2019-11-13, 12:54
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Krisläge har utlysts i den historiska staden Venedig, som drabbats av översvämningar och hård storm.

Borgmästaren säger att klimatförändringar ligger bakom.

”Tidvatten på 187 centimeter är ett sår som lämnar outplånliga spår. Nu måste regeringen lyssna”, skriver Luigi Brugnaro.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edig--tva-doda

värsta på 50 år tydligen, ser rätt illa ut..
Citera
2019-11-13, 13:03
Medlem
2560ps avatar
Sånt jävla trams, jag har hört sen barnsben att den där skitstaden sjunker. Vareviga år ser man ju folk i stövlar som vadar runt över markusplatsen, nu är det bara någon sorts gretapanik över det hela.
Citera
2019-11-13, 13:12
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Sånt jävla trams, jag har hört sen barnsben att den där skitstaden sjunker. Vareviga år ser man ju folk i stövlar som vadar runt över markusplatsen, nu är det bara någon sorts gretapanik över det hela.

Exakt så
Citera
2019-11-13, 13:14
Medlem
Det bästa som kan hända är att skitstaden sjunker så att de inte kan lura turister längre. Kan ju bli för dykare istället.
Citera
2019-11-13, 13:44
Medlem
Citat:

Jäpp, står ju till och med i artikeln att de hade ett ännu högre vattennivå 1966 på 194 cm mot 187 cm denna gång. Och bygger man en stad i ett delta och på sankmarker så är detta effekten.
Citera
2019-11-13, 14:52
Medlem
Venedig representerar FIAT och globalism (och turistfällor i största allmänhet) så för min del får det gärna sjunka i dyn. (Det är nämligen så, att Venedig står på ruttnande pålar i dy och i årtionden har man pratat om att rädda staden)
Citera
2019-11-13, 17:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Jäpp, står ju till och med i artikeln att de hade ett ännu högre vattennivå 1966 på 194 cm mot 187 cm denna gång. Och bygger man en stad i ett delta och på sankmarker så är detta effekten.
Anledningen till att den byggdes där var för att slippa fientliga rövarband och krigshärar som drog omkring. Man tröttnade på att hela tiden behöva slåss för att få vara ifred. Man flyttade därför ut i området där det även fanns sank mark, och fick på så sätt ett naturligt skydd.
Staden växte sig sen stor och blev en världsmakt.
Citera
2019-11-13, 17:49
Avstängd
Citat:

Men du vet ju att hela din världsbild, från barnsben, är galen. Venedig sjunker inte , även om en del byggnader i Venedig sjunker. Men det på verkar ju inte på något sätt det genomsnittliga vattenståndet
Citera
2019-11-13, 20:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men du vet ju att hela din världsbild, från barnsben, är galen. Venedig sjunker inte , även om en del byggnader i Venedig sjunker. Men det på verkar ju inte på något sätt det genomsnittliga vattenståndet

Läs 4-5 inlägg bakåt i tråden och återkom, din pajas.
Citera
2019-11-18, 13:28
Medlem
Som många andra högvattenhotade städer, så byggs en damm för att skydda Venedig. Och likt dessa städer (London, Rotterdam, St Petersburg mm), så ställs det höga krav på dessa dammar. Förutom att skydda mot högvatten, så ska de också kunna släppa igenom båttrafik. Ett sådant projekt, vid namn Mose projektet (se länk), är redan på gång i Venedig. Tyvärr, genomförs detta på äkta italienskt manér, dvs med höjda kostnader, förlängda tidsplaner, korruption mm. Bygget startade 2003 och skulle vara klart 2018. Nu ska den kanske stå färdig 2022...

Ta gärna en titt på konceptet. En fråga som jag ställer mig är om det över huvudtaget kommer att funka? I de flesta andra städer jag kollat, så är deras dammportar mycket mer robusta. Detta ser oerhört känsligt ut. När jag dessutom googlar på projektet, så framkommer det att rost, problem att fälla upp portarna mm redan upptäckts. Det verkar som att åtgärden för detta problem kommer att dröja några decennier till...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MOSE_Project
Citera
2019-11-19, 13:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357

Märkligt att dom påstår att vi hade större miljöförstöring 1966.och att det sedan blivit bättre till att just iår gå upp till 187cm.
Miljöförstöringen är alltså extremt mycket mindre nu än förut om man ska tolka artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in