2019-11-13, 04:13
Medlem
Jag var rädd för mörkret upp i vuxen ålder (ca 20 års åldern) och det enkla men tråkiga och jobbiga svaret är, som med det mesta andra, att bita ihop. Det tog inte många veckor innan jag verkligen störde mig på nattlampor eller glipor mellan gardinerna och ville ha det becksvart.
Citera
2019-11-13, 04:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ut i skogen ensam och sov under bar himmel. Repetera helg efter helg så kommer du överkomma din rädsla för mörker. Obs ingen musik utan skogens ljud är det dina öron ska höra.

Yep. Det Fungerar!
Citera
2019-11-13, 05:15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogicIsRare
Jo, jag är extremt övertänkande som person tror jag. Jag har nog definitivt lite social fobi men jag klarar mig liksom galant i vardagen endå.
Jag är en stor, vältränad kille och tänker att jag inte behöver något.

Jag kan dock tänka mig att du är rätt duktig på att skapa monster av skuggor du ser i mörker, right?

Citat:
För bara när jag skriver detta nu så övertänker jag ju nästan för mycket så det nästan är onödigt. Men det är väldigt bra också dock för jag tänker alltid väldigt mycket och logiskt så jag brukar oftast ha rätt och se allas olika perspektiv om saker.

Autistisk Logik.

Citat:
Samma visa hela tiden. Upptäcker ni något konstigt eller är det normalt. Hej och hå🚀🌈

Det är konstigt om du inte med varje ny upplevelse upptäcker ett nytt sätt att neutralisera upplevelsen på. Tar du droger?
Om Ja, Vilka?
Citera
2019-11-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag kan dock tänka mig att du är rätt duktig på att skapa monster av skuggor du ser i mörker, right?

Autistisk Logik.

Det är konstigt om du inte med varje ny upplevelse upptäcker ett nytt sätt att neutralisera upplevelsen på. Tar du droger?
Om Ja, Vilka?

Ja, jo det är jag. Men dock bara ibland när jag är lite rädd inombords pga att jag sätt något läskigt. Då kan min hjärna stanna i det stadiet under kvällen och det känns då som att den letar efter negativa mönster medvetet för att jag tänker på det.
Just därför så brukar detta inte hända när jag är på ett bra/vanligt humör.

På vilket sätt är det autistisk logik? Är det isåfall något positivt eller negativt?🧐

Kan du förklara mer vad ditt sista stycke betyder? Neutralisera upplevelsen?

Nej, tar inte droger. Röker dock cannabis, men nu har jag inte gjort det på en vecka snart.
Citera
2019-11-13, 21:00
Medlem
Brukade gå ut i skogen mitt i natten utan ficklampa. Värt att prova? Blev enormt obehagligt. Inte nu längre.
Citera
2019-11-13, 21:20
Medlem
Känner igen mig i allt TS säger. Har också svårt för att befinna mig i ett mörkt rum under längre perioder. Börjar tänka att något sitter i hörnet och stirrar på mig eller att något helt plötsligt ska röra sig. Mitt problem ligger i mina sömnparalyser vilket har gjort att jag kopplar mörker till något dåligt. Är en 28 årig man... så känns lite mesigt ibland, men känner vuxna män som är rädda för spindlar så tröstar mig i det
Citera
2019-11-14, 01:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ja, jo det är jag. Men dock bara ibland när jag är lite rädd inombords pga att jag sätt något läskigt.

eller när du på grund av brist på ytterliga läskigheter istället inbillar dig att din omedelbara närhet är läskig.

Citat:
Då kan min hjärna stanna i det stadiet under kvällen och det känns då som att den letar efter negativa mönster medvetet för att jag tänker på det.

Det är en beroendeform som baseras på att vissa tankar är attraktiva eftersom de förordar hjärnkemiska reaktioner som i mångt och mycket är ganska nice att få uppleva.

