2019-11-14, 23:44
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Isak Skogstad r ny skolpolitisk expert hos Liberalerna
Torsdag 7 november 2019
Idag har Nyamko Sabuni presenterat Isak Skogstad som ny skolpolitisk expert p Liberalernas riksdagskansli. Isak Skogstad kommer vara ett viktigt std fr Liberalernas skolpolitiske talesperson, Roger Haddad, vice ordfrande i Utbildningsutskottet, och i utvecklingen av Liberalernas skolpolitik.
...
Isak Skogstad kommer inleda sitt arbete hos Liberalerna med att fokusera p tre viktiga skolpolitiska prioriteringar fr Liberalerna. Det handlar om:

Kunskapsskolan 2.0 strk lraryrket
Frutsttningar fr bra undervisning och studiero i alla delar av landet ven i de mest utsatta omrdena.
Bttre arbetsmilj i skolan fr lrare och elever

https://www.liberalerna.se/nyheter/i...s-liberalerna/

Enligt Wikipedia var han Lrarnas riksfrbunds studerandefrenings ordfrande 2015-2017: https://sv.wikipedia.org/wiki/LR_stud#Ordfranden

Verkar allts bara ha jobbat som lrare i tv r innan han blev skolpolitisk expert. Pminner om Fridolin som grna uttalade sig om skolan trots att han inte var inte var lngvarig dr.

Vad vet vi mer om denna broiler?
Citera
2019-11-19, 14:59
Medlem
Aqualimone99s avatar
Nu r jag inte liberal, men jag har en positiv uppfattning av Isak Skogstad. Nu r jag inte lrare sjlv (hade dock ett lrarjobb i ett lsr p en hgstadieskola). Jag r medveten om att 1-2 r r mycket lite erfarenhet, men tro mig, man hinner se och hra en hel del p den korta tiden nd. Jag knner igen mig i stora delar av Skogstads beskrivning av svensk flumskola, eget arbete, digitalisering och nedmonteringen av lraren som auktoritet.

De flesta skolpolitiska talespersoner har inte jobbat i skolan sjlva. Det r vl bttre att de rekryterar ngon med 2 rs praktisk erfarenhet och som dessutom frlitar sig p forskning om inlrning, snarare n ngon utan erfarenhet av skolan verhuvudtaget?

Lrarkren r enligt min uppfattning uppdelad i tv lger;
1. De som frlitar sig p flumteorier av psykologer och experter som inte jobbat en dag i skolan sjlva. De tror varken p knnbara konsekvenser fr dligt uppfrande, katederundervisning och tror p lgaffektivt bemtande i ALLA lgen.

2. De som genomlider genomfrandet av dessa teorier, tigandes. Oftast ldre lrare som i mnga fall kan vittna om att nuvarande elevers mneskunskaper r markant smre n fr 20-30 r sedan.

Min personliga erfarenhet r att de flesta elever faktiskt kommer till lektionerna fr att lra sig, men att en lektion kan bli frstrd av ngra ftal elever. Eftersom dessa elever ofta inte fr knnbara konsekvenser direkt av skolan fr de hrja fritt tills resten av klassen ocks pverkas. Lrarna frsker hantera klassrumssituationen s gott det gr.

Mobilfrbud r en sanning med modifikation. De flesta elever lmnar faktiskt in telefonerna vid lektionsstart, men om en elev vgrar har inte lraren rtt att ta telefonen ifrn eleven. Allt bygger p att eleven frivilligt lmnar ifrn sig telefonen, och s fort eleven upptckt detta luftslott blir det en daglig kamp att se till att eleverna 1. antingen lmnar ifrn sig telefonen.
2. Inte fipplar med/str p lektionstid.

Att eleverna har mobilfrbud spelar faktiskt ingen strre roll eftersom de p mnga skolor nd har tillgng till iPad och/eller dator som skolorna delar ut. Dessa anvnds i mnga fall mer som leksak n som inlrningsverktyg och p en klassisk lektion sitter eleverna antingen och spelar eller airdroppar roliga bilder/memes till varandra under pgende genomgng. Hur mycket kunskap de tar in kan diskuteras.

