kanske bara använder en enda gång.
Försöker mig nog att ge mig på det mesta.
Jobbar dock inte med AC då jag inte har brytt mig om att skaffa ackreditering för det.
Det är så många firmor som pysslar med det så det har blivit alldeles för prispressat.
Sen händer det att man tackar nej till en del felsökningar när det gäller elektriska fel...
Men det är nog mest av ren lathet för att det är så satans tråkigt med sådan felsökning.
När det gäller servicearbeten så har man ju tillgång till serviceschema till alla bilar genom Autodata och ibland kan det ju stå att bilens programvara ska uppdateras.
Sådant har jag inte tillgång till.