2019-11-14, 16:53
Jag finner det märkligt att Friatider och Samnytt så sällan publicerar samma nyheter.

Om de verkade oberoende av varandra och försökte ta läsare från varandra kunde man förvänta sig att sådant hände hela tiden. Så är ju fallet med t.ex. Aftonbladet och Expressen.

Samverkar de för att maximera läsare genom att göra upp om vem som publicerar vad eller inbillar jag mig bara?
Citera
2019-11-14, 20:04
Medlem
Nej, där finns inget samarbete. De håller sig för det mesta på separata banor, men mindre dispyter uppstår ibland.
Häromdagen omskrevs Fria Tider i Samnytt då Fria Tider inte creddat dem, eller åtminstone creddat dem för sent/otillräckligt, som första publicist av en nyhet kring den kommunistiska åklagaren som riskerar disciplinåtgärd efter grova uttalanden och felaktigheter offentligt.

Olika alternativmedier refererar ibland till varandra och det är inte konstigt då de oftast intervjuar eller tar in kommentarer från personer som blivit paria i de etablerade medierna.
Citera
2019-11-15, 14:45
Medlem
När man läste insändare i tidningar kom det aldrig in exakt samma insändare i två olika tidningar på samma dag. Man gissade att tidningarna kollar upp varandras publiceringar.

Att Samhällsnytt och Fria Tider skriver om olika saker på samma dag visar väl mer att det finns mycket att skriva om?
Citera
2019-11-15, 15:00
Medlem
HipToBeSquares avatar
De rapporterar ofta om samma nyheter som berör sveriges politik och samhället i största allmänhet men jag ser inget samarbete mellan dessa medier.

Samnytt är starkt sionistiskt och rapporterar ofta vad som händer i Israel som om det skulle vara någon slags svensk angelägenhet.
Friatider är mera antosionistiskt och rapporterar ibland om judisk lobby och deras metoder.

Kan kan inte se att dessa två kan samarbeta utom i fall som berör dem båda t.ex. när staten försöker censurera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in