2019-11-14, 21:26
Medlem
SCB har tydligen räknat fel på arbetslöshets siffran, detta känns som uppenbar propaganda som det mesta som kommer från detta skämt institut.

https://www.svd.se/lagre-arbetsloshet-efter-nya-scb-siffror

Jag tänker att flashbacks duktiga grävare kan göra en insats och se om vi kan göra en sågning av detta institut som vi gjort på många andra förmodade propaganda rapporter som kommit genom åren.
Citera
2019-11-14, 21:30
Avstängd
Då får man komma ihåg att räkna alla låtsas jobb som sossarna skapat då får man helt nya siffror.
Citera
2019-11-14, 21:49
Medlem
Duerfs avatar
Om det offentliga började rekrytera inköpare från det privata näringslivet skulle de spara så mycket pengar, även om lagen om offentlig upphandling är en enastående usel lag som tvingar leverantörer till underbud i upphandlingar för att sedan trissa upp priset efteråt.
Citera
2019-11-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då får man komma ihåg att räkna alla låtsas jobb som sossarna skapat då får man helt nya siffror.

Ja precis, verkliga arbetslöshets siffror är betydligt högre än 7%. Men just den här sänkningen på 1.1 % känns helt uppenbart fejkad. Vi hade väl näst sämst arbetslöshet i Europa med denna siffra har jag för mig att jag läste någonstans, och Sverigebilden är allmänt körd utomlands, så då ringde väl Maggan till SCB och slipade till siffran.

Någon som vet om man kan få tag på vilka siffror de först använde sig av och vad de nya siffrorna är i deras grunddata?
Citera
2019-11-14, 23:05
Medlem
Sossarna klarade inte av arbetslöshetssiffran, inget annan regeringen har haft så höga siffror tidigare när landet har befunnit sig på toppen av en högkonjunktur!
Så man gör som alla diktaturer brukar göra, man riggar siffrorna.
Citera
2019-11-14, 23:34
Medlem
53....so whats avatar
Är SCBs siffror granskade, beträffande de olika resultaten, av någon oberoende som kan bekräfta?

Eller har regeringen vart framme och begärt omräkning med "tillägg" enl. "senaste" "bedömningar"?
Citera
2019-11-15, 00:36
Avslutad
Dom kan räkna bäst dom vill,arbetslösheten kommer ändå stiga.
Citera
2019-11-15, 01:30
Medlem
Man drog väl bort alla som är här illegalt, då sjönk arbetslösheten ordentligt. Tänk om de istället började räkna alla med olika typer av anställningsstöd och liknande som arbetslösa. Då stiger siffrorna till kanske 20 %!
Citera
2019-11-15, 08:52
Medlem
estetiks avatar
Nu vet jag inte vilket fel som begåtts eftersom artikeln hatar fri och öppen information fastän jag som skattebetalare betalar till deras existens.

Men jag ska iallafall förklara för er hur arbetslösheten mäts av SCB:

Den populationen som SCB tittar på är 15-74 år. Denna grupp består av 7 520 000 individer i september 2019.

Av denna grupp så delar man individer i två grupper, antingen så är man ’I arbetskraften’ eller ’Ej i arbetskraften’.

Dom som ej är i arbetskraften är personer som varken är sysselsatta eller arbetslösa. Dessa räknas inte in i arbetslösheten. Denna grupp består av 2 019 000 individer.

Den totala mängden individer i gruppen ’I arbetskraften’ består av 5 501 000 individer. De som befinner sig ’I arbetskraften’ kan antingen vara sysselsatt eller arbetslös.

Jobbar man minst 1 timme en gång i veckan eller deltar i något arbetsmarknadspolitiskt program så anses man vara sysselsatt. Gruppen sysselsatta består av 5 110 000 individer.

Och slutligen har vi då gruppen ’arbetslösa’ som är alla dom som är med i arbetskraften men som inte har sysselsättning. Man är ’arbetslös’ om man vill jobba och aktivt söker jobb. Dessa består av 391 000 individer.

Så SCB räknar arbetslösheten som kvoten av arbetslösa/I arbetskraften.

Dvs; 391 000 / 5 501 000 = 0,071 = 7,1%

Men nu var ju denna siffran oklar om den var korrekt. Men det är såhär det räknas iallafall.
Senast redigerad av estetik 2019-11-15 kl. 09:21.
Citera
2019-11-15, 09:01
Medlem
estetiks avatar
SCB skriver:
Citat:
Bristerna kan spåras tillbaka till juni 2018 och uppstod i samband med en förändring av datainsamlingen. Delar av informationen som samlats in därefter är av otillräcklig kvalitet, vilket lett till att skattningarna av arbetslöshet och sysselsättning har påverkats.

– Vi har en bild av hur situationen har uppstått. Det vi kan säga redan nu är att det skett under insamlingsprocessen och inte är en effekt av en ökad bortfallsnivå, säger John Kling, enhetschef för AKU.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/kvalitetsbrister-i-datainsamlingen-paverkar-aku/

Det var alltså när man la ut datainsamlingen på entreprenad hos privat sektor som problemen kom. Ja, det är ju inget nytt fenomen när privat sektor ska försöka leverera för skattepengar.
Citera
2019-11-15, 09:02
Medlem
Vet ej vad syftet är med att TV4 försöker få det att låta som att arbetslösheten är mycket större än vad den är. I morse stod Jens B Norström i studion och påstod att 1% skillnad mellan mätningarna motsvarade flera hundra tusen personer. I min värld betyder flera minst 3 och uppåt. Således skulle vi alltså ha en arbetsför befolkning på minst 30 miljoner. Är han bara dålig i matematik eller försöker han vilseleda TV-publiken?
Citera
2019-11-15, 09:04
Medlem
estetiks avatar
Den här nyliberala tsunamivågen som sköljer över landet är ju kaos utan dess like:

SCB kände till felen redan 2016 – sålde ändå ut till Evry

Citat:
SCB sparkade 37 erfarna telefonintervjuare och bytte ut dem mot skandalbolaget Evry.

Läckta dokument från SCB visar nu att myndigheten redan 2016 kände till brister i Evrys datainsamling – men gick ändå vidare med affären.

– Det var ett bra beslut vid tillfället, säger SCB:s generaldirektör Joakim Stymne.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qleAE/scb-kande-till-felen-redan-2016--salde-anda-ut-till-evry
Senast redigerad av estetik 2019-11-15 kl. 09:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in