• 1
  • 2
2019-11-15, 01:11
Medlem
Buhos avatar
Hörde för 20 år sedan det fanns en blodstämmare som fortfarande levde;

Men hur är det, nu för tiden har ni träffat någon blodstämmare, nyligen?;

Om ja, kan ni berätta historien?
Citera
2019-11-15, 01:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
Hörde för 20 år sedan det fanns en blodstämmare som fortfarande levde;

Men hur är det, nu för tiden har ni träffat någon blodstämmare, nyligen?;

Om ja, kan ni berätta historien?
Vad är då en blodstämmare?
Citera
2019-11-15, 01:17
Medlem
Buhos avatar
En som stoppar blod i Jesus namn, ofta med dit namn och personnr även om du är kilometer lång och via tel 😃
Citera
2019-11-15, 07:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
En som stoppar blod i Jesus namn, ofta med dit namn och personnr även om du är kilometer lång och via tel 😃
Rättelse, det är en person som påstår sig kunna stoppa blod på ett övernaturligt sätt, med eller utan Jesu namn.
Blod stoppar sig själv efter ett tag. Ett tryckförband förkortar processen.

Vad jag vet finns det inte ett enda dokumenterat fall av så kallad blodstämmning.
Citera
2019-11-15, 08:38
Medlem
beardbraids avatar
I Bengt af Klintbergs Svenska trollformler tror jag han berättar att han pratat med nån som student eller nåt. Som skall ha stämt blod över telefon...Själv undrar jag om man måste ha absolut gehör för att stämma blod.
Citera
2019-11-15, 13:28
Medlem
När jag jobbade på en hematologklinik i Nordnorge för 15 år sedan, fanns det ett tel.nr på komihågtavlan på expeditionen, utan namn. Det skulle gå till en blodstämmare och det hände tydligen att man anlitade sig av honom.
Dock inte när jag var där.
Citera
2019-11-15, 16:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
I Bengt af Klintbergs Svenska trollformler tror jag han berättar att han pratat med nån som student eller nåt. Som skall ha stämt blod över telefon...Själv undrar jag om man måste ha absolut gehör för att stämma blod.

Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
När jag jobbade på en hematologklinik i Nordnorge för 15 år sedan, fanns det ett tel.nr på komihågtavlan på expeditionen, utan namn. Det skulle gå till en blodstämmare och det hände tydligen att man anlitade sig av honom.
Dock inte när jag var där.

Ja, till och med inom svensk sjukvård har galenskaperna existerar på denna sida millenieskiftet. Se ex https://sverigesradio.se/sida/artike...artikel=154064
Citera
2019-11-16, 00:01
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Så här börjar inledningen i af Klintbergs bok (Google Books är din vän):
Sommaren 1962, då jag befann mig i en norrbottnisk by, hörde jag berättas om en man i trakten som kunde konsten att stämma blod. Det var rätt sällan han fick bruk för den numera; dels ville han inte använda sitt vetande annat än i yttersta nödfall, dels fanns ju lasarett och sjukstugor på ganska nära håll. Det senaste tillfället var en vinter några år tillbaka i tiden. En skogshuggare hade fått yxan i benet och låg i snön och höll på att förblöda. En av de andra i huggarlaget sprang till en telefon, och då det var flera mil till närmaste läkare, ringde han upp blodstämmaren som han väl kände till. Han fick tala om namnet på den skadade och fick sedan beskedet att han kunde gå tillbaka, blodstämmaren skulle läsa över såret hemma i sin bostad. När mannen återvände fick han veta att blodet slutat rinna just vid den tidpunkt då han talat med blodstämmaren, och det så plötsligt att det hade vitnat kring såret.

Trollformel och telefon, det är alltså den kombination som möter en i det sista skedet av de magiska formlernas mångtusenåriga historia i vårt land. Blodstämmaren som botar per telefon hör till de sista invigda i en folklig magi, som i våra dagar slutgiltigt sjunker i glömska och endast är känd av ett fåtal gamla i avlägsna bygder. Vill de föra sina hemliga läsningar vidare, lär de få svårt att hitta rättrogna elever; på sin höjd kommer en upptecknare från ett folkminnesarkiv och noterar formlerna i korrekt dialektal form.
Peter Englund noterar i sin bok Jag kommer ihåg helt kortfattat att hans morfar kunde stämma blod. Med tanke på att Englund är från Boden har jag undrat om morfadern kan han varit samme gubbe som af Klintberg talar om. Han hette för övrigt Bror Evert Lundgren, var född 1911 i Renberg, Råneå socken, och dog 1989 i Niemisel, Råneå socken. Och var skogsarbetare och byggnadsgrovarbetare. (Källa).