I vrigt r mnga svenska elever, tja.. uppkftiga.
Detta varierar faktiskt frn grupp till grupp. Vissa klasser r mer sktsamma n andra. Sg mig dremot, i vilket annat land tillts en stor grupp elever protestera mot en lrare som ndrar p en platskonstellation som inte fungerar? Eller kfta emot nr en lrare ber om att eleven ska lmna in telefonen p lektionstid? Sluta spela p sin iPad? Vgra stta sig p tilldelad plats?

Niondeklassare: Jag har faktiskt alltid ftt sitta bredvid antingen Stina eller Lisa, eller s sitter jag sjlv i ett hrn!

Snacka om elevinflytande gone wrong

Elevinflytande r en annan diskussion fr sig. Sjlv sa jag sista ret till min mentor, efter att vi ftt offra undervisningstid p att gra otaliga enkter om just elevinflytande, att det r total bullshit. Elever ska lgga energi p att lra sig, de vill faktiskt inte ha en omrstning om vilken undervisningsmetod som ska anvndas. De flesta elever bryr sig inte om detta slnge de lr sig ngot, vilket de ondiga enkterna ocks visade.

Sammanfattning:
Sverige r ett av de lnder i Europa med minst antal undervisningstimmar, och mnga av dessa anvnds till rent tjafs. Det sger sig sjlvt.

Isak Skogstad fresprkar traditionell katederundervisning framfr enskilt arbete, d mnga elever i skollder inte har tillrckligt utvecklat arbetsminne fr att gna energi t hur de ska ska sig till egen kunskap. Forskningen bekrftar att katederundervisning r det mest effektiva inlrningssttet, och nd anvnds det mindre och mindre.

Skogstad vill ocks att lrarna ska terta auktoriteten i klassrummet. Mnga lrare idag (vilket jag ven upplevde var fallet nr jag sjlv jobbade) knner sig bakbundna av den verliggande risken av att bli anmld om eleven knner sig krnkt. 60% av alla lrare uppger att de tvekar med att ingripa i ordningssituatuoner av denna anledning. Detta pverkar sklart majoriteten av eleverna som faktiskt vill lra sig ngot.

Min uppfattning r att Skogstad r en av de f rsterna av sunt frnuft i Sveriges skoldebatt. Man kan bara gratulera L fr deras rekrytering.
Citera
2022-02-21, 16:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ryktena spreds via olika kanaler. Bland annat p mikrobloggen Twitter, dr viskleken gick varm.

Isak Skogstad, skolpolitisk expert fr Liberalerna i riksdagskansliet, twittrade sjlv ngot som fick stor spridning.

Tydligen vntas skilsmssoanskan frn Victoria och Daniel till Solna tingsrtt i dag, skrev Isak Skogstad p Twitter den 4 februari.

Expressen har pratat med honom fr att f en frklaring till det mrkliga utspelet.

Jag fick hra det frn en bekant inom domstolsvsendet och tog det som en sanning. Jag twittrade ut det, men fick snart drp frgor som gjorde mig osker. Jag tog d bort tweeten, och ngon timme senare sa samma klla att ryktet hade visat sig vara osant, sger Isak till tidningen.

Jag borde aldrig ha lagt ut den verhuvudtaget. I stunden trodde jag att det var sant och att det var intressant. Jag agerade fel.

Varfr i helvete sitter en politiker p riksdagsniv och skriver slask p internet?
Hur kan han f vara kvar hos Liberalerna?

https://www.svenskdam.se/kungligt/sa...ar-det/8253728
Citera
2022-02-21, 19:51
Medlem
Fimbulramns avatar
Skogstad verkar i mnga lgen vettig men tv r som lrare r p tok fr lite. Han verkar vara vldigt snabb att dra slutsatser vilket blir en dlig kombination med den ringa erfarenheten frn lraryrket.

Vi sg det nr han twittrade om kronprinsessan. Hans korstg mot lgaffektivt bemtande i skolan r en annan orsak att oroa sig. Ja, metoden har anvnts fel p vissa hll men rtt anvnd kan den vara vldigt effektiv.

Liberalerna har vl nd haft chansen att gra om skolan och ngon ndring frn flumskolan blev det ju inte. Gammalt flum byttes ut mot nytt flum. Katastrof fr eleverna. Katastrof fr landet nr de kommer till universiteten och knappt har gymnasiekompetens.

Antagligen slipper vi L och deras inverkan p samhllet i fortsttningen men om de ska fortstta med skolfrgan behver de nog rycka upp sig ngra snpp. Och verge de snabba slutsatserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in