2019-11-19, 21:13
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Jag har oavsett inget emot att 1 miljon stockholmare kastas under bussen.
Jag håller med, iaf om vi pratar om de "Stockholmare" som har flyttat in de senaste 50-70åren.
Ut med de! Så att vi andra som har bott och fötts här kan få vara i fred.
Citera
2019-11-19, 21:20
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Region Stockholm har en forecast som sträcker sig till 2040. Dom har där med kommuner och andel utrikes födda. Nykvarn är nog lägst 2040. Och bland de lägsta nu. Och bland de lägsta ser jag ingen nämnvärd ändring i andel utrikes födda till 2040. Det gäller för övrigt andra kommuner också. Ja, några % ökning är det för en del. Men just Nykvarn håller sig konstant på ca 12%.

Så det rätta för dina kollegor är att flytta till Nykvarn. Och det är det jag skriver. (Verkar som du hade något problem med det).

Det jag också pekar på är att det är snorbilligt att köpa en villa/radhus där. Du skrev ju inte att du var beredd att bygga och sälja billigare.
Och detta bör ju vara bland de billigaste i Stockholm.

Så Nykvarn är ju en femetta. Vitaste området och dessutom billigaste.
Då förstår jag. Jo, framöver är det antagligen flytt som gäller. Gissar på 5-10år.
Lite svår bara att veta när man ska flytta. Väntar jag så sjunker antagligen relativpriserna om andelen invandrare i mitt område ökar ännu mer än idag. (idag står man ut, men hur länge). Samtidigt är chansen större att jag om några år kan ha råd med boende i en rik stadsdel med få invandrare. Men det är en chansning utan garantier.
Det svåra för mig är hur man ska övertyga sambo, det ska ju passa med båda våra "branscher" vi jobbar inom. Barnen anpassar ju sig fort så jag ser inga problem där.
Jag är beredd att bygga nytt om jag hittar rätt tomt.
Citera
2019-11-19, 21:25
Bannlyst
Citat:
Men varför skulle hushållen delta i en gigantisk konspiration? Dvs köpa varor så att KPI inte ökar så mycket. Vem tänker du dig att hushållen ägnat sig åt att lura?

Ditt svammel skiter jag i. KPI är statistik som lurar svensken. Dock tvivlar han. Han ser ju själv hur bopriserna dragit iväg trots allt snack om låg inflation.

Varför tror du svensken tvivlar? Jo för att KPI är bedrägeri förstås.
Citera
2019-11-19, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
Fortsatt nedgång för metallindustrin. Svenska Tibnor som är ett dotterbolag till SSAB varslar nu 250. Indiska Tata Steel varslar 3000 i Europa.
Citat:
Upplagen med malm hos LKAB är stora som berg,
vi är på väg in i en lågkonjunktur i hela Europa.
Sluta hitt på. Finns int en kulsinter så långt ögat kan nå från Luossatoppen. He går 48 fullastade tågset med 104 vagnar per set, fullsmockade med kulsinter - idag kallat för järnmalmspellets från Kiruna till Narvik. 14 tågset går till Lule. Varje dag året om. He jer så myck malm, att skull vi tipp he i riddarfjärden, så skulle vattnet stiga över stadshusets torn. Alla blattar innanför tullarna skull drunkna inom ett dygn.
Citera
2019-11-19, 22:46
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Här har du fastighetsprisindex för småhus. Dvs villa radhus.
Kod:
År	värde
2005	387
2006	431
2007	477
2008	491
2009	501
2010	538
2011	542
2012	535
2013	554
2014	592
2015	656
2016	711
2017	770
2018	770
Ser inte ut som det var så övertygande nedgång 2008. Eller hur.
Däremot kom det en liten nedgång 2012.
Förtydligande:
Detta var ju p.g.a. att man sänkte räntan så kraftigt som fastighetspriserna inte sjönk i Sverige, till skillnad mot övriga västvärlden.

Detta verktyg ( Räntesänkning ) är nu förbrukat om man inte börjar höja räntan.

Vid längre lågkonjunktur är ju en räntesänkning den bästa medicinen.
Citera
2019-11-19, 22:58
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Menar inte att vara otrevlig nu men har du missat vad som håller på att hända just nu?
Tex:
https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/bolan/2019-07-16-allt-fler-flyttar-fran-stockholm
Det diskuteras flitigt på mitt jobb och i mina kretsar om vart man ska flytta.
De som flyttar till Sthlm är invandrare och flyktingar, de som flyttar ut är svenskar.
Trenden är svag och svår att se men väldigt tydlig.

I villaområden går det långsamt men som små kluster sprider sig invandrare i tidigare svenska områden. "White flight" pågår i princip i alla områden utom möjligtvis de allra dyraste.

Områden man flyttar till är tex Nykvarn som du tar upp. Men lite beroende på var och i vilken bransch man jobbar.

Sedan får man inte glömma alla som hyr ut lägenheten i Stockholm till oftast inflyttat folk utifrån men som fortfarande står skriva på adressen men som bor och jobbar på annan ort. Boendet i Stockholm betalar boendet på annan ort plus att man får inkomst. Sedan kan man fila lite på deklarationen som en bonus.
Citera
2019-11-19, 23:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hm, så om jag köper en tomt och bygger ett hus och låter det stå tomt så blir det bostadsbrist.

