• 1
  • 2
2019-11-15, 12:42
Medlem
Leipreachans avatar
Jag har aldrig träffat en same, kanske utan min vetskap. Hur är samer när det kommer till det sociala och normer?
Citera
2019-11-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag har aldrig träffat en same, kanske utan min vetskap. Hur är samer när det kommer till det sociala och normer?
Kika på Jon-Henrik Fjellgren. Han är äkta same, renskötare. En fullt normal kille.
Citera
2019-11-15, 12:48
Medlem
franges avatar
De är lite som judar - gnäller konstant om hur förtryckta och diskriminerade de är - när de i själva verket är juridiskt förfördelade och står över icke-samer på rent rasliga principer - är du inte etnisk same får du till exempel inte rösta i sametinget eller syssla med renskötsel - det är blott de med bekräftat samiskt blod som tillåts göra det.
Citera
2019-11-15, 13:06
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
De är lite som judar - gnäller konstant om hur förtryckta och diskriminerade de är - när de i själva verket är juridiskt förfördelade och står över icke-samer på rent rasliga principer - är du inte etnisk same får du till exempel inte rösta i sametinget eller syssla med renskötsel - det är blott de med bekräftat samiskt blod som tillåts göra det.

Dom kallas fjälljudar av en anledning
Citera
2019-11-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kika på Jon-Henrik Fjellgren. Han är äkta same, renskötare. En fullt normal kille.
Vet inte om du driver med oss men Jon-Henrik är väl adopterad från Latinamerika!!!
Citera
2019-11-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Vet inte om du driver med oss men Jon-Henrik är väl adopterad från Latinamerika!!!
Ja, som liten. Men uppväxt hos samer och är faktiskt renskötare, och kan t o m jojka sen barnsben. Man behöver inte vara född same. Det viktiga är att du är uppväxt i en samefamilj och uppväxt i kulturen. Spelar det nån roll var man är född? Tro mig eller ej. Men du kan få hans adress av mig så kan du själv fråga honom.
Citera
2019-11-15, 13:19
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:

Det är dessutom inte alla samer som får syssla med renskötsel utan det är privilegium för ett mindre antal individer.
Jag känner ett par skogssamer som är skitförbannade på renskötare som driver in renhjordar i deras ungskogar och ut på deras åkrar under vintrar med ispansar, vilket hindrar renarna från att komma åt renlaven.

Hur man kan anse sig ha rätt till annans mark är för mig fullkomligt galet.
Statlig mark möjligtvis men mark som brukas och som levs på av andra, såväl samer som icke-samer, borde vara helt fredad från dylika intrång, men det är ju så synd om de stackars renskötarna nu när klimatförändringarna förstör tillgången på bete och vargen äter upp alla renar.
Citera
2019-11-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ja, som liten. Men uppväxt hos samer och är faktiskt renskötare, och kan t o m jojka sen barnsben. Man behöver inte vara född same. Det viktiga är att du är uppväxt i en samefamilj och uppväxt i kulturen. Spelar det nån roll var man är född? Tro mig eller ej. Men du kan få hans adress av mig så kan du själv fråga honom.
Han får väl inte ens rösta i sametinget då han inte har sameblod?
Citera
2019-11-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Han får väl inte ens rösta i sametinget då han inte har sameblod?
Är han adopterad så är hans föräldrar att betraktas som biologiska. Men vem vet - de har kanske egna lagar.
Citera
2019-11-15, 13:39
Medlem
Citat:
Är han adopterad så är hans föräldrar att betraktas som biologiska.

? Edit nevermind
Senast redigerad av DwWU 2019-11-15 kl. 13:42.
Citera
2019-11-15, 15:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
är du inte etnisk same får du till exempel inte rösta i sametinget eller syssla med renskötsel - det är blott de med bekräftat samiskt blod som tillåts göra det.

Japp, det är Sveriges enda rasistiska lagar. Dock krävs det mer än att bara vara same för att få ägna sig åt renskötsel. Den absoluta majoriteten av samer får inte bedriva det.

Jag finner det hela absurt, trots att jag är delvis same själv.

Nästan alla samer är helt vanligt folk som har helt vanliga jobb. Majoriteten bor i Stockholm eller de större tätorterna i norra landet. Det är bara ett ytterst litet antal som sysslar med renar, samekrimskrams, hantverk eller jojk och som viger sina liv åt att känna sig diskriminerade.
Citera
2019-11-15, 15:48
Medlem
Kickexs avatar
Förmodligen rätt snuviga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto