2002-08-14, 18:09
Medlem
Jag såg den, vilken vedervärdig film det var. Usch!
Citera
2002-08-15, 10:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Mmmm.

Kan inget annat än hålla med. Var länge sen jag såg den men man glömmer ju inte bort att äckliga stunder i filmen direkt.

Har för mig att slutet av filmen innehåller några väldigt realistiska scener på folk som mördas också.
Citera
2002-08-15, 19:02
Medlem
Re: Mmmm.

Citat:
Ursprungligen postat av patric_bateman
Kan inget annat än hålla med. Var länge sen jag såg den men man glömmer ju inte bort att äckliga stunder i filmen direkt.

Har för mig att slutet av filmen innehåller några väldigt realistiska scener på folk som mördas också.

Nä särkilt inte när dom käkar skit, det är lite vidrigt.
Ja slutscenerna är verkligen realistiska! Och väldigt vidriga och plågsamma (TOM och se på!)
Citera
2004-07-23, 23:55
Medlem
nebutsdutss avatar
Sodoms 120 dagar?

Vad menas med titlen på denna film eg?

Salo = ?
Sodom = förintad stad av Gud
120 dagar = ?

Nån som kan hjälpa till ?
Citera
2004-07-24, 00:31
Medlem
dIRe_s avatar
Tror det syftar på att de blir utsatta för sodomi i 120 dagar...
Citera
2004-07-24, 01:38
Medlem
taggtråds avatar
I boken låser de in sig i slottet i just 120 dagar. Sodom är som dIRE sa en referens till sodomi. Men varför Pasolini döpte om den till Salo har jag ingen aning om.
Citera
2004-07-24, 02:02
Medlem
dIRe_s avatar
Måste vara tommy salo de syftar på efter tavlan mot vitryssland

Annars finns det en stad i italien som heter just saló. Jag tror den var huvudstad under andra världskriget. Min gissning är att det utspelar sig där...
Citera
2004-07-24, 10:54
Medlem
consumercunts avatar
ja, filmen utspelar sig i staden saló, det kan man se nångång i filmens början då en skylt med just "saló" på sig glider förbi.
Citera
2004-07-24, 13:12
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Filmen heter Saló, med undertiteln "eller Sodoms 120 dagar". Filmen bygger på en bok av Marquis de Sade, med titeln "Sodoms 120 dagar"

Enligt susning.nu kan detta sägas om Sodom:

"Sodom är en av de två städer som enligt Gamla Testamentet blev utplånad av Gud eftersom alla innevånare inte gjorde annat än synda. Den andra staden var Gomorra. "
Citera
2006-03-17, 09:05
Bannlyst
Salo 120 days in sodom

Tycker inte ni att den här filmen var överhypad?

Jag menar, allt kiss och bajs var rätt vidrigt. Men resten var väl ändå rätt standard?

Jag kan fatta att den var väldigt omtalad på sin tid, men nu är den ju inget speciellt, och mäts upp till dagens gore. Då bör den väl ändå inte fortfarande vara så omtalad.

Det jag stör mig på är att allt i filmen överdrivs till att tro att det är så hemskt. På IMDB's forum var det nån som inte hade sett filmen och han sa att han hade hört mycket om scenen där en kvinna äter en kaka med spik i.
Den scenen märkte jag inte ens att det var något speciellt med. Man såg henne bara äta en kaka, och sen kom det ut lite blod. Varför blev detta så överdrivet?

I slutet kan jag hålla med om att det är lite vidriga grejer, som skalperingen och ögonpetandet.. men sånt höll också bara på i 3 sec eller nåt.

En sak som var en sjujävla DUD var i Cannibal Holocaust, när dom hugger av en kille kuken. Det såg man i en enda jävla sekund, ändå var det något som hypades stort.

Om det bara är för att sälja, så är det rätt uselt.
Citera
2006-03-17, 09:45
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComptonAssTerry
Tycker inte ni att den här filmen var överhypad?

Jag menar, allt kiss och bajs var rätt vidrigt. Men resten var väl ändå rätt standard?

Jag kan fatta att den var väldigt omtalad på sin tid, men nu är den ju inget speciellt, och mäts upp till dagens gore. Då bör den väl ändå inte fortfarande vara så omtalad.

Det jag stör mig på är att allt i filmen överdrivs till att tro att det är så hemskt. På IMDB's forum var det nån som inte hade sett filmen och han sa att han hade hört mycket om scenen där en kvinna äter en kaka med spik i.
Den scenen märkte jag inte ens att det var något speciellt med. Man såg henne bara äta en kaka, och sen kom det ut lite blod. Varför blev detta så överdrivet?

I slutet kan jag hålla med om att det är lite vidriga grejer, som skalperingen och ögonpetandet.. men sånt höll också bara på i 3 sec eller nåt.

En sak som var en sjujävla DUD var i Cannibal Holocaust, när dom hugger av en kille kuken. Det såg man i en enda jävla sekund, ändå var det något som hypades stort.

Om det bara är för att sälja, så är det rätt uselt.
Äh, på 70-talet var dom känsliga som fan, tidigt 80-också.
Skräck-komedin motorsågsmassakern var ett hot mot rikets säkerhet och censuren klippte tom. i Kalle Anka-filmer. Det är dom som var 15 år 1980 som har blivit präglade på att dessa filmer är det ruskigaste som visats.
Citera
2006-03-17, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Äh, på 70-talet var dom känsliga som fan, tidigt 80-också.
Skräck-komedin motorsågsmassakern var ett hot mot rikets säkerhet och censuren klippte tom. i Kalle Anka-filmer. Det är dom som var 15 år 1980 som har blivit präglade på att dessa filmer är det ruskigaste som visats.
Nu detta låter intressant. Hur kan det möjligtvis ha varit ett hot mot rikets säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in