Citat:
Ursprungligen postat av
Osakazuki
Det är inga fria fantasier, utan fullt tänkbara scenarior. Poängen är att vi (ja, inte du förstås), ändrar mitt ordval, många vet, att tunga straff inte leder till något positivt, utom att reptilhjärnorna (passande avatar du har föresten) får någon sorts egen tillfredställelse av att se diverse gärningsmäm lida maximalt. Det minskar knappast offrens lidanden. Tunga straff är också i stort sett verkningslösa i preventivt syfte.
De stackars pojkarnas liv blir väl knappast bättre av att deras mor plågas maximalt, tror du det?
Om fler ömmat lika mycket för CL som barm, hade det här kanske aldrig hänt, och där hade den stora vinsten varit för både individer och samhälle.
Hade vi inte spekulerat och debatterat hade vi nog fortfarande varit kvar i medeltiden (allt för stora delar av världen befinner sig där än idag).
Nu är det ju på det viset att vi ända sedan slutet av 60-talet har gullat med alla sorters förbrytare medan offren helt glömts bort. Resultatet ser vi i dag med en allt mer ökande och grövre brottslighet.
I vilket annat land än sjuka, perversa kriminaldaltslandet Sverige får en fildelare tre års fängelse medan en importerad våldtäktsman som våldtar en 12-årig flicka kommer undan med två veckors samhällstjänst. Vad sänder det ut för signaler?
Jag vet fall (i detta fall en gruppvåldtäkt) där brottslingarna kom undan med närmast symboliska straff. En tid senare råkade offret gå förbi en uteservering där våldtäktsmännen satt och hånskrattade och pekade fingret åt offret.
Vad är det som säger att "tunga straff" inte är avskräckande i preventivt syfte? Vad gör att vissa länder i Europa har betydligt lägre brottslighet än kriminaldaltande Sverige?
De stackars pojkarna mår nog bäst om de får bra hjälp att glömma bort den häxa som kallas för deras mor. Om de nu inte kan befrias från sina hemska minnen så kan det ju vara till glädje för dem att de som orsakat deras lidande fått vad de förtjänar.
"Om fler ömmat för CL som barn hade detta kanske aldrig hänt"
Kanske det, men jag känner till fall där bortskämda överklassbarn med den bästa uppfostran begått vidriga brott. Nu är det på det viset att ingen ömmade för CL och det är för sent för att spekulera om detta. Hon har begått ett vidrigt brott och det brottet ska hon ställas till svars för. Det handlar om en totalt känslokall människa som begått svåra brott mot sina egna barn och därför ska betraktas som allmänfarlig, detta då hon mycket väl kan begå liknande brott mot andra barn om hon får komma ut. Detsamma för kräket till pojkvän.
Hellre att en galning hålls inspärrad än att galningen släpps ut och orsakar flera människor onödigt lidande, människor som inte kommer att få någon hjälp av det fina svenska samhället än tabletter, tabletter, lite samtalsterapi och tabletter.
Vad gäller reptilhjärnor så har jag hellre en reptilhjärna innanför pannbenet än PK-vadd.