2019-11-18, 22:02
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Nä det där låter som nåt du hostar ur hatten. Om fri service verkligen är fri service så är 12+12 mil en spottstyver jämfört med olja, filter, stift +jobbet.

Här hostas inte ur några hattar!

Servicen genomfördes och kunden betalade!

Bilägaren är en känd äldre företagsprofil i samhället där jag bor och han har det gott ställt och värderar nog förmodligen sin egen tid högre än ett par tusenlappar.

Egentligen borde man helt enkelt säga "nej tack" till vissa kunder som väljer att göra just på detta och andra liknande sätt...

Men efter snart 25 år som egen företagare med bilverkstad så har jag slutat att bli förvånad över udda och konstiga beslut av kunder.
Citera
2019-11-19, 19:44
Medlem
24 k service på min förra Volvo. 23' på Volvo 30' på Mekonomen.
Generatorbyte på grannens V50, 4100 på Volvo, 4800 på Mekonomen.
Märkesverkstäder är inte alltid dyrare.
Citera
2019-11-19, 19:48
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark2
24 k service på min förra Volvo. 23' på Volvo 30' på Mekonomen.
Generatorbyte på grannens V50, 4100 på Volvo, 4800 på Mekonomen.
Märkesverkstäder är inte alltid dyrare.

Vad skulle göras för 30 papp? Verkar dyrt för en 24000 mil service.
Citera
2019-11-19, 20:58
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Verkligen en berättigad och aktuell fråga.

De har då inte fått reda om det finns "recall:er" på deras bilar.
Eftersom Mekonomen inte har tillgång till olika biltillverkares (fria/gratis) åtgärder.
Kan vara trafiksäkerhets- och/eller driftsäkerhetsrelaterade.

Detta stämmer inte. Mekonomen har faktiskt samarbete med de flesta större tillverkare och kan uppgradera programvara samt även åtgärda s.k recalls beroende på vad det är. Det beror lite på vilken mekonomen-verkstad det är då det skiljer en del på dom och även en del mellan olika bilmärken. Alla vill inte betala för den dyra programvaran tyvärr men det är förståeligt då det kan kosta flera hundra tusen för bara ett bilmärke. Men att bara generellt säga att de inte kan göra detta är felaktigt.
Jag jobbade på Mekonomen tidigare.
Citera
2019-11-20, 07:20
Medlem
tegelpanna123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvryttare2
oljebyte, tändstiftsbyte, byte av bromsar och så kan man göra själv.

Du tror det, folk i allmänhet.. ska ge sig på bromssystemet🥳
Citera
2019-11-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Vad skulle göras för 30 papp? Verkar dyrt för en 24000 mil service.

Vanlig service, kamremsbyte, vattenpump och partikelfilterbyte.
Citera
2020-04-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrtkiss
Jag lämnar den 4 år gamla Volvon vi har i familjen hos Mekonomen på årlig service .

Priserna skiljer sig extremt mycket. Bilia är inte ens någon idé att besöka.

1500:- tog dem i oktober 2019 för en service. Då tog Jag med egen Bitlema olja . Filter och sånt stod dem för.

Och på Mekonomen får jag alltid fri lånebil, Bilia hade aldrig någon lånebil ledig, inte någongång under dem 2 första åren.
En 4år gammal bil hade jag aldrig hällt biltemaolja i. Dessutom gäller inte verkstadsgarantin om man häller i olja som inte är rek eller uppfyller biltillverkarens krav. Var på en Castrolutbildning där dom tagit olika oljor o skickat iväg till ett kan för att kolla. Just biltemaoljan innehöll inte alls det som stod på dunken. Det var renad spillolja delvis i dunken. Så vill du inte ha ett motorhaveri i framtiden så bör du nog byta till något bättre... finns bra billig olja också
Citera
2020-04-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Verkligen en berättigad och aktuell fråga.
Man köper en ny bil för mellan 200.000:- och 500.000:- - men har inte råd att serva hos auktoriserad verkstad.
Man ringer/mejlar etc och frågar efter lägsta pris på servicen.
Inte alltid samma omfattning, dessutom.
Har på senare tid läst och hört om flera bilägare som servat (billigt) hos Mekonomen.
De har då inte fått reda om det finns "recall:er" på deras bilar.
Eftersom Mekonomen inte har tillgång till olika biltillverkares (fria/gratis) åtgärder.
Kan vara trafiksäkerhets- och/eller driftsäkerhetsrelaterade.

Samma personer som letar billigaste pris på service har nog från början letat billigaste pris på bilen.

Men fundera över detta - köpa nybil är samma för lika bil oavsett var.

När vi talar jobb/service är det inte lika bra överallt - alltså borde man leta efter bra (o prisvärt)
inte billigast.
Citera
2020-04-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nu är jag varken Mekonomen eller något annat... jag driver bara en liten enmansverkstad ute på den småländska landsbygden.

Det händer ganska ofta att det kommer folk med bilar som är 1-3 år gamla och vill ha service, jag brukar dock alltid säga till kunden att jag tycker att dom borde göra service på märkesverkstaden åtminstone dom första 4-5 åren.*
Men många kunder vill dock inte åka flera mil till märkeshandlaren för att sedan behöva ta bussen hem eller dylikt.

Hade en kund ganska nyligen med en ett år gammal MINI Countryman som ville att jag skulle göra första servicen...TROTS att han hade tre års fri service hos märkesverkstaden.**
Men dit är det ju 12 mil och så långt hade ju kunden inte lust att åka, för att sedan behöva gå där och vänta...

