2019-11-14, 22:32
Medlem
Hej! Någon som vet var det säljs rustica produkter och om det ens gör det?

Tänker att det borde vara mer i starkare snusar, läste att det ofta var en blanding mellan tabacum och rustica och tolkade det även som att starkare tobak användes för att höja nikotinhalten
Citera
2019-11-14, 23:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Rubrik justerad.

/Moderator
Citera
2019-11-22, 02:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Nej, tror inte den används idag.

Bondtobaken användes förr i Sverige när man odlade och gjorde egen tuggtobak.

Man skördade rustica blad och lät dem vissna några timmar till ett dygn (bladen blir mjuka och häftar lätt vid varandra) och rullade dem sedan till långa trådar som hängdes på tork.

Jag kanske köper rustica frö från impecta, för nu har jag bara Åhus tobak (Alida).
Citera
2019-11-22, 20:12
Medlem
Matte99ses avatar
Den enda produkten jag kan komma på är rysk Makhorka, vedervärdiga cigaretter. Enda gången de har en plats i tillvaron är om du vill röka dessa, dricka slivovitz och känna dig lite lagom Sven Hassel romantisk någon gång. Fast utan en gul hög hatt blir det nog inte riktigt samma sak.

Hur de smakar?
Försök föreställa dig att någon kör ner en näve rostiga och gamla rakblad i din hals samtidigt som du får en spark i mellangärdet.
Citera
2019-11-24, 12:37
Medlem
Alida tobak odlar dom och gör snus av i fjälkinge nu igen. Monopolet heter företaget.
På snusbolaget säljer dom deras snus.
Citera
2019-11-24, 23:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte99se
Den enda produkten jag kan komma på är rysk Makhorka, vedervärdiga cigaretter. Enda gången de har en plats i tillvaron är om du vill röka dessa, dricka slivovitz och känna dig lite lagom Sven Hassel romantisk någon gång. Fast utan en gul hög hatt blir det nog inte riktigt samma sak.

Hur de smakar?
Försök föreställa dig att någon kör ner en näve rostiga och gamla rakblad i din hals samtidigt som du får en spark i mellangärdet.
Oj. Finns den att få tag på? Toppbladen har jag för mig. Vill känna Hassel-känslan..
Citera
2019-11-30, 19:46
Medlem
Matte99ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Oj. Finns den att få tag på? Toppbladen har jag för mig. Vill känna Hassel-känslan..

Jag vet faktiskt inte, jag blev bjuden på en under en resa i Ryssland för många år sedan. Du får leta runt på nätet antar jag.

Edit: Tydligen finns det ett märke som heter Belomorkanal som är gjorda på denna tobak, men om det är papphylsa eller vanligt papper är osäkert.
Senast redigerad av Matte99se 2019-11-30 kl. 19:57. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in