• 1
  • 2
2019-11-16, 11:24
Medlem
Tjena, jag ska förklara hur mitt läge är just nu. Jag har nämligen blivit avskedad från mitt förra jobb på grund av att verksamheten skulle flyttas till ett annat land så det skulle inte vara något kvar i Sverige. Och nu så har det framkommit att VD'n kommer att försöka fula sig med att inte betala ut några löner som ligger och väntar (som ska komma den 25e) men att han har tänkt att skita i det över huvudtaget.
Detta är då ett AB som försöker fula sig mot oss förra anställda, samt att han tänker avveckla bolaget så fort det går för att slippa betala dessa sista löner och semesterersättningar osv..
Hur bör jag gå till väga? Jag är inte med i facket eller liknande.
Mvh
Citera
2019-11-16, 11:37
Medlem
Synd att du inte är med i facket. Tänk på det på nästa jobb, är som att ha en hemförsäkring. Tråkig kostad varje månad men när något väl händer är det grymt att ha. Har du några kollegor som är fackligt anslutna som sitter i samma sits som som du? Isåfall kanske facket kan driva frågan för alla anställda. Annars hota företaget med rättsliga åtgärder.
Citera
2019-11-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortknox00
Tjena, jag ska förklara hur mitt läge är just nu. Jag har nämligen blivit avskedad från mitt förra jobb på grund av att verksamheten skulle flyttas till ett annat land så det skulle inte vara något kvar i Sverige. Och nu så har det framkommit att VD'n kommer att försöka fula sig med att inte betala ut några löner som ligger och väntar (som ska komma den 25e) men att han har tänkt att skita i det över huvudtaget.
Detta är då ett AB som försöker fula sig mot oss förra anställda, samt att han tänker avveckla bolaget så fort det går för att slippa betala dessa sista löner och semesterersättningar osv..
Mvh

Hur är ditt bevisläge?
Citera
2019-11-16, 11:44
Medlem
@laken47 Jag var klantig och tänkte inte på facket tills jag kom på att det var för sent, min vistelse på jobbet varade inte länge heller. Jag har flera kollegor inkl chefer som är i samma sits som mig och jag har bevis på hur mycket jag skall ha dessutom. Så ja det är flera fackligt anslutna som är i samma sits som mig.

@SC430 Ja, jag har flera personer som också kan intyga detta och vi har alla bevis som behövs om det skulle behövas gå till rätten. Min fråga är dock ifall det är ett dött läge om ägaren i fråga skall avsluta företaget eller lägga det i konkurs innan vi hinner ta upp ärendet. Men löner ska ju betalas hur som haver ändå kan man ju tycka. Men enligt lagboken så är jag inte särskilt uppdaterad på
Citera
2019-11-16, 12:03
Medlem
Okej förstår! Men om allt går rätt till så har du/ni rätt till lönegaranti när företaget konkat. Kolla upp det och ansök redan nu.
Citera
2019-11-16, 13:01
Medlem
Skicka kronofogden på de
Citera
2019-11-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laken47
Okej förstår! Men om allt går rätt till så har du/ni rätt till lönegaranti när företaget konkat. Kolla upp det och ansök redan nu.
Inget som går att ansöka om innan företaget försatts i konkurs.
Citera
2019-11-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortknox00
Mvh
Är du verkligen avskedad? Inte uppsagd? Inte direkt samma sak.
Är det enbart en framtida löneutbetalning (denna månads) som det är farhågor om eller släpar det efter även sedan tidigare?
Citera
2019-11-16, 13:11
Medlem
@Nordiad Vi fick välja ifall vi skulle med till annat land eller sluta som sagt och då valde jag att sluta, det är ju då den sista lönen som skall komma som sagt, plus andra saker som reseersättning, semesterersättning osv. Men vad det kommit fram till mig från högre ledning så har VD'n nu försökt att fula sig, till och med chefer som skall ha löner månader efter de slutat kommer inte få något liksom.
Jag vill bara ha mitt så att jag kan fortsätta liksom...
Citera
2019-11-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inget som går att ansöka om innan företaget försatts i konkurs.
Nej såklart. Men värt att vara förberedd så att det är "så att säga" att bara trycka på knappen när dagen är kommen.
Citera
2019-11-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laken47
Nej såklart. Men värt att vara förberedd så att det är "så att säga" att bara trycka på knappen när dagen är kommen.
Konkursförvaltaren brukar bistå med sådant, ansökan alltså. Innan konkurs är det inte mycket att göra, i synnerhet inte som det enbart är kring en kommande löneutbetalning som tveksamheter råder.
Citera
2019-11-16, 13:53
Medlem
TilleyHats avatar
Vad man har hört rykten om och vad som är verklighet är inte alltid samma sak. Lönen ska komma runt den 25:e så fram tills dess kan du inte göra så mycket, om det nu inte är så att detta är ett återkommande problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in