Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Hm, så om jag köper en tomt och bygger ett hus och låter det stå tomt så blir det bostadsbrist.
Hur i all världen gick det till när du fick ihop detta???
Du behöver förklara hur det blir bostadsbrist av att jag bygger ett hus.
Ja det blir det. Kommunerna med inflyttning (ökande befolkning) släpper numera bara så mycket mark som marknaden tål. Dvs inte mer än att bostadspriserna fortsätter stiga. Dvs den där tomten du bebyggd var faktiskt tänkt att inhyss en familj. När du så blockerar detta finns det mindre tillgängliga bostäder än de kommunala planerarna tänkt sig.
Det vore annat på en fri marknad där markägarna kunde planera mark själva givet att de uppfyller vissa krav på elförsörjning, VA. shopping, skola, primärvård och lite till (typ Levittown) men där är inte Sverige idag.
Till och med regeringen har ju uttryckt klagomål över den långsamma planprocessen.
Jag baserar mitt resonemang på flera partiledares illustra uttalanden om marktillgång I Sverige när man flyger och hur mycket folk vi skulle kunna i hysa men även på vad jag sett under bilresor genom landet. Även nära Stockholm finns det gott om mark.
Sedan är det en utmaning med infrastruktur men det kunde lösas genom flexiblare arbetsmarknad inom byggsektorn. Dvs låglönesrbetskraft från Östeuropa på samma sätt som IT tar in indier.