Men om det finns blodstämmare ännu idag, det vet jag inte. Visst skulle det vara fascinerande med en gubbe av det slag som af Klintberg skildrar, och som kunde utföra sina konster efter att ha kontaktats på Facebook eller Twitter!
Senast redigerad av Ördög 2019-11-16 kl. 00:13.
Citera
2019-11-16, 01:53
Medlem
Buhos avatar
Citat:

Man måste få läran från en blodstämmare, dem brukar välja sin student väldigt noggrann, ofta med någon sorts test.
Citera
2019-11-16, 01:58
Medlem
Buhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Så här börjar inledningen i af Klintbergs bok (Google Books är din vän):
Sommaren 1962, då jag befann mig i en norrbottnisk by, hörde jag berättas om en man i trakten som kunde konsten att stämma blod. Det var rätt sällan han fick bruk för den numera; dels ville han inte använda sitt vetande annat än i yttersta nödfall, dels fanns ju lasarett och sjukstugor på ganska nära håll. Det senaste tillfället var en vinter några år tillbaka i tiden. En skogshuggare hade fått yxan i benet och låg i snön och höll på att förblöda. En av de andra i huggarlaget sprang till en telefon, och då det var flera mil till närmaste läkare, ringde han upp blodstämmaren som han väl kände till. Han fick tala om namnet på den skadade och fick sedan beskedet att han kunde gå tillbaka, blodstämmaren skulle läsa över såret hemma i sin bostad. När mannen återvände fick han veta att blodet slutat rinna just vid den tidpunkt då han talat med blodstämmaren, och det så plötsligt att det hade vitnat kring såret.

Trollformel och telefon, det är alltså den kombination som möter en i det sista skedet av de magiska formlernas mångtusenåriga historia i vårt land. Blodstämmaren som botar per telefon hör till de sista invigda i en folklig magi, som i våra dagar slutgiltigt sjunker i glömska och endast är känd av ett fåtal gamla i avlägsna bygder. Vill de föra sina hemliga läsningar vidare, lär de få svårt att hitta rättrogna elever; på sin höjd kommer en upptecknare från ett folkminnesarkiv och noterar formlerna i korrekt dialektal form.
Peter Englund noterar i sin bok Jag kommer ihåg helt kortfattat att hans morfar kunde stämma blod. Med tanke på att Englund är från Boden har jag undrat om morfadern kan han varit samme gubbe som af Klintberg talar om. Han hette för övrigt Bror Evert Lundgren, var född 1911 i Renberg, Råneå socken, och dog 1989 i Niemisel, Råneå socken. Och var skogsarbetare och byggnadsgrovarbetare. (Källa).

Men om det finns blodstämmare ännu idag, det vet jag inte. Visst skulle det vara fascinerande med en gubbe av det slag som af Klintberg skildrar, och som kunde utföra sina konster efter att ha kontaktats på Facebook eller Twitter!

Intressant;

Ps. Fast jag läste länge sen att om det fanns en sjö mellan blodstämmaren och den drabbade personen, så kunde inte blodstoppning äga runt då 😭
Citera
2019-11-20, 10:00
Medlem
grey.eagles avatar
Finnes mängder med historier om dessa.
Här är en.
En kunnig sålde djur till slakt, han skulle på si o så mkt betalt, men hur de nu va så fick han inga pengar.
Han gick dit o krävde pengar men enligt chefen alt mellanchef vet inte vem, så blev han nekad betalning.

Han berättade iskallt att då skulle de snart få stänga slakteriet, han möttes av hånskratt.

Han gick då ut o satte sig i en slänt så han kunde se slakteriet, sedan koncentrerade han sig o började läsa blodställarversen. Varje timme läste han om o om igen, inget djur skulle blödas ur.
Han såg annorlunda aktivitet där men lät det bero. När slakteriet stängde för kvällen gick han hem, för att nästa morgon när de öppna vara tillbaka för att återigen se till att inget djur blödde.
Dag 3 gick han ner o frågade hur det gick med slakten av djuren.
Han fick väl inget rakt svar på frågan men berättade att för dem att inget djur skulle någonsin blöda på detta slakteri om han inte fick pengarna, då klack det till i ledningen, inom minuter var varenda krona han skulle ha honom tillhanda.
Citera
2019-11-20, 18:15
Medlem
Buhos avatar
Stämmer ej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto