2019-11-28, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Står ingenstans. Nu visar du att du inte bara saknar grundskolekompetens i matematik. Du saknar också läsförståelse.
.

Vi ses på andra sidan efter detta.

https://www.fplus.se/experterna-eniga-sverige-forsvarslost-kraschen-kommer/a/0nzG8E?

Jag vet inte din faktiska ålder, men din övertygelse, naiva tänk och räkneexempel är barnsliga.
Försöker du övertyga dig själv eller blundar du för historien?

"Det finns ekonomer som hävdar att det finansiella läget är annorlunda idag och att oron för en ekonomisk kris därför är överdriven. Men Fredrik N G Andersson säger till fPlus att detta är helt fel.

– Ingenting, absolut ingenting, är annorlunda idag. Du kan helt enkelt inte låna mer än du tjänar i all evighet och du kan inte leva över dina tillgångar. Så enkelt är det. Någon gång måste allt betalas, om det inte är du så är det nån annan. Men notan ska alltid betalas."
Citera
2019-11-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Vi ses på andra sidan efter detta.

https://www.fplus.se/experterna-eniga-sverige-forsvarslost-kraschen-kommer/a/0nzG8E?

Jag vet inte din faktiska ålder, men din övertygelse, naiva tänk och räkneexempel är barnsliga.
Försöker du övertyga dig själv eller blundar du för historien?

"Det finns ekonomer som hävdar att det finansiella läget är annorlunda idag och att oron för en ekonomisk kris därför är överdriven. Men Fredrik N G Andersson säger till fPlus att detta är helt fel.

– Ingenting, absolut ingenting, är annorlunda idag. Du kan helt enkelt inte låna mer än du tjänar i all evighet och du kan inte leva över dina tillgångar. Så enkelt är det. Någon gång måste allt betalas, om det inte är du så är det nån annan. Men notan ska alltid betalas."

Alarmerande artikel, vid ett worst case scenario står Sverige naket med många munnar att mata, det är säkert.
Artikeln tar upp den nedåtgående spiralen med minskad konsumtion-problem med lån-minskad konsumtion, men det finns ju en ytterligare faktor; Den offentliga sektorns stora andel av Sveriges BNP.

Om den offentliga sektorn står för 45% av BNP (källa behövs), då orsakar en offentlig neddragning på 1% ett fall på nästan 0,5% totalt sett på BNP...
I dessa dagar med offentliga neddragningar titt som tätt blir det neddragningar i BNP också, med resultat av minskade skatteintäkter och ytterligare neddragningar
Citera
2019-11-28, 19:40
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Om den offentliga sektorn står för 45% av BNP (källa behövs)
Källa:
https://www.europaportalen.se/2016/03/sveriges-offentliga-sektor-sjatte-storst-i-eu
Citera
2019-11-28, 20:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Att tro att det kan fortsätta stiga känns osunt?
Vem skall köpa om 10-15 år?
* Jag visade i en annan tråd att priserna på småhus stigit med BNP. Var väl sedan mitten på 90-talet har jag för mig.
* Byggnadspriserna stiger med produktionskostnad, på orter där nyproduktion efterfrågas. Och där kan inte gärna priserna bli så mycket annorlunda. Kunderna köper de nya i stället för de gamla om de nyproducerade är billigare. Och vise versa. Sedan finns en justering för standard, yta och läge.

Här är ett radhus på 113 kvm till salu. Pris 550 kSEK https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-harnosands-kommun-hemmansvagen-53-16449376

Vem av er kan köpa mark, betala för markarbete, kommunala anslutningar, husbyggsats, arbete och sälja för 550 kSEK?
Nej, ingen av er. Kan ni göra det för 3 ggr priset? Nej, det är inte tillräckligt.
Ni köper här långt under produktionskostnad.

Varför klagar ni då över orimligt höga priser??
Svaret är att ni inte heller vill bo här.

Här har vi ett annat radhus till salu nu, också på 113 kvm. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-rudboda-lidingo-kommun-hasseltunet-5-16453657

Och det är detta klagomålen gäller. Ni vill bo där alla andra vill bo. Men ni vill inte betala för det. Här är marken dyr, därför att så många andra vill bo här. Det är marknadspris som gäller.

Det är en faktor 13 i skillnad mellan två radhus. I huvudsak beroende på läge.
Det är läget ni betalar för, där ni upplever priset högt.

