2020-07-08, 23:14
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det finns väl fler än T8 i tråden som försöker få dig och andra reptilhjärnor att tänka efter. Det är inte samma sak som att fösvara förövarna. Att söka orsaker och bot för att förhindra liknande händelser, kanske är ett bättre sätt än att återinföra medeltida straff?

Framförallt är ser genomförbart och realistiskt vilket föreslagna straff såsom livstids fängelse eller dödsstraff inte är. Hade vi haft till exempel 30 års fängelse i straffskalan för den här typen av sexbrott hade väl inget tyckt det varit orimligt t ex. Men så ser det inte ut. Jag förstår faktiskt inte hur man INTE kan se den verklighet som föreligger, att de här människorna är ute om en handfull år.
Citera
2020-07-08, 23:24
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Problemet är att du ägnar dig åt fria fantasier när du spekulerar om grabbens framtid.

Om han får bra vård för det han utsatts för och får växa upp i ett kärleksfullt hem och på sikt kanske glömma sin vidriga mor och det hon utsatt honom för så kan han mycket väl bli en god och skötsam samhällsmedborgare.

Poängen är att vi inte vet och det gör denna debatt ganska meningslös.

Min åsikt är i vilket fall som helst att det ska vara hårda straff för den typen av brott som denna vidriga kvinna och hennes vidriga as till pojkvän gjort sig skyldiga till. Jag rekommenderar lagens strängaste straff och då tänker jag inte på kriminaldaltets Sverige och de parodier på "straff" som döms ut mot de som förstör livet för andra medan offren glöms bort.

Men om vi nu ska spekulera så vill jag hävda att den som begår sådana brott som denna vidriga "mor" och hennes avskräde till pojkvän ska straffas hårt, dels för att de förtjänar det och dels för att sätta et exempel för samhället att den som begår sådana brott åker dit så det bara stänker om det!

Att, som vissa tycker, dessa vidriga barnplågare ska komma undan lindrigt för att "de blev så kränkta av att farmor gav dem en ful ylletröja i julklapp när de var små" eller andra ursäkter, det går jag inte på.

De som plågar oskyldiga barn på detta sätt ska ha ett straff som känns. Då de dessutom ska bedömas som allmänfarliga så ska de inte släppas ut bland vanligt folk igen. Kan man göra så mot sina egna barn så finns inga spärrar när det gäller andra människoliv heller.

Jag köper inte heller helt det där om att hon manipulerats av sin pojkvän och skulle vara oskyldig bara därför. Naturligtvis har denne pojkvän försökt manipulera henne men som mor borde hon satt ned foten och bett kräket fara till ett varmt ställe.

Det var desamma med den där aset Juha och hans vidriga Marita, de som begick morden i Åmsele för ett antal år sedan. Som jag ser det så kom Marita alldeles för lindrigt undan. Hon var med på morden och gjorde inte ett dugg för att förhindra dessa, alltså är hon lika skyldig som Juha och skulle haft samma straff. Att sedan Juha fått ett alltför lindrigt straff är en skandal. Även här vill jag rekommendera lagens strängaste straff för båda.

Det är ingen (förutom en) som tvivlar på hennes skuld. Däremot har det tillkommit en diskussion om bakgrund osv samt om det är möjligt att minska riskerna för återfall. Det är ingen som bryr sig om Caritas välmående.

Lagens strängaste straff för henne är (om jag inte misstar mig) 12 eller 14 års fängelse men det lär hon nog inte få (tror bara det utdelats vid ett tillfälle till en pappa som våldtog sin dotter dagligen från barnår till tonår, gjorde henne gravid flera gånger och hon födde även ett barn). Dock kan det ju knappast hamna i de lägre regionerna (6 år) heller. Jag gissar på runt 10 år för henne. Hur straffskalan ser ut för anstiftan vet jag inte men är självklart inte lila högt.
Citera
2020-07-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Problemet är att du ägnar dig åt fria fantasier när du spekulerar om grabbens framtid.

