• 1
  • 2
2019-11-14, 13:40
Bannlyst
Jag har haft uppdrag som underkonsult åt Bemannia en längre tid men haft en liten paus då sonen behövt mig lite mer än vanligt. Nu hävdar de att branschens (omsorgssektorn) efterfrågan minskat under min korta ledighet ( 3 månader ) och att jag därför behöver gå ned 100 kr/ h i arvode....

Grejen är de att jag har flera bolag som jag kommunicerar med och ingen annan (2 st) säger något sådant utan lägger ut mig på samma arvode som tidigare utan att ens kommentera det...

Hur ska jag tolka detta? Vill de bara tjäna mer pengar på mig? Ska jag avsluta samarbetet?

De behöver ju knappast göra så för att bli av med mig eftersom jag är underkonsult så har vi ingen förbindelse till varandra...

Någon med liknande erfarenheter?
Citera
2019-11-14, 13:52
Medlem
Arbetar du själv eller rekryterar du och hyr ut personal?
Citera
2019-11-14, 14:18
Medlem
Vet inte vad Bemannia har för slags arbetskraft att erbjuda, men helt klart har efterfrågan gått ner i höst, i alla fall för ledarskap/projektledning och annat som man kan vara utan ett tag.
Citera
2019-11-15, 09:42
Medlem
LagomLats avatar
Efterfrågan gar gått ner, för att fortsatt få kunder har de sänkt priset 100 kr per timme, du får ta hela smällen.

LL
Citera
2019-11-15, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vet inte vad Bemannia har för slags arbetskraft att erbjuda, men helt klart har efterfrågan gått ner i höst, i alla fall för ledarskap/projektledning och annat som man kan vara utan ett tag.

De andra företagen sänker inte arvodet utan lägger in anbud på samma arvode som tidigare.
Citera
2019-11-15, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Arbetar du själv eller rekryterar du och hyr ut personal?

Jag är konsult och arbetar för mig själv.
Citera
2019-11-15, 10:30
Medlem
Det är väl bara att kolla om du får bättre avtal någon annanstans. Det som är grejen med "gig economy". Har du ett bättre alternativ så ta det. Annars får du dras med Bemannia till sämre lön. Vet inte hur det fungerar med kollektivavtal om man jobbar via eget företag.
Citera
2019-11-15, 11:23
Medlem
Då får du väl jobba med de andra o bojkotta Bemannia.

This is the Private Sector o som äckliiig krääämaaree i likhet med
Bemannia har du ingen anställningstrygghet.

Men det kan du få genom att ta ett fast jobb inom omsorgen
Citera
2019-11-15, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Då får du väl jobba med de andra o bojkotta Bemannia.

This is the Private Sector o som äckliiig krääämaaree i likhet med
Bemannia har du ingen anställningstrygghet.

Men det kan du få genom att ta ett fast jobb inom omsorgen

Jag kan spelreglerna det var inte det som var frågan utan snarare hur jag ska tolka deras agerande... men tack ändå
Citera
2019-11-15, 11:34
Medlem
Enkelt dom vill bara ha dig OM de kan Tjäna MYCKET på dig.

Och Du Är Utbytbar

Ungefär som jag tänker om jag skall gynna/göra affärer med främmande fåglar eller bögar
Citera
2019-11-16, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Enkelt dom vill bara ha dig OM de kan Tjäna MYCKET på dig.

Och Du Är Utbytbar

Ungefär som jag tänker om jag skall gynna/göra affärer med främmande fåglar eller bögar

Att jag är utbytbar är ju självklart med tanke på min position... men tydligen så är det som du säger att jag är bara välkommen där om de kan tjäna mycket mer pengar på mig... såklart får jag släppa det och går vidare... känns bara lite oärligt kan jag tycka...
Citera
2019-11-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreKrigaren
Att jag är utbytbar är ju självklart med tanke på min position... men tydligen så är det som du säger att jag är bara välkommen där om de kan tjäna mycket mer pengar på mig... såklart får jag släppa det och går vidare... känns bara lite oärligt kan jag tycka...

Men du får ju jobba om du säljer dig billigt.

Du är inte värdelös - du är bra att ha om man kan tjäna mycket på dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in