*skulle nog själv säga första 3 åren

** du verkar ha gott rykte - trots att du är ormbiten

Two Commentz - Biltema har ingen Egen Olja - det är oljebolagsolja - förmodligen halvhemligt
vilket fabrikat - kan vara recycled eftersom 40% av oljan som säljs i Europa är recycled.
Oljedepån/bolaget Jönköping hade visst sån redan rätt tidigt.

Det finne EN fördel att lämna in till Aukt verkstad - de har rätta verktygen o kunskaperna-
när så behövs o ibland kan man spara timmar pga att de har detta specialverktyg.

Ali Baba kan ta åt sig jobb där det visar sig att man måste ha ett specialverktyg som Ali Baba
inte har eller ens vet att han behöver, o får man tillbaka bilen olagad i bästa fall - i sämsta
fall har Ali Baba lyckats ta bort mer eller mindre allt o sitter fast o bilen går inte att köra.

Ormbiten - du som verkar kunnig - vilka jobb tar du inte o ge exempel på bilar för att du inte
har verktyget Som Man Måzztte Ha för att klara jobbet
Senast redigerad av SC430 2020-04-09 kl. 14:42.
Citera
2020-04-09, 18:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
vilka jobb tar du inte o ge exempel på bilar för att du inte
har verktyget Som Man Måzztte Ha för att klara jobbet

Svårt att ge exempel… men man försöker nog ta emot dom flesta jobb.

Med tiden stöter man ju så klart på nya problem, och då försöker man ju lösa dom.
Ibland misslyckas man.
Det kan ju t.ex. vara någon felkod där man inte lyckas klura ut var problemet ligger.

Sen köper man ju också med tiden in verktyg som man behöver.
Ja i alla fall om jag anser att jag har användning för verktygen i framtiden.

Det kan ju t.ex. vara något specialverktyg till ett kamremsbyte.
Vet jag t.ex. med mig att jag ska byta en kamrem på fredag och det står i arbetsbeskrivningen att jag behöver ett par låsverktyg som jag inte har, ja då ser jag ju till att beställa hem dessa ett par dagar innan.

Sen har det väl hänt att någon har kommit med en förfrågan om ett kamremsbyte på någon ovanlig bil med någon ovanlig motor... Ja då har man ju tackat nej.

Känns ju onödigt att köpa verktyg som man kanske bara använder en enda gång.

Försöker mig nog att ge mig på det mesta.
Jobbar dock inte med AC då jag inte har brytt mig om att skaffa ackreditering för det.
Det är så många firmor som pysslar med det så det har blivit alldeles för prispressat.

Sen händer det att man tackar nej till en del felsökningar när det gäller elektriska fel...
Men det är nog mest av ren lathet för att det är så satans tråkigt med sådan felsökning.

När det gäller servicearbeten så har man ju tillgång till serviceschema till alla bilar genom Autodata och ibland kan det ju stå att bilens programvara ska uppdateras.
Sådant har jag inte tillgång till.
Citera
2020-04-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Svårt att ge exempel… men man försöker nog ta emot dom flesta jobb.

Med tiden stöter man ju så klart på nya problem, och då försöker man ju lösa dom.
Ibland misslyckas man.
Det kan ju t.ex. vara någon felkod där man inte lyckas klura ut var problemet ligger.

Sen köper man ju också med tiden in verktyg som man behöver.
Ja i alla fall om jag anser att jag har användning för verktygen i framtiden.

Det kan ju t.ex. vara något specialverktyg till ett kamremsbyte.
Vet jag t.ex. med mig att jag ska byta en kamrem på fredag och det står i arbetsbeskrivningen att jag behöver ett par låsverktyg som jag inte har, ja då ser jag ju till att beställa hem dessa ett par dagar innan.

Sen har det väl hänt att någon har kommit med en förfrågan om ett kamremsbyte på någon ovanlig bil med någon ovanlig motor... Ja då har man ju tackat nej.

Känns ju onödigt att köpa verktyg som man kanske bara använder en enda gång.

Försöker mig nog att ge mig på det mesta.
Jobbar dock inte med AC då jag inte har brytt mig om att skaffa ackreditering för det.
Det är så många firmor som pysslar med det så det har blivit alldeles för prispressat.

Sen händer det att man tackar nej till en del felsökningar när det gäller elektriska fel...
Men det är nog mest av ren lathet för att det är så satans tråkigt med sådan felsökning.

När det gäller servicearbeten så har man ju tillgång till serviceschema till alla bilar genom Autodata och ibland kan det ju stå att bilens programvara ska uppdateras.
Sådant har jag inte tillgång till.

Tar du hand om elbilar eller elhybrider? Börjar finnas rätt många, en del har säkert passerat både tre och fem år sedan de lämnat fabriken.
Citera
2020-04-09, 20:06
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tar du hand om elbilar eller elhybrider? Börjar finnas rätt många, en del har säkert passerat både tre och fem år sedan de lämnat fabriken.

Nä det har jag inte direkt råkat ut för ännu i någon större skala.
Har gjort en service på en fyra år gammal Prius och ett bromsbyte på en tre år gammal Passat GTE, men det är dom enda än så länge...
Inget avancerat direkt...

Kanske servas hybrider i längre utsträckning hos märkesverkstäderna just för att ägaren inte bryr sig om kostnaden...??
Kanske tar det då fler år än fem för dom bilarna att hitta in hos små oberoende verkstäder..?

Enda kontakten jag har haft med renodlade elbilar i verkstaden än så länge är däckbyten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in