2020-06-23, 13:11
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Trams. Grabbarna är hjältar som lyckades vara delaktiga i att sätta dit två pedofiler. Det är sådana nyheter media borde skriva mer om. Lyfta fram hjältar som kan vara en inspiration för resten av folket.

Finns inte en chans att de åtalas för stöld eller dylikt. De "stal" ju inte datorn, de lämnade in den hos polisen. Helt korrekt agerande.

Dom borde ju typ själva bli anmälda ju då tittande på "övergrepp" är brottsligt.
Citera
2020-06-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Inte många domstols papper du läst genom åren

Haha, nej det är nog sant! 😊 Men lite om sekretess rent allmänt kan jag. P7an borde vara hemlig av så många skäl, enskilds hälsa osv. Men någon annan rättsregel står kanske över i dessa brottmålsfall.
Citera
2020-06-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets123
Ok, kanske är den hemlig tills åtal väckts? Därav stämpeln. Jag tycker fortfarande att det är konstigt men kan inte reglerna/juridiken kring detta.

Var inte hennes initiala försvar att förneka minne av övergreppen?

Kanske visste hon inte själv hur mycket som fanns. Låt säga att hon faktiskt gjort klumpiga raderings- och rensningsinsatser inför tänkt försäljning av dator ändå? Vilket väl är ganska troligt? Missat någon fil men vet inte vilken.

Resten tar någon månad Eller två för polisen att återskapa. En av sekretessbilagorna skriver om en konfrontation med bevis dom ska ske med Carita i januari 2020. Kanske det är därefter hon ändrar sin inställning.

P7an är gjord före detta, i slutet på 2019.

Det kan nog stämma. En snabb rensning men några filer kanske blev kvar. Kanske i papperskorgen till och med 🙄
Sedan kunde polisen återskapa resten.
Eller om det fanns kopior någonstans hon inte tänkte på.
TUR att någon kom på henne. Vad skulle bli nästa steg? Sälja barnen eller?
Citera
2020-06-23, 13:16
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets123
Edit: det står ju för sjutton ”HEMLIG” uppe i högra hörnet?😮

Sekretessmarkeringen är inte bindande utan sätts på dokument som kan vara sekretessbelagda som en slags "varning". En handling som har en sådan markering kan ändå lämnas ut om den tjänsteman som är ansvarig för utlämning av handlingen bedömer att den inte bör vara sekretessbelagd vid det tillfälle då frågan uppkommer om utlämning av handlingen. Likaså kan en handling som inte har sekretessmarkering bedömas som sekretessbelagd och därmed inte lämnas ut av tjänstemannen vid den tidpunkt då någon efterfrågar utlämning av handlingen.

Sekretessmarkering är således bara en markering att en myndighet tidigare bedömt att handlingen kan tänkas omfattas av en bestämmelse om sekretess och kan därmed tjäna som en påminnelse om att en noggrann sekretessprövning kan vara aktuell innan utlämnande av handlingen.
https://lawline.se/answers/17327
Citera
2020-06-23, 13:59
Medlem
Tog dom med sig barnet därifrån?

Jag utgår från att polisen slog till direkt när datorn lämnades in så det har ingen större betydelse men ändå en liten detalj man vill veta, kan inte själv föreställa mig situationen och tänka mig huruvida jag hade tagit hennes barn me mig.

Citat:
– Vi lurade i väg henne för att köpa chips och då tog vi datorn, säger Christoffer.
Aftonbladet
Citera
2020-06-23, 14:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh

Jag utgår från att polisen slog till direkt när datorn lämnades in så det har ingen större betydelse men ändå en liten detalj man vill veta, kan inte själv föreställa mig situationen och tänka mig huruvida jag hade tagit hennes barn me mig.

Aftonbladet
Jag undrar också hur det gick till när hon kom hem igen: hade männen gått då? konfronterade dom henne? etc. Vi får kanske svar i FUP, men jävligt risky för hennes söner om de lämnade henne där med insikten att "polisen kommer snart" - risk för utvidgat självmord, milt uttryckt...
Citera
2020-06-23, 14:17
Medlem
Citat:

Aftonbladet

Jag tänkte också på det. Vad gör man? Kanske blir man så rädd att hon ska typ döda barnen (Och kanske sig själv) när hon upptäcker att man stuckit med datorn så man tar barnen med sig.

Tror mina tankar hade gått så och att barnen skulle åkt med. Men med panik kanske barnen lämnades kvar.

Jag undrar också om de meddelade sig med henne eller bara drog in i radioskugga? Typ; vi har sett vad du gjort och polisen har datorn!

Var det inte någon dag mellan inlämnandet och anhållandet? Och bevisning kring hur Carita uppträdde och vad hon uppgav till olika personer under det tidsfönstret?
Citera
2020-06-23, 14:56
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Hört och läst mycket men det här var det sjukaste. Aldrig haft sådan lust att tortera dessa två "människor".

Är en förespråkare av mental kastrering här genom att suga ut hjärnan med en damsugare. Men först 10 år av daglig tortyr.
Citera
2020-06-23, 15:26
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Trams. Grabbarna är hjältar som lyckades vara delaktiga i att sätta dit två pedofiler. Det är sådana nyheter media borde skriva mer om. Lyfta fram hjältar som kan vara en inspiration för resten av folket.

Finns inte en chans att de åtalas för stöld eller dylikt. De "stal" ju inte datorn, de lämnade in den hos polisen. Helt korrekt agerande.

Jag skriver inte trams. Däremot är hjältereportage i Aftonbladet rätt så tramsigt.

WT-grabbarna som antagligen var störtkåta på den här mamman är inga hjältar. Dom har höhö-anade gått igenom hennes laptop ("provat prestandan") när hon inte varit hemma. Antagligen i jakt på lättklädda bilder... Dom har hittat en film och höhö-ande öppnat den i tron att där skulle finnas runkmaterial. Dom satte nog folkölen i vrångstrupen när det visade sig vara barnporr. Dom snodde datorn och gick till snuten. Just det var BRA gjort men inget hjältedåd.

Det bästa är att ligga lågt och tänka på sin integritet i en sån här situation. Man ska inte låta sig kapas av Aftonbladet. Men det fattar inte dessa lågpannade WT:n.
Citera
2020-06-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Dom borde ju typ själva bli anmälda ju då tittande på "övergrepp" är brottsligt.

Då ryker det både poliser, domare och nämndemän...
Citera
2020-06-23, 15:58
Medlem
pege70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag skriver inte trams. Däremot är hjältereportage i Aftonbladet rätt så tramsigt.

Håller med helt ang den genomvidriga tidningen Aftonbladet.

Men oavsett om de är lågpannade wt eller inte så är de hjältar i min värld.
Citera
2020-06-23, 16:06
Medlem
Citat:

Aftonbladet

Det är ingenting som framgått vad jag vet. Men gissningsvis har männen åkt till polisen med datorn och S.J stannat med barnen...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in