2019-11-14, 00:17
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en mindre summa på 1000 dollar som jag inte ser att jag kommer använda närmsta året. Ska man växla in dem till euros tycker ni? Jag är på. Väg till England över helgen och tänkte passa på att växla där så man slipper forex frågor. Eller ska jag avvaktar?
Citera
2019-12-05, 21:38
Medlem
Spaders avatar
Du kan ju skaffa Revolut och sätta in pengarna (USD) där.
Du kan köpa alla de större valutorna och detta till interbank rate.

Revolut kostar inget öht, och dom har ett Visa-kort UTAN årsavgift.

Jag använde det sist jag var i Spanien. Köpte EUR för SEK och varje gång jag handlade så dras pengarna i EUR (under förutsättning att du har X antal EUR). Inga avgifter. Verkligen perfekt för den som vill ha cash i olika valutor och den som reser mycket.

Forex och Western Union och andra som skinnar sina kunder på pengar i transaktionsavgifter kommer dö ut. Fintech är här för att stanna.
Senast redigerad av Spader 2019-12-05 kl. 21:42.
Citera
2019-12-23, 08:29
Medlem
carminaburanas avatar
Igår var jag inne på forex och växlade 1200 euro till sek. (fick 12100 kr, enligt vanliga kursen skulle jag haft 12500, så där gick man 350 kr back ex växlingsavgift. Nåväl.)

Kvinnan frågade mig vart jag fått dem ifrån och jag svarade "gåva från min morbror" och då kommer hon med en följdfråga, "varför det?" och jag svarade "för att jag är pank"

Men vad i helvete har hon med det att göra egentligen? Första frågan förstår jag, enligt lag måste hon skriva i något, men min privata ekonomiska situation ska hon inte ha nåt intresse av, eller?
Citera
2019-12-23, 08:32
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Du kan ju skaffa Revolut och sätta in pengarna (USD) där.
Du kan köpa alla de större valutorna och detta till interbank rate.

Revolut kostar inget öht, och dom har ett Visa-kort UTAN årsavgift.

Jag använde det sist jag var i Spanien. Köpte EUR för SEK och varje gång jag handlade så dras pengarna i EUR (under förutsättning att du har X antal EUR). Inga avgifter. Verkligen perfekt för den som vill ha cash i olika valutor och den som reser mycket.

Forex och Western Union och andra som skinnar sina kunder på pengar i transaktionsavgifter kommer dö ut. Fintech är här för att stanna.

Det går ju inte att stoppa in cash på revolut, jag måste växla och sen sätta in på mitt bankkonto och sen överföra till revolut, så på nåt sätt måste det växlas ändå.
Senast redigerad av carminaburana 2019-12-23 kl. 08:37.
Citera
2020-01-10, 15:00
Medlem
carminaburanas avatar
nu gick jag in på forex med en kontantfaktura och ville växla 1200 euros för en sak jag sålt till en utländsk kund. de sa icke sa nicke, det måste du göra med din bank, vi kan inte växla pengar som går via företag (egen firma) och när jag kontaktade min bank sa de att de ej heller tar emot utländsk akontanter, utan jag måste gå till ett växlingskontor. vad fan! så man måste i princip ljuga om det.
Citera
2020-02-12, 15:24
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det går ju inte att stoppa in cash på revolut, jag måste växla och sen sätta in på mitt bankkonto och sen överföra till revolut, så på nåt sätt måste det växlas ändå.
Alltså vad menar du?
Jag sätter in pengar på mitt bankkonto. Inga avgifter.
Jag för över pengar (SEK) från mitt bankkonto till Revolut. Inga avgifter.
Jag köper Euro till interbank rate. Inga avgifter.
Jag köper grejer i utlandet för Euro. Inga avgifter.
Citera
2020-02-12, 16:56
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Alltså vad menar du?
Jag sätter in pengar på mitt bankkonto. Inga avgifter.
Jag för över pengar (SEK) från mitt bankkonto till Revolut. Inga avgifter.
Jag köper Euro till interbank rate. Inga avgifter.
Jag köper grejer i utlandet för Euro. Inga avgifter.

Du kan ju inte sättta in utländsk valuta på ditt konto, eller hur? Jag har ju cash i euro.

i vilket fall, efter att nu ha växlat runt 30.000 sek så fick jag röd flagga på forex, nästa gång så måste jag ha underlag med mig från vart jag fått pengarna. Men hur fan ska man göra? sist jag gick dit med underlag, en kontantfaktura, (jag säljer saker till turister, och får oftast cash som betalning) så fick jag ett nej, och blev tillsagd att gå till min bank för att växla, och när jag hörde med dem (swedbank), så sa de att de ej tar emot utländska sedlar, och att jag måste växla på växlingskontor. moment 22.

Hmm, efter lite undersökning verkar det som att SEB har ett valutakonto där man kan sätta in sedlar. jag får kolla med dem. Tyvärr kan man inte göra ett skit med det, inte koppla kort till det eller nånting. inte ens överföra till annat konto eller bank (resolut) fan vad värdelöst
https://seb.se/privat/betala/konton/valutakonto

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/7DAF35C088658E15C1258329004E689B/$FILE/PAD_FID_valutakonto.pdf
Senast redigerad av carminaburana 2020-02-12 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in