Citat:
Ursprungligen postat av
beardbraid
I Bengt af Klintbergs Svenska trollformler tror jag han berättar att han pratat med nån som student eller nåt. Som skall ha stämt blod över telefon...Själv undrar jag om man måste ha absolut gehör för att stämma blod.
Så här börjar inledningen i af Klintbergs bok (Google Books är din vän):
Sommaren 1962, då jag befann mig i en norrbottnisk by, hörde jag berättas om en man i trakten som kunde konsten att stämma blod. Det var rätt sällan han fick bruk för den numera; dels ville han inte använda sitt vetande annat än i yttersta nödfall, dels fanns ju lasarett och sjukstugor på ganska nära håll. Det senaste tillfället var en vinter några år tillbaka i tiden. En skogshuggare hade fått yxan i benet och låg i snön och höll på att förblöda. En av de andra i huggarlaget sprang till en telefon, och då det var flera mil till närmaste läkare, ringde han upp blodstämmaren som han väl kände till. Han fick tala om namnet på den skadade och fick sedan beskedet att han kunde gå tillbaka, blodstämmaren skulle läsa över såret hemma i sin bostad. När mannen återvände fick han veta att blodet slutat rinna just vid den tidpunkt då han talat med blodstämmaren, och det så plötsligt att det hade vitnat kring såret.
Trollformel och telefon, det är alltså den kombination som möter en i det sista skedet av de magiska formlernas mångtusenåriga historia i vårt land. Blodstämmaren som botar per telefon hör till de sista invigda i en folklig magi, som i våra dagar slutgiltigt sjunker i glömska och endast är känd av ett fåtal gamla i avlägsna bygder. Vill de föra sina hemliga läsningar vidare, lär de få svårt att hitta rättrogna elever; på sin höjd kommer en upptecknare från ett folkminnesarkiv och noterar formlerna i korrekt dialektal form.
Peter Englund noterar i sin bok
Jag kommer ihåg helt kortfattat att hans morfar kunde stämma blod. Med tanke på att Englund är från Boden har jag undrat om morfadern kan han varit samme gubbe som af Klintberg talar om. Han hette för övrigt
Bror Evert Lundgren, var född 1911 i Renberg, Råneå socken, och dog 1989 i Niemisel, Råneå socken. Och var skogsarbetare och byggnadsgrovarbetare. (
Källa).
Men om det finns blodstämmare ännu idag, det vet jag inte. Visst skulle det vara fascinerande med en gubbe av det slag som af Klintberg skildrar, och som kunde utföra sina konster efter att ha kontaktats på Facebook eller Twitter!