2019-11-20, 16:15
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Riksbanken ser också problem över horisonten. Speciellt med bostads och skuldbubblan.

Kanske inte är så långsökt med en ny ekonomisk kris i Sverige inom kort som många här på FB förespråkat länge. Det i kombination med den stigande kriminaliteten, utanförskapet och segregationen/polariseringen vi ser i samhället (under goda ekonomiska tider!) och vi har receptet på en perfekt storm och på någon form av systemkollaps som bl.a. Östling varnat om.

Förhoppningsvis behöver de inte gå så långt. Men det är oroväckande hur som helst.

Ja, den ekonomiska krisen är GLOBAL. Ingenting har åtgärdats sen krisen 2008. Skulderna är dubbelt så stora nu. "Högkonjunkturen" i världen beror på nytryckta pengar. USA t.ex. trycker 100 miljarder dollar per dygn som direkt placeras på aktiemarknaden och håller "högkonjunkturen" vid liv.

Här pratar man om den helt otroliga värld vi lever i och hur illa det i värsta fall det kan gå:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=330&v=U-tMM3eVrSc&feature=emb_logo
Citera
2019-11-20, 16:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helluskn
vad händer om yttligare 5 år? ska en öl i thailand kosta 192 kronor bara för att riksbanken vägrar höja räntan för dom är rädd för en bostadskrasch?
Misstänker att RB skiter fullständigt i om du har råd att kröka i Thailand eller inte.

Stanna hemma och drick öl från systemet så slipper du problemet med dyr öl i Thailand.
Citera
2019-11-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Jo men vi kommer aldrig sluta ge bort våra pengar. Alternativet är att de börjar svälta och då ska du få se på kalabalik och våld.
Nej, kanske inte under det nuvarande politiska styret, men under det finns det inga lösningar alls. Det som kan ske är att någon grupp gör en statskupp, eller mer sannolikt, att systemet rämnar till den nivå att bidrag helt enkelt inte kan delas ut längre, vilket tids nog leder till att staten klappar ihop helt så att ett nytt bättre system kan byggas. Staten kan skapa nya pengar, men det gör föga nytta när det inte finns något att köpa för dem.
Citera
2019-11-20, 18:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Förtydligande:
Detta var ju p.g.a. att man sänkte räntan så kraftigt som fastighetspriserna inte sjönk i Sverige, till skillnad mot övriga västvärlden.
Vill du på allvar påstå att centralbankerna i resten av världen INTE sänkte sina räntor??
Påstår du det på allvar??

Då kan jag säga med säkerhet att du INTE har kontrollerat saken innan du påstod.
Citera
2019-11-20, 18:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om du bygger ett hus, låter det stå tomt och istället bor i en lägenhet så har du upptagit två bostäder istället för en. Hade du byggt huset och sen sålt så hade någon annan kunnat bo där.
Så långt håller jag med. Men det berör inte det du citerade.

Citat:
Hoppas du förstår, annars får jag försöka förklara på annat sätt.
Jag ser inget försök till förklaring som jag skulle kunna prova att förstå.

Jag får prova så här då:
Antag att jag bygger ett hus, som jag låter stå tomt. Och lyckas dölja det så ingen annan än jag vet att det existerar. Hur skapar det bostadsbrist?

Om du vill svara ja här så har du en förklaringsbörda av det svårare slaget.

Nästa steg. Nu berättar jag för er andra att huset finns. Skapades bostadsbrist av att jag berättade det?

Svaret bör vara NEJ i båda fallen ovan.

---------------------------------
Slutsats: Nej tomma bostäder leder inte till någon bostadsbrist. Då det är fritt fram för alla att bygga fler bostäder. Vi kan bygga precis så många bostäder vi vill ha. Och även bygga och låta en del stå tomma, om vi nu tycker att det är kul.
Citera
2019-11-20, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ja det blir det. Kommunerna med inflyttning (ökande befolkning) släpper numera bara så mycket mark som marknaden tål. Dvs inte mer än att bostadspriserna fortsätter stiga. Dvs den där tomten du bebyggd var faktiskt tänkt att inhyss en familj. När du så blockerar detta finns det mindre tillgängliga bostäder än de kommunala planerarna tänkt sig.
Finns ingen sanning i detta. Det är en vandringssägen som var populär för några år sedan.
Kommunerna lackade till slut ur över fantasierna och publicerade hur mycket byggrätter dom släppte och hur långsam och med hur lång fördröjning de bebyggdes.

Det du helt ignorerar är att kommunerna är tvungna att inom stadsplanerat område fixa kommunala anslutningar. Dom är måttligt roade av att göra det och den anslutna marken skall förbli obebyggd i åratal.

Citat:
Det vore annat på en fri marknad där markägarna kunde planera mark själva givet att de uppfyller vissa krav på elförsörjning, VA. shopping, skola, primärvård och lite till (typ Levittown) men där är inte Sverige idag.
På en fri marknad skulle det byggas så mycket som folk betalar för. Men du skulle hitta obebyggda tomter i attraktiva lägen.

Citat:
Jag baserar mitt resonemang på flera partiledares illustra uttalanden om marktillgång I Sverige när man flyger och hur mycket folk vi skulle kunna i hysa men även på vad jag sett under bilresor genom landet. Även nära Stockholm finns det gott om mark.
I vissa kommuner, t ex Solna, finns inte någon nämnvärd mängd byggbar mark.

