Citat:
Ursprungligen postat av
ElimGarak
Problemet är att du ägnar dig åt fria fantasier när du spekulerar om grabbens framtid.
Om han får bra vård för det han utsatts för och får växa upp i ett kärleksfullt hem och på sikt kanske glömma sin vidriga mor och det hon utsatt honom för så kan han mycket väl bli en god och skötsam samhällsmedborgare.
Poängen är att vi inte vet och det gör denna debatt ganska meningslös.
Min åsikt är i vilket fall som helst att det ska vara hårda straff för den typen av brott som denna vidriga kvinna och hennes vidriga as till pojkvän gjort sig skyldiga till. Jag rekommenderar lagens strängaste straff och då tänker jag inte på kriminaldaltets Sverige och de parodier på "straff" som döms ut mot de som förstör livet för andra medan offren glöms bort.
Men om vi nu ska spekulera så vill jag hävda att den som begår sådana brott som denna vidriga "mor" och hennes avskräde till pojkvän ska straffas hårt, dels för att de förtjänar det och dels för att sätta et exempel för samhället att den som begår sådana brott åker dit så det bara stänker om det!
Att, som vissa tycker, dessa vidriga barnplågare ska komma undan lindrigt för att "de blev så kränkta av att farmor gav dem en ful ylletröja i julklapp när de var små" eller andra ursäkter, det går jag inte på.
De som plågar oskyldiga barn på detta sätt ska ha ett straff som känns. Då de dessutom ska bedömas som allmänfarliga så ska de inte släppas ut bland vanligt folk igen. Kan man göra så mot sina egna barn så finns inga spärrar när det gäller andra människoliv heller.
Jag köper inte heller helt det där om att hon manipulerats av sin pojkvän och skulle vara oskyldig bara därför. Naturligtvis har denne pojkvän försökt manipulera henne men som mor borde hon satt ned foten och bett kräket fara till ett varmt ställe.
Det var desamma med den där aset Juha och hans vidriga Marita, de som begick morden i Åmsele för ett antal år sedan. Som jag ser det så kom Marita alldeles för lindrigt undan. Hon var med på morden och gjorde inte ett dugg för att förhindra dessa, alltså är hon lika skyldig som Juha och skulle haft samma straff. Att sedan Juha fått ett alltför lindrigt straff är en skandal. Även här vill jag rekommendera lagens strängaste straff för båda.
Det är inga fria fantasier, utan fullt tänkbara scenarior. Poängen är att vi (ja, inte du förstås), ändrar mitt ordval, många vet, att tunga straff inte leder till något positivt, utom att reptilhjärnorna (passande avatar du har föresten) får någon sorts egen tillfredställelse av att se diverse gärningsmäm lida maximalt. Det minskar knappast offrens lidanden. Tunga straff är också i stort sett verkningslösa i preventivt syfte.
De stackars pojkarnas liv blir väl knappast bättre av att deras mor plågas maximalt, tror du det?
Om fler ömmat lika mycket för CL som barm, hade det här kanske aldrig hänt, och där hade den stora vinsten varit för både individer och samhälle.
Hade vi inte spekulerat och debatterat hade vi nog fortfarande varit kvar i medeltiden (allt för stora delar av världen befinner sig där än idag).