2019-11-16, 23:02
Medlem
BigBusinesss avatar
Jag kommer inte få betalt för fakturorna för november och december i år, utan först januari respektive februari nästa år.

Jag vill kunna ta ut lön så jag kommer upp i gränsen för huvudregeln, men inser att om jag tar ut vad som behövs i december kommer mitt aktiekapital vara förbrukat.

Kan jag välja att periodisera fakturorna för november och december direkt när jag skickar dom, trots att jag använder kontantmetoden? Dom måste ju ändå periodiseras 31a december.
Citera
2019-11-17, 00:28
Medlem
Inte lättare att betala ut lön, sätta beloppet som lån av aktieägare, pynta in sociala avgifter och ta ut pengarna med lite ränta senare när täckning finns?
Citera
2019-11-17, 07:34
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.A.T
Inte lättare att betala ut lön, sätta beloppet som lån av aktieägare, pynta in sociala avgifter och ta ut pengarna med lite ränta senare när täckning finns?

Tack försvar!

Likviditeten är inga problem, har en stor moms-skuld som inte ska vara betald på ett tag.

Som jag fattar det påverkar inte lån aktiekapitalet, så företaget blir konkursmässigt den vägen. Däremot skulle jag kunna göra ett aktieägartillskott vilket känns krångligt jämfört med om jag kunde bokföra fakturorna för november och december när jag skickar dom.
Citera
2019-11-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tack försvar!

Likviditeten är inga problem, har en stor moms-skuld som inte ska vara betald på ett tag.

Som jag fattar det påverkar inte lån aktiekapitalet, så företaget blir konkursmässigt den vägen. Däremot skulle jag kunna göra ett aktieägartillskott vilket känns krångligt jämfört med om jag kunde bokföra fakturorna för november och december när jag skickar dom.

Om du har årsmoms kan du bokföra dem direkt. Men det spelar ingen roll ur likvidationssynpunkt. Vid bedömning av likvidationsplikt ska hänsyn tas till t ex upparbetade men ej fakturerade intäkter och liknande poster. Du kan utan problem betala ut din lön, och sedan boka upp obetalda fakturor som vanligt i bokslutet.
Citera
2019-11-17, 12:58
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Om du har årsmoms kan du bokföra dem direkt. Men det spelar ingen roll ur likvidationssynpunkt. Vid bedömning av likvidationsplikt ska hänsyn tas till t ex upparbetade men ej fakturerade intäkter och liknande poster. Du kan utan problem betala ut din lön, och sedan boka upp obetalda fakturor som vanligt i bokslutet.

Ok tack!

Jag behöver inte göra något särskilt egentligen då? Man ska väl göra kontrollbalansräkning om EK sjunker för mycket. Men det räcker alltså att jag själv har koll?

...och, jag tror jag ändå föredrar att bokföra årets sista fakturor som fordringar direkt, så det inte ser så läskigt rött ut i bokföringen. Det är alltså fritt fram att göra det?
Citera
2019-11-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ok tack!

Jag behöver inte göra något särskilt egentligen då? Man ska väl göra kontrollbalansräkning om EK sjunker för mycket. Men det räcker alltså att jag själv har koll?

...och, jag tror jag ändå föredrar att bokföra årets sista fakturor som fordringar direkt, så det inte ser så läskigt rött ut i bokföringen. Det är alltså fritt fram att göra det?

Kontrollbalansräkning ska upprättas när styrelsen misstänker att det egna kapitalet är till hälften förbrukat. Det är ett skydd för styrelsen. Om du betalar ut löner dagen innan du fakturerar kan det i bokföringen se ut som om du har förbrukat det egna kapitalet. Du behöver inte upprätta kontrollbalansräkning om du har vetskap om att bristen är blott tillfällig.

Du kan boka dina fakturor direkt som fordringar om du vill. Kontantmetoden är ett direktiv om hur och när du redovisar moms, inte hur och när du bokför. Det brukar dock underlätta om momsredovisning kan hämtas ur bokföringen.
Citera
2019-11-18, 08:52
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Du du tänker dig göra har väl inget med periodisering att göra.

Det som avgör om du skall periodisera en faktura handlar ju om när du levererat en tjänst som produceras över en längre tid, i synnerhet över ett bokslut.

Säg att du producerar någonting som du levererar till din kund varje vecka och leveransen skall pågå ett halvår. Säg att kunden betalar för hela tjänsten (förskott) på en faktura i samband med köp av tjänsten (avtal). Det är i en sådan här situation du periodiserar. Om kunden köpt tjänsten i november t.ex. och du fakturerar kunden november då kommer en förutbetald intäkt uppstått nästa år (interimsskuld, "skuld till kunden") eftersom du levererar 2/6 ena året och 4/6 av tjänsten nästa år.
Citera
2019-11-18, 21:37
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Kontrollbalansräkning ska upprättas när styrelsen misstänker att det egna kapitalet är till hälften förbrukat. Det är ett skydd för styrelsen. Om du betalar ut löner dagen innan du fakturerar kan det i bokföringen se ut som om du har förbrukat det egna kapitalet. Du behöver inte upprätta kontrollbalansräkning om du har vetskap om att bristen är blott tillfällig.

Du kan boka dina fakturor direkt som fordringar om du vill. Kontantmetoden är ett direktiv om hur och när du redovisar moms, inte hur och när du bokför. Det brukar dock underlätta om momsredovisning kan hämtas ur bokföringen.

Tack! Jag tror jag är med dit helt. En liten detalj bara, termen "kontantmetoden" avser väl just bokföring, och när det gäller momsen heter samma sak "bokslutsmetoden"?

Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du du tänker dig göra har väl inget med periodisering att göra.

Det som avgör om du skall periodisera en faktura handlar ju om när du levererat en tjänst som produceras över en längre tid, i synnerhet över ett bokslut.

Säg att du producerar någonting som du levererar till din kund varje vecka och leveransen skall pågå ett halvår. Säg att kunden betalar för hela tjänsten (förskott) på en faktura i samband med köp av tjänsten (avtal). Det är i en sådan här situation du periodiserar. Om kunden köpt tjänsten i november t.ex. och du fakturerar kunden november då kommer en förutbetald intäkt uppstått nästa år (interimsskuld, "skuld till kunden") eftersom du levererar 2/6 ena året och 4/6 av tjänsten nästa år.

Tack för ditt svar!

Mitt case är enklare än du beskriver, jag kanske använder termerna något fel? Kör man kontantmetoden i sin bokföring ska man ju periodisera alla fakturor man skickat innan slutet på räkenskapsåret som man inte fått betalt för ännu. i mitt fall skickar jag i slutet av november en räkning för mitt arbete utfört i november. Denna kommer inte betalas innan början av januari, vilket innebär att jag måste bokföra just den mot kundfordringar, och inte när jag får betalt som jag kan göra med övriga fakturor.

Som beskrivet är jag likvid, men har en stor momsskuld så jag kommer alltså ligga på minus i balansräkningen om jag tar ut den lön jag tänkt i december - OM jag inte bokför november-fakturan mot kundfordringar först.

Min fråga var alltså om det var tillåtet att välja att bokföra mot kundfodran när man vill och inte bara sista dagen i räkenskapsåret (som görs i alla exempel på nätet och i böcker jag tittar i). BigSwede gav mig ett rätt övertygande svar att jag får det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in