Och i avfolkningsbygd kan ni köpa långt under produktionskostnad. För den som inte vill betala så mycket. Men hur många här i forumet klagar över de orimligt låga bostadspriserna.

Citat:
En ränte höjning till historiskt normala 7,5% skulle bli förödande i dagsläget.
7.5% är inte normalt. Det du syftar på är 70/80-talen. Men det är en anomali. En avvikelse.
"Normal" bolåneränta lär vara KPI +1%. Dvs ca 3% när KPI ökar med 2%.

Notera nu att om räntan skulle hamna på 7.5% så är inflationen troligen på ca 6.5%. Med 0 i reallöneökning så minskar lånat med 6.5%/år förutom amortering.
Det man betalar som andel av lönen i ränta minskar raskt. Efter 10 år är lånet halverat. Utan amortering.
Så här var det på 80-talet. Det var bara första åren som räntan var jobbig.

Citat:
Kanske tänker jag fel...man kanske bara "hyr " bostaden av banken, för de flesta har ingen möjlighet att betala av lånet.
Det där är helt galet.
Man äger sin bostad. Bostaden finns bara som pant för lånet.
Lånar jag upp på min villa och köper aktier för lånet så går inte lagfarten över till banken. Det borde alla kunna begripa.

Citat:
Jag säger till dem att inte köpa nu ( Självklart kan jag ha fel. ( Magkänsla ), då jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt att bli ännu dyrare än nu.
Produktionskostnaden kommer att fortsätta stiga. Att byggnads och övriga fack skulle sluta tvinga upp lönekostnaderna kan vi väl utesluta.

Och markkostnaden lär öka med (nominell) BNP. Något annat vore också orimligt.

Och det innebär att priserna kommer öka. Framförallt i storstadsområdena.

Men sådana här kanske inte kommer stiga så mycket: https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ljusdals-kommun-postvagen-24-16405255
Citera
2019-11-28, 22:23
Medlem
Onestones avatar
Citat:
* Jag visade i en annan tråd att priserna på småhus stigit med BNP. Var väl sedan mitten på 90-talet har jag för mig.
* Byggnadspriserna stiger med produktionskostnad, på orter där nyproduktion efterfrågas. Och där kan inte gärna priserna bli så mycket annorlunda. Kunderna köper de nya i stället för de gamla om de nyproducerade är billigare. Och vise versa. Sedan finns en justering för standard, yta och läge.

Här är ett radhus på 113 kvm till salu. Pris 550 kSEK https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-harnosands-kommun-hemmansvagen-53-16449376

Vem av er kan köpa mark, betala för markarbete, kommunala anslutningar, husbyggsats, arbete och sälja för 550 kSEK?
Nej, ingen av er. Kan ni göra det för 3 ggr priset? Nej, det är inte tillräckligt.
Ni köper här långt under produktionskostnad.

Varför klagar ni då över orimligt höga priser??
Svaret är att ni inte heller vill bo här.

Här har vi ett annat radhus till salu nu, också på 113 kvm. https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-rudboda-lidingo-kommun-hasseltunet-5-16453657

Och det är detta klagomålen gäller. Ni vill bo där alla andra vill bo. Men ni vill inte betala för det. Här är marken dyr, därför att så många andra vill bo här. Det är marknadspris som gäller.

Det är en faktor 13 i skillnad mellan två radhus. I huvudsak beroende på läge.
Det är läget ni betalar för, där ni upplever priset högt.

Och i avfolkningsbygd kan ni köpa långt under produktionskostnad. För den som inte vill betala så mycket. Men hur många här i forumet klagar över de orimligt låga bostadspriserna.

7.5% är inte normalt. Det du syftar på är 70/80-talen. Men det är en anomali. En avvikelse.
"Normal" bolåneränta lär vara KPI +1%. Dvs ca 3% när KPI ökar med 2%.

Notera nu att om räntan skulle hamna på 7.5% så är inflationen troligen på ca 6.5%. Med 0 i reallöneökning så minskar lånat med 6.5%/år förutom amortering.
Det man betalar som andel av lönen i ränta minskar raskt. Efter 10 år är lånet halverat. Utan amortering.
Så här var det på 80-talet. Det var bara första åren som räntan var jobbig.

Det där är helt galet.
Man äger sin bostad. Bostaden finns bara som pant för lånet.
Lånar jag upp på min villa och köper aktier för lånet så går inte lagfarten över till banken. Det borde alla kunna begripa.