Hur i all världen gick det till när du fick ihop detta???
Du behöver förklara hur det blir bostadsbrist av att jag bygger ett hus.

Om du bygger ett hus, låter det stå tomt och istället bor i en lägenhet så har du upptagit två bostäder istället för en. Hade du byggt huset och sen sålt så hade någon annan kunnat bo där.
Om vi då räknar med att i en stad får det plats 100 hus och 100 lägenheter för att göra det enkelt så till och med du förstår. Bor du i en och låter den andra stå tom så kan max 198 familjer till flytta in i staden istället för 199 st.
Om nu tio personer till har det som du så betyder det att 20 boenden till är upptagna men av endast 10 familjer.

Hoppas du förstår, annars får jag försöka förklara på annat sätt.
Citera
2019-11-20, 00:55
Medlem
Jag har köpt och sålt flera bostäder i bland annat Stockholm. Har upplevt en väldigt skakig marknad de senaste åren och vet många som köpt och sålt med förlust. Nu har vi en tillfällig uppgång innan lågkonjunkturen tar fart på riktigt och det kommer påverka marknaden ytterligare...

Intressant artikel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-manga-gjorde-forlust-pa-sin-bostad-2018

Ett tips: Checka ut nu för sen blir det svårt =)
Citera
2019-11-20, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Deutsche Bank listar 20 hot mot världsekonomin och varnar för att svenska bostadsmarknaden kraschar under 2020.

Vad är det som tyskarna vet (och som vi missat) ?

Eller är de helt ute och cyklar?

Tänkte höra med experterna på Flashback vad de tycker om tyskarnas utspel och varningar. Bör jag sälja min övervärderade BR nu?

Hälsningar / Gareth The Golfer

Here are the biggest risks to the financial markets in 2020
https://www.db.com/newsroom_news/2019/inequality-tops-torsten-slok-s-20-risks-to-markets-in-2020-en-11636.htm
The red shields has spoken! The Supreme Master Leader has made his choice.
Sweden is doomed.
Citera
2019-11-20, 02:39
Medlem
Citat:
Hm, så om jag köper en tomt och bygger ett hus och låter det stå tomt så blir det bostadsbrist.

Hur i all världen gick det till när du fick ihop detta???
Du behöver förklara hur det blir bostadsbrist av att jag bygger ett hus.
Ja det blir det. Kommunerna med inflyttning (ökande befolkning) släpper numera bara så mycket mark som marknaden tål. Dvs inte mer än att bostadspriserna fortsätter stiga. Dvs den där tomten du bebyggd var faktiskt tänkt att inhyss en familj. När du så blockerar detta finns det mindre tillgängliga bostäder än de kommunala planerarna tänkt sig.

Det vore annat på en fri marknad där markägarna kunde planera mark själva givet att de uppfyller vissa krav på elförsörjning, VA. shopping, skola, primärvård och lite till (typ Levittown) men där är inte Sverige idag.

Till och med regeringen har ju uttryckt klagomål över den långsamma planprocessen.

Jag baserar mitt resonemang på flera partiledares illustra uttalanden om marktillgång I Sverige när man flyger och hur mycket folk vi skulle kunna i hysa men även på vad jag sett under bilresor genom landet. Även nära Stockholm finns det gott om mark.

Sedan är det en utmaning med infrastruktur men det kunde lösas genom flexiblare arbetsmarknad inom byggsektorn. Dvs låglönesrbetskraft från Östeuropa på samma sätt som IT tar in indier.
Citera
2019-11-20, 07:31
Medlem
Så här låter det hela tiden från förståsigpåare som förmodligen utgörs mest av bittra människor som sitter fast i en sketen hyresrätt.

Att investera i bostad är och förblir den bästa investeringen man kan göra. Bo måste man dessutom göra. Bankerna har också blivit mer restriktiva när det gäller lån och kraven är bra mycket högre än för säg 10 år sedan.

Kortsiktigt kan det komma en svacka, ja. Långsiktigt är det alltid en bra investering.

Det sämsta man kan göra är att slänga bort pengarna i en hyresrätt. Men sossarna kan gärna få bo så. Kunde inte bry mig mindre.
Citera
2019-11-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Som en kopia av mitt eget tänk.

Man grubblar ibland över hur många svenskar som lever totalt aningslösa om vad som komma skall? Hur många svenskar som tror sig ha en ljus och trygg framtid i detta land? Förmodligen en kraftig majoritet.

Samtidigt är risken stor att läget är betydligt värre än vad både du och jag befarar.

Sverige känns så oerhört surrealistiskt! Eller rättare sagt så känns hela västvärldens utveckling som en jävla feberyra.

Tror det är rätt polariserat. Antingen tror man på en krasch 2020 och tänker inte på att staten har låg belåningsgrad, eller so tror man att Sverige går som en Tesla. Jag kommer vara kvar ett par år till I alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in