Om han får bra vård för det han utsatts för och får växa upp i ett kärleksfullt hem och på sikt kanske glömma sin vidriga mor och det hon utsatt honom för så kan han mycket väl bli en god och skötsam samhällsmedborgare.

Poängen är att vi inte vet och det gör denna debatt ganska meningslös.

Min åsikt är i vilket fall som helst att det ska vara hårda straff för den typen av brott som denna vidriga kvinna och hennes vidriga as till pojkvän gjort sig skyldiga till. Jag rekommenderar lagens strängaste straff och då tänker jag inte på kriminaldaltets Sverige och de parodier på "straff" som döms ut mot de som förstör livet för andra medan offren glöms bort.

Men om vi nu ska spekulera så vill jag hävda att den som begår sådana brott som denna vidriga "mor" och hennes avskräde till pojkvän ska straffas hårt, dels för att de förtjänar det och dels för att sätta et exempel för samhället att den som begår sådana brott åker dit så det bara stänker om det!

Att, som vissa tycker, dessa vidriga barnplågare ska komma undan lindrigt för att "de blev så kränkta av att farmor gav dem en ful ylletröja i julklapp när de var små" eller andra ursäkter, det går jag inte på.

De som plågar oskyldiga barn på detta sätt ska ha ett straff som känns. Då de dessutom ska bedömas som allmänfarliga så ska de inte släppas ut bland vanligt folk igen. Kan man göra så mot sina egna barn så finns inga spärrar när det gäller andra människoliv heller.

Jag köper inte heller helt det där om att hon manipulerats av sin pojkvän och skulle vara oskyldig bara därför. Naturligtvis har denne pojkvän försökt manipulera henne men som mor borde hon satt ned foten och bett kräket fara till ett varmt ställe.

Det var desamma med den där aset Juha och hans vidriga Marita, de som begick morden i Åmsele för ett antal år sedan. Som jag ser det så kom Marita alldeles för lindrigt undan. Hon var med på morden och gjorde inte ett dugg för att förhindra dessa, alltså är hon lika skyldig som Juha och skulle haft samma straff. Att sedan Juha fått ett alltför lindrigt straff är en skandal. Även här vill jag rekommendera lagens strängaste straff för båda.

Det är inga fria fantasier, utan fullt tänkbara scenarior. Poängen är att vi (ja, inte du förstås), ändrar mitt ordval, många vet, att tunga straff inte leder till något positivt, utom att reptilhjärnorna (passande avatar du har föresten) får någon sorts egen tillfredställelse av att se diverse gärningsmäm lida maximalt. Det minskar knappast offrens lidanden. Tunga straff är också i stort sett verkningslösa i preventivt syfte.
De stackars pojkarnas liv blir väl knappast bättre av att deras mor plågas maximalt, tror du det?
Om fler ömmat lika mycket för CL som barm, hade det här kanske aldrig hänt, och där hade den stora vinsten varit för både individer och samhälle.
Hade vi inte spekulerat och debatterat hade vi nog fortfarande varit kvar i medeltiden (allt för stora delar av världen befinner sig där än idag).
Citera
2020-07-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Det är ingen (förutom en) som tvivlar på hennes skuld. Däremot har det tillkommit en diskussion om bakgrund osv samt om det är möjligt att minska riskerna för återfall. Det är ingen som bryr sig om Caritas välmående.

Lagens strängaste straff för henne är (om jag inte misstar mig) 12 eller 14 års fängelse men det lär hon nog inte få (tror bara det utdelats vid ett tillfälle till en pappa som våldtog sin dotter dagligen från barnår till tonår, gjorde henne gravid flera gånger och hon födde även ett barn). Dock kan det ju knappast hamna i de lägre regionerna (6 år) heller. Jag gissar på runt 10 år för henne. Hur straffskalan ser ut för anstiftan vet jag inte men är självklart inte lila högt.

Anstiftan kan ha lika högt straffvärde som själva utförandet av gärningen, i alla fall för vissa brott (t.ex mord).
Citera
2020-07-09, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaBear
Tada!
Åkte och hämtade skiten istället för att låta den skickas. Och nu är fupen här: https://forumfiles.com/Lan8B7E2o6/B_2038-19_pdf

Kvalitén är inte den bästa, men det går inte att förvänta sig lika bra som digitalt såklart & en del sidor är suddiga i utskriften. Angående pengar har det inte blivit något över. Har själv bidragit med en summa för att få upp denna FUP också.