Produktionskostnaden kommer att fortsätta stiga. Att byggnads och övriga fack skulle sluta tvinga upp lönekostnaderna kan vi väl utesluta.

Och markkostnaden lär öka med (nominell) BNP. Något annat vore också orimligt.

Och det innebär att priserna kommer öka. Framförallt i storstadsområdena.

Men sådana här kanske inte kommer stiga så mycket: https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ljusdals-kommun-postvagen-24-16405255
Jag kan se att du är både påläst och övertygad om det du skriver.
Men det är omöjligt i längden att priserna inte följer inflationen och lönerna.
Om några år kan du förklara hur det kunde sjunka trots allt....
En femtedel av befolkningen är belånade till skorsten och det känns osunt..
Jämför med liknande länder tex. Finland.
Citera
2019-11-29, 22:14
Medlem
Citat:
Hade bostadspriserna följt inflationen någålunda, så skulle det ju aldrig bli några problem.
Bostadspriserna har ju haft en skenande ökning i 15 år d.v.s. att lönerna och inflationen har haft en helt annan utveckling.
Jag tror personligen att förstagångsköparna som köper nu kommer att sitta med Svarte Petter på handen om några år.

Ja, de som belånat sig hårt kommer möjligen att göra så. Men det finns säkerligen många där ute som vill göra bostadsklipp på lite mindre dyra lägenheter. Jag tror först att det blir en slags "Korrigering" av de som köpt sig ltie för flott, till de som accepterat att bo lite billigare än vad de faktiskt kunde göra, som sedan köper upp sig på ett lite billigare pris.

En liten liten förlust. Men jag tror inte att det blir katastrofras. Ekonomipolitik straffar inte de med tillgångar och pengar.
Citera
2019-11-30, 08:18
Bannlyst
Citat:

Den här liksom-fb kan omöjligen vara så dum i huvudet som han låtsas vara. Han brukar dra upp "kontanterna minskar" som ett sorts argument för att inflationen sjunker. Jag saknar ord, bara häpnar över den här tomtens sätt att argumentera.
Senast redigerad av Mertillen 2019-11-30 kl. 08:43.
Citera
2019-11-30, 09:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Flerfamiljshus (hyreshus) stiger i pris på samma sätt som småhus. (Och fritidshus). Och det är väntat eftersom de exponeras för stigande produktionskostnad på samma sätt.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/

Som synes stiger de alla mer än KPI. De som nu förväntar sig att bostäder skall falla i pris bör ju ha samma förväntan på att hyreshus skall falla i pris och hyrorna därmed skall falla. Och rimligen av samma skäl.

Det jag dock aldrig har förstått och ingen har lyckats förklara är hur produktionskostnaden skall kunna minska. Är det byggnads och de andra facken som skall sänka lönerna så att lönekostnaderna faller. Eller vad är det som skall hända.

(Ang Finland ser jag följande, och vet inte om vi skall se Finland som ett föredöme:
"Finland är det land i EU där hushållen i genomsnitt lägger mest pengar på sitt boende."
http://www.boupplysningen.se/fj%C3%A4rdedel-utgifter-boende).

Detta diagram (från HGF men data lär komma från SCB) https://hurvibor.se/wp-content/uploads/R_boutg06_17.jpg
Visar boendeutgifter som andel av inkomsten. Och där ser vi att de inte ökat genom åren. Speciellt inte för BR som minskat något. Att folk som hyr betalar mer lär bero på att folk med lägre inkomst tenderar att hyra.

Fastighetsbolagen lånar. Så stiger räntorna så stiger hyrorna. En del av hyran som betalas är fastighetsbolagets räntor. Så det är precis samma situation där som med småhus och BR.

