Citat:
Ursprungligen postat av
swedebig
Kontrollbalansräkning ska upprättas när styrelsen misstänker att det egna kapitalet är till hälften förbrukat. Det är ett skydd för styrelsen. Om du betalar ut löner dagen innan du fakturerar kan det i bokföringen se ut som om du har förbrukat det egna kapitalet. Du behöver inte upprätta kontrollbalansräkning om du har vetskap om att bristen är blott tillfällig.
Du kan boka dina fakturor direkt som fordringar om du vill. Kontantmetoden är ett direktiv om hur och när du redovisar moms, inte hur och när du bokför. Det brukar dock underlätta om momsredovisning kan hämtas ur bokföringen.
Tack! Jag tror jag är med dit helt. En liten detalj bara, termen "kontantmetoden" avser väl just bokföring, och när det gäller momsen heter samma sak "bokslutsmetoden"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Du du tänker dig göra har väl inget med periodisering att göra.
Det som avgör om du skall periodisera en faktura handlar ju om när du levererat en tjänst som produceras över en längre tid, i synnerhet över ett bokslut.
Säg att du producerar någonting som du levererar till din kund varje vecka och leveransen skall pågå ett halvår. Säg att kunden betalar för hela tjänsten (förskott) på en faktura i samband med köp av tjänsten (avtal). Det är i en sådan här situation du periodiserar. Om kunden köpt tjänsten i november t.ex. och du fakturerar kunden november då kommer en förutbetald intäkt uppstått nästa år (interimsskuld, "skuld till kunden") eftersom du levererar 2/6 ena året och 4/6 av tjänsten nästa år.
Tack för ditt svar!
Mitt case är enklare än du beskriver, jag kanske använder termerna något fel? Kör man kontantmetoden i sin bokföring ska man ju periodisera alla fakturor man skickat innan slutet på räkenskapsåret som man inte fått betalt för ännu. i mitt fall skickar jag i slutet av november en räkning för mitt arbete utfört i november. Denna kommer inte betalas innan början av januari, vilket innebär att jag måste bokföra just den mot kundfordringar, och inte när jag får betalt som jag kan göra med övriga fakturor.
Som beskrivet är jag likvid, men har en stor momsskuld så jag kommer alltså ligga på minus i balansräkningen om jag tar ut den lön jag tänkt i december - OM jag inte bokför november-fakturan mot kundfordringar först.
Min fråga var alltså om det var tillåtet att välja att bokföra mot kundfodran när man vill och inte bara sista dagen i räkenskapsåret (som görs i alla exempel på nätet och i böcker jag tittar i). BigSwede gav mig ett rätt övertygande svar att jag får det.