Men Stockholmskommunerna har planer för ganska stora mängder bostäder i närtid. Det kan man läsa om i region Stockholms planer. Stockholm expanderar med 1-1.5% per år.

(Allt i Stockholm är inte stadsplanerat. Där är det bara att köpa mark och bygga. En del kör det och kränger).

Citat:
Sedan är det en utmaning med infrastruktur men det kunde lösas genom flexiblare arbetsmarknad inom byggsektorn. Dvs låglönesrbetskraft från Östeuropa på samma sätt som IT tar in indier.
Är det bra business att bygga bostäder så byggs fler bostäder. Annars byggs andra typer av byggnader mer. De som bygger BR och småhus försöker möta marknaden så gott som de kan.

Vänstern dvs V+SD+S har dock gjort vad de kan för att hindra den flexibilitet du efterfrågar.

Enda sättet att få tillbaka flexibiliteten är att rösta tillbaka Alliansen.

EDIT:
Prisnivån för byggrätter för bostäder ligger mellan 1.000 och 40.000 kronor per kvm ljus BTA, sett till hela riket.

Ja det finns lägre priser, rent av gratis i någon kommun som försöker få folk att bosätta sig där – men det är ju utanför investerarmarknaderna. I många städer finns det mark i hyfsat bra lägen för 1.000–5.000 kronor per kvm ljus BTA.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/volatila-byggratter/
Ser inte problemet med att komma över byggrätter.
Senast redigerad av liksom-fb 2019-11-20 kl. 19:17.
Citera
2019-11-20, 19:17
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag vet inte riktigt, det är långt kvar till nästa val och jag tror det smäller långt innan det. Lågkonjunkturen kommer troligtvis snart, mycket tyder på det. Det är nog inledningen på krisen. Vilket då kommer bli sista spiken i kistan för Socialdemokraterna som parti.

Hoppas innerligen att du har rätt!
Citera
2019-11-20, 19:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Folk flyttar från Stockholm i en allt större omfattning är vad jag själv noterar. Anledningen är den ökade otryggheten enligt de allra flesta
Här har du prognosen att begrunda.
https://www.sll.se/globalassets/4.-regional-utveckling/nyhetsbilder/befolkningsutveckling-till-2060.png

Och det är inte konstigt att det ökar. Här finns de intressanta, utvecklande och bra betalda jobben. Restaurangerna och annan underhållning.
Klart att folk dras hit.

På sikt kommer bara Stockholm, GbG och Malmö finnas. Resten är ödemark.
Citera
2019-11-20, 19:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så långt håller jag med. Men det berör inte det du citerade.

Jag ser inget försök till förklaring som jag skulle kunna prova att förstå.

Jag får prova så här då:
Antag att jag bygger ett hus, som jag låter stå tomt. Och lyckas dölja det så ingen annan än jag vet att det existerar. Hur skapar det bostadsbrist?

Om du vill svara ja här så har du en förklaringsbörda av det svårare slaget.

Nästa steg. Nu berättar jag för er andra att huset finns. Skapades bostadsbrist av att jag berättade det?

Svaret bör vara NEJ i båda fallen ovan.

---------------------------------
Slutsats: Nej tomma bostäder leder inte till någon bostadsbrist. Då det är fritt fram för alla att bygga fler bostäder. Vi kan bygga precis så många bostäder vi vill ha. Och även bygga och låta en del stå tomma, om vi nu tycker att det är kul.

Om nu alla vill bo i Stockholm som det nu tycks vara så är det inte superenkelt att varken hitta någon stans att bygga om man nu dessutom vill bo någorlunda centralt.
Det kan vara bostadsbrist i ett område men enkelt att hitta lägenhet eller hus i andra områden.
Citera
2019-11-20, 19:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Beror väl helt på vart i Stockholm du bor. Finns många lägenheter där hyran är mer eller mindre noll men det är klart att de kostar där efter.
Ska du ha en hyreslägenhet så får du minst räkna med 15’
Vasastaden 24 kvm 3604 kr/mån https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=160707

Man kan notera här att hyra lagerlokal hos Shurgard i Stockholm kostar för 24 kvm kostar 3380 kr/månad.

Är det dyrare att bygga/underhålla lagerlokaler än hyresrätter?

Br Kungsholmen 28 kvm avg 1290/mån ränta 1750/månad summa 3040/månad. https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-kungsholmen-fredhall-stockholms-kommun-atterbomsvagen-60-16446081
Omskalat till 24 kvm = 2605 /månad.

Hur har folk kommit fram till att bostäder är i en prisbubbla när de är billigare än lagerutrymme.
Kan någon vänlig själ redovisa de beräkningar som ligger till grund för den föreställningen.
Citera
2019-11-20, 21:02
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Ja, jag var med. Då var det spekulation, nu pratar vi boende. Hej på dig.

Då vet du säkert också om att ingen går säker mot en fastighetskris om man inte gör som jag och köper sitt hus kontant utan avbetalning.

Om Soros och Co. får för sig att välta det här landet igen, så kommer så också att ske. Just nu går det långsamt, så dumsvensson känner ett behov av att sätta sig i knät på bankerna. Jag skrattar åt er.
Citera
2019-11-20, 21:29
Medlem
Tjaa...
Är det 397:e tråden i samma ämne de senaste åren på Flashback?
En inte orimlig gissning.

Förr eller senare blir det väl korrekt såklart.
Rent statistiskt.

... och i vanlig ordning svämmar tråden över av folk som är utanför marknaden och ”väntar på” sättningen.
Jodå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in