Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-29, 17:35
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Tre veckor av kaloriunderskott bör definitivt synas på vågen, annars räknar du fel. Det är främst i början viktnedgången går som snabbast och sedan blir mer långsam. Därefter får man justera kalorierna nedåt om man vill fortsätta gå ned. Det som är ett kaloriunderskott i början av en viktnedgång kommer inte längre vara kaloriunderskott när du tappat X antal kilon, då kommer istället det kaloriintaget motsvara balans. Så, du får nog se över vad du faktiskt stoppar i dig och vara mer noggrann med mängden. Vikten ska som sagt inte stå stilla i tre veckor på kaloriunderskott.

Jag förstår att det ändras efterhand som man går ner i vikt och räknat fel har jag inte gjort, jag har loggat allt minutiöst. Därav mitt inlägg men enligt experten MRZnr1 är allt i sin ordning och det finns en mängd trådar som förklarar varför det inte syns på vågen efter tre veckor, eller mer.

Jag har dock inte hittat dem
Citera
2019-11-29, 21:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Jag förstår att det ändras efterhand som man går ner i vikt och räknat fel har jag inte gjort, jag har loggat allt minutiöst. Därav mitt inlägg men enligt experten MRZnr1 är allt i sin ordning och det finns en mängd trådar som förklarar varför det inte syns på vågen efter tre veckor, eller mer.

Jag har dock inte hittat dem
Hittar du dessa så länka. Det ska absolut inte ta upp mot en månad innan vikten börjar gå nedåt om ett kaloriunderskott råder.
Citera
2019-11-29, 21:16
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Hittar du dessa så länka. Det ska absolut inte ta upp mot en månad innan vikten börjar gå nedåt om ett kaloriunderskott råder.
Hur mår kroppen vid kaloriunderskott - känner man sig väldigt matt kanske..?
Citera
2019-11-29, 21:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det där är en fråga med många svar. Individuella faktorer samt storleken på underskottet och tidsperiod är saker som spelar in hur en person mår vid kaloriunderskott. Men visst, energilös/trött är säkert något en del upplever.
Citera
2019-11-29, 21:22
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Beror helt på underskottets storlek, samt hur väl du får i dig dina makros och mikros. Vätske samt saltbalans har även en påverkan. Jun längre tids underskott, dest mer lär du känna av det.
Citera
2019-11-29, 21:23
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Det där är en fråga med många svar. Individuella faktorer samt storleken på underskottet och tidsperiod är saker som spelar in hur en person mår vid kaloriunderskott. Men visst, energilös/trött är säkert något en del upplever.
Ok, men hur gör man då - om man vanligtvis äter vanlig hygglig "husmanskost", räcker det med att man gör portionerna mindre vid varje måltid?
Citera
2019-11-29, 21:24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Beror helt på underskottets storlek, samt hur väl du får i dig dina makros och mikros. Vätske samt saltbalans har även en påverkan. Jun längre tids underskott, dest mer lär du känna av det.
Behöver man kanske mer vätska och salt vid underskott? Och vad menar du med "makros och mikros"? Vitaminer och proteiner eller?
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-11-29 kl. 21:28.
Citera
2019-11-29, 21:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok, men hur gör man då - om man vanligtvis äter vanlig hygglig "husmanskost", räcker det med att man gör portionerna mindre vid varje måltid?
Ja, mängden kalorier du äter totalt sett under dygnet måste minska om viktnedgång är ditt mål. Vilken av måltiderna du sedan minskar portionerna på är upp till dig. Alternativt byter ut mot mer kalorisnåla måltider.
Citera
2019-11-29, 21:33
Medlem
Misters avatar
Citat:

Lite tröttare, matt i kroppen och mer irritation men stundtals helt okej mående.
Citera
2019-11-29, 21:39
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Lite tröttare, matt i kroppen och mer irritation men stundtals helt okej mående.
Vad gör man när tröttheten och irritationen blir stor - är det bara att "bita ihop" eller finns det några andra "knep"..?
Citera
2019-11-29, 21:59
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ja, mängden kalorier du äter totalt sett under dygnet måste minska om viktnedgång är ditt mål. Vilken av måltiderna du sedan minskar portionerna på är upp till dig. Alternativt byter ut mot mer kalorisnåla måltider.
Ok, finns det nån särskild kost/diet som är mest effektiv vid en period av underskott?
Citera
2019-11-29, 22:03
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok, finns det nån särskild kost/diet som är mest effektiv vid en period av underskott?
Den du personligen kan hålla dig till. Tråkigt svar, men kosten är individuell och får anpassas därefter. Dock ska tilläggas att det är väl rekommenderat med en kost rik på protein och regelbunden styrketräning. Att äta näringsrikt är väl mer eller mindre en självklarhet så det känns inte lönt att nämna.

Hur du sedan lägger upp kosten är upp till dig. Kan vara Periodisk fasta, Ketogen kost, LCHF, 5:2, högre andel kolhydrat/lägre andel fett. Jag har spekulationer kring olika upplägg och vad som jag personligen tror är det "bästa", men detta är endast gissningar från min sida och vad jag tror. Det mest grundläggande är att hitta det som passar dig och din vardag. Innan du börjar tänka över optimering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in