Minskar BNP så kommer bostadspriserna att falla. (Och bostadsproduktionen att upphöra). Då styr inte produktionskostnad längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Den här liksom-fb kan omöjligen vara så dum i huvudet som han låtsas vara. Han brukar dra upp "kontanterna minskar" som ett sorts argument för att inflationen sjunker. Jag saknar ord, bara häpnar över den här tomtens sätt att argumentera.
När folk pratar om att Riksbanken trycker pengar brukar jag berätta för de okunniga att mängden kontanter minskar. Det brukar alla då förstå. Ja, utom några enstaka ...
Citera
2019-11-30, 10:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Följande artikel kan vara lite relevant:
https://www.svenskbyggtidning.se/2018/10/26/mindre-andel-av-inkomsten-laggs-pa-boende-idag-tio-ar-sedan/
Trots högre priser lägger hushåll i bostadsrätt en mindre andel av sin disponibla inkomst på boende idag än för tio år sedan. Det är en följd av låga räntor och en god inkomstutveckling. Stiger räntan med två procentenheter skulle hushållen behöva lägga samma eller högre andel av sin inkomst på boendet som 2008.
...
Hushållens disponibla inkomster har sedan 2008 ökat med 34 procent. Under samma period har räntan på bostadslån sjunkit från omkring sex till runt två procent. Trots stora prisökningar på bostadsrätter har boendekostnadens andel av hushållets disponibla inkomster minskat.

Och att räntan på bolån stiger med 2%-enheter är väl inget orimligt. Men knappast mer. Då skulle det innebära en extrem högkonjunktur där inflationen drar iväg. Det är iaf inget som syns något spår av idag.

Men en ökning av 2% (osagt om det beror på Deutsche bank) eller något annat, skulle alltså ta BR-innehavare till samma läge som 2008.
Citera
2019-11-30, 10:58
Bannlyst
Citat:
När folk pratar om att Riksbanken trycker pengar brukar jag berätta för de okunniga att mängden kontanter minskar. Det brukar alla då förstå. Ja, utom några enstaka ...

Du, apan.

Inflation råder och den är hög. Att kontanterna minskar har inget som helst med det att göra. Så varför håller du inte bara käften?
Citera
2019-12-01, 02:38
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Flerfamiljshus (hyreshus) stiger i pris på samma sätt som småhus. (Och fritidshus). Och det är väntat eftersom de exponeras för stigande produktionskostnad på samma sätt.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/

Som synes stiger de alla mer än KPI. De som nu förväntar sig att bostäder skall falla i pris bör ju ha samma förväntan på att hyreshus skall falla i pris och hyrorna därmed skall falla. Och rimligen av samma skäl.

Det jag dock aldrig har förstått och ingen har lyckats förklara är hur produktionskostnaden skall kunna minska. Är det byggnads och de andra facken som skall sänka lönerna så att lönekostnaderna faller. Eller vad är det som skall hända.

(Ang Finland ser jag följande, och vet inte om vi skall se Finland som ett föredöme:
"Finland är det land i EU där hushållen i genomsnitt lägger mest pengar på sitt boende."
http://www.boupplysningen.se/fj%C3%A4rdedel-utgifter-boende).

Detta diagram (från HGF men data lär komma från SCB) https://hurvibor.se/wp-content/uploads/R_boutg06_17.jpg
Visar boendeutgifter som andel av inkomsten. Och där ser vi att de inte ökat genom åren. Speciellt inte för BR som minskat något. Att folk som hyr betalar mer lär bero på att folk med lägre inkomst tenderar att hyra.

Fastighetsbolagen lånar. Så stiger räntorna så stiger hyrorna. En del av hyran som betalas är fastighetsbolagets räntor. Så det är precis samma situation där som med småhus och BR.

Minskar BNP så kommer bostadspriserna att falla. (Och bostadsproduktionen att upphöra). Då styr inte produktionskostnad längre.

I Finland betalar man av sitt lån på max 30 år!
Markpriser glömde du i din ekvation?

Personligen får jag inga possetiva effekter av ett lägre marknadsvärde på fastigheten, men ej heller några negativa då jag inte tänker flytta. ( Köpte senare och förhoppningsvis sista bostaden i mitten på 90-talet )
Du har kanske köpt din första nyligen, eller äger ett mindre bestånd?
Citera
2020-02-02, 17:22
Medlem
PUBG2018s avatar
https://youtu.be/4u5Ns4bdTYE

Makroekonomi för idioter, går inte att missa detta om man inte är gravt lågbegåvad och inte förstår enkel språk eller lågstadiematematik.

Detta visar klart och tydligt vilket äckligt bolsjevikiskt-kommunistiskt banksystem västvärlden har! Vid nästa finansiella problem kommer staterna och bankerna länsa befolkningens sparpengar så som man gjort vid Cypern... https://www.bbc.com/news/world-europe-21814325

Jag är så trött på dessa parasiter och förrädare som försvara dessa bolsjevik banker!
Senast redigerad av PUBG2018 2020-02-02 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in