Gör dubbel portion för böveln, hur svårt kan det vara?
Det funkar inte med dubbla portioner gröt, jag har provat. Mättnaden upplöses ändå i intet efter ett par timmar. Bättre då att skippa frukost och ta gröt, ägg och kanske en sillmacka etc. till brunch/lunch. Då blir det plötsligt en rejäl måltid.
Bästa tipset är att helt enkelt skita i frukosten, äter etr mindre mål på kvällen runt 20:30 (t ex äggröra, 2 mackor, en proteinbar) sen äter jag ingenting förrän 12 nästa dag.
Kroppen vänjer sig fort, riktigt smidigt att kunna strunta i frukosten och jag börjar bli hungrig runt 11-11:30.
Att frukosten är viktigaste måltiden på dagen är en stor fet myt, går alldeles utmärkt att hoppa den.
Jag kokar min gröt med lite mindre vatten än vanligt och sen när den kokat ihop rör jag ner ett rått ägg. Låter värre än det smakar 😉 Påverkar inte smaken nämnvärt. Till det serveras mjölk och havremjölk (gillar att blanda) blåbär, valnötter, chiafrön, solrosfrön, pumpakärnor och linfrön.
Tyckte inte heller gröt mättade innan jag började med ägget i, nu mättar det perfekt.
Ät frukost som en kung, Lunch som en prins och kvällsmat som en fattiglapp så mår sömnen och hjärt-kärlsystemet och en massa annat i kroppen bäst.
Sedan handlar det om rutiner! Håller man sig till matrutiner så blir man inte överdrivet hungrig på "fel tid".
Men ibland gör man av med mer energi och ett ägg eller två till gröten gör stor skillnad.
3dl havregryn har jag i en portion varje morgon.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!