2019-11-17, 01:15
Medlem
beastlyys avatar
Hej! Jag vill flytta mitt kapital jag har i SEK på 0.75% ränta på santanderbank. Jag vill konvertera dessa till NOK. Svenska kronan har stärks mot NOK, trots att den gått dåligt globalt. Men hur gör man egentligen? Aldrig handlat i valutor innan.

Är även kund på avanza och sparbanken ifall man kan handla valuta genom dessa?

Mvh,
B
Citera
2019-11-17, 01:27
Medlem
Flaskhalsats avatar
Vill du bara äga NOK är det enklaste du kan köra att öppna ett konto hos Pareto och växla allting.
Citera
2019-11-17, 01:57
Avstängd
XX-Ambars avatar
Revolut appen i min telefon är jävligt smidig. Växlade kronor över till Euros förra året.
Citera
2019-11-17, 02:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Med samma grundtanke som dig - inte vara exponerad mot SEK - så köpte jag in mig i lite aktier i Kanada och Norge jag hade läst på om under en tid häromåren. Medför högre risk såklart än att ligga i ett sparkonto men enkelt å andra sidan att bara trycka köp genom exempelvis Avanza.
Citera
2019-11-17, 09:24
Medlem
Öppna konto i norsk bank
Citera
2019-11-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Öppna konto i norsk bank
Då måste du nog ha ett D-nummer.
Citera
2019-11-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Öppna konto i norsk bank
Du har aldrig öppnat konto i Norge hör jag! Även om jag hade D-nummer (tillfälligt personnr), jobb, arbetsgivarintyg mm mm mm, så var det ett jäkla krångel, och många möten hos banken innan det ens gick att öppna konto. Moment 22 var bara förnamnet! Så för en svensk som bara vill ha ett konto för att hedga valutarisken i sek litegrann är det nog mer eller mindre omöjligt att få ett konto i Norge...

Varför inte kontakta din vanliga bank och be om ett valutakonto i nok? Svårare än så är det inte.
Citera
2019-11-17, 14:49
Medlem
bluecafes avatar
https://www.avanza.se/kundservice.ht...categoryId=360
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in