Hoppas ni är nöjda ändå, för läsa går ju åtminstone!

En intressant men långt ifrån trevlig läsning...
Må dem båda dö en plågsam död.
Citera
2020-07-09, 07:29
Medlem
Citat:
Ja, de har ingen möjlighet till skadestånd från staten. Det är samma fantasier som att ge dem dödsstraff etc. Dock är ju tanken god men som sagt, när de sonat sitt brott är de vanliga medborgare och staten har inget ansvar för deras gärningar. Där får de själva stå till svara.
Staten har inte garanterat rätten till liv när den har släppt en dömd mördare som mördar igen efter att ha blivit frisläppt. Livstids fängelse ska vara på livstid. Staten kan inte springa ifrån sitt ansvar. Just garantansvaret blir en fälla för staten.

[spoiler]Det fanns en plikt att ingripa på grund av tidigare handlande[spoiler]

Bassiehof, som med era egna ord visar vilka hycklare ni är.
Senast redigerad av Bassiehof 2020-07-09 kl. 07:38.
Citera
2020-07-09, 07:36
Medlem
Citat:
Hur straffskalan ser ut för anstiftan vet jag inte men är självklart inte lila högt.
Det beror på om rätten anser att CA är huvudgärningsman. Om så, för att han uppmanat henne att göra det (CA: "tvinga han" när pojken inte ville medverka) kan han få samma straff som CL.
Citera
2020-07-09, 07:47
Medlem
Vissa i tråden verkar tro att 8-10 år är ett lågt straff för detta brott. Då måste man ställa det i relation till den faktiska påföljden.

8 år i källaren på Hinseberg med en timmes promenad per dag är ett långt straff. Hon kommer få höra hot varje dag när övriga fångar ser henne på gården. I källaren kommer hon inte umgås med någon annan, hon kommer vara helt isolerad pga hotbilden. Det är hon och vakten i källaren i minst 8 år, det är hårt kan jag lova...
Citera
2020-07-09, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av verkligheten123
Vissa i tråden verkar tro att 8-10 år är ett lågt straff för detta brott. Då måste man ställa det i relation till den faktiska påföljden.

8 år i källaren på Hinseberg med en timmes promenad per dag är ett långt straff. Hon kommer få höra hot varje dag när övriga fångar ser henne på gården. I källaren kommer hon inte umgås med någon annan, hon kommer vara helt isolerad pga hotbilden. Det är hon och vakten i källaren i minst 8 år, det är hårt kan jag lova...
Fast man avtjänar väl bara 2/3 av straffet va? Så är det väl jämt.
Citera
2020-07-09, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Fast man avtjänar väl bara 2/3 av straffet va? Så är det väl jämt.

Nej, men de flesta blir frigivna efter 2/3. Att sitta flera år isolerad är helt klart ett straff som är kännbart. Jag skulle inte klarar tre månader.
Citera
2020-07-09, 07:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Expressen har läst FUP:
Citat:

Misstänks ha stulit medicin för att droga barnen

Under flera av övergreppen misstänks barnen ha varit sömn- eller drogpåverkade. I förundersökningen framgår att mamman, som jobbar inom äldreomsorgen i Jönköpings län, misstänks ha stulit mediciner genom sitt jobb som hon sedan gett till sina barn.
https://www.expressen.se/gt/krim/smsen-avslojar-misstankta-overgrepp-mot-egna-barnen/
Citera
2020-07-09, 08:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Oavsett hur långt straffet blir är det riktiga straffet om hon någon gång kommer till full insikt om vad hon gjort - då börjar livstidsstraffet. Något hände på vägen mellan det första fotot på den nyblivna mamman på BB och filmklippen på när hon våldtar sin son analt med en dildo för att sedan sätta sig grensle över hans ansikte och kissa på honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in