Citat:
Just därför så brukar detta inte hända när jag är på ett bra/vanligt humör.

När vi är på bra/vanligt humör så har vi oftast inget behov av att droga ned våra hjärnor med artificiellt inducerade hjärnkemiska förändringar.

Citat:
På vilket sätt är det autistisk logik?

Jag känner igen den.
Hade logiken inte varit autistisk, så hade jag inte känt igen den.

Citat:
Är det isåfall något positivt eller negativt?🧐

Utifrån Min Personliga Synvinkel, så är det extremt positivt.

Citat:
Kan du förklara mer vad ditt sista stycke betyder? Neutralisera upplevelsen?

Som autist upplever man saker och ting utifrån ett perspektiv där allt utgår ifrån en själv. Man är "ensam i universum" i korthet. Allt som skrämmer en är därför ingenting annat än vägbulor som står i vägen mellan en själv och det mål man siktar på och som ligger bakom vägbulorna. Genom att ständiga söka metoder och lösningar för att "hyvla bort" vägbulorna, så inser man snart att vägbulorna aldrig var något mer än materiella hinder som man själv ställde upp framför sig själv eftersom man var rädd för att "Ta Nästa Steg" i sin personliga utveckling.

Citat:
Röker dock cannabis, men nu har jag inte gjort det på en vecka snart.

Så, om du inte är en fellow autist, så är du i alla fall definitivt en 420-broder till mig.

Det ger mig lite tröstpoäng om det visar sig att du inte är en autist.
Citera
2019-11-14, 02:11
Medlem
Pungsvings avatar
Kanske associerar du mörkret med ditt inre. Om du inte har en bekväm relation med dig själv så kan mörkret erbjuda vansinne när som helst.
Citera
2019-11-14, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
eller när du på grund av brist på ytterliga läskigheter istället inbillar dig att din omedelbara närhet är läskig.

🙌🙌🧠

Citat:
Det är en beroendeform som baseras på att vissa tankar är attraktiva eftersom de förordar hjärnkemiska reaktioner som i mångt och mycket är ganska nice att få uppleva.

Exakt sånna här svar jag letar efter! Tack för informationen👍

Citat:
Jag känner igen den.
Hade logiken inte varit autistisk, så hade jag inte känt igen den.

Nåväl, låter bra! 😉😄

Citat:
Som autist upplever man saker och ting utifrån ett perspektiv där allt utgår ifrån en själv. Man är "ensam i universum" i korthet. Allt som skrämmer en är därför ingenting annat än vägbulor som står i vägen mellan en själv och det mål man siktar på och som ligger bakom vägbulorna. Genom att ständiga söka metoder och lösningar för att "hyvla bort" vägbulorna, så inser man snart att vägbulorna aldrig var något mer än materiella hinder som man själv ställde upp framför sig själv eftersom man var rädd för att "Ta Nästa Steg" i sin personliga utveckling.

Citat:
Så, om du inte är en fellow autist, så är du i alla fall definitivt en 420-broder till mig.

Det ger mig lite tröstpoäng om det visar sig att du inte är en autist.

Har tänkt på autist som något dåligt och ett handikapp men det är ju bara för man fått den aspekten pga samhället o sociala normer ish osv. Därför jag frågar om de är något positivt för jag vill ju hellre ha något som är positivt/bättre.

Men skulle jag nu ha det. (uteslutet att du säger att de är positivt) så skulle jag nog endå se det som en positiv sak precis som du gör. Dock vet jag ju inte så mycket om det..Men jag skulle inte vilja ändra på den jag är och hur jag tänker😜

Jag blev oxå fylld med endorfiner när jag läste det du skrev och jag hoppas nästan att jag är din Autist och 420 broder nu, haha🌈😜🥂

Och det du säger om huvudämnet här verkar väääldigt logiskt och återigen något som kan hjälpa mig att överkomma rädslan. För man blir ju väldigt spänd o allt typ som en person som vill ha drama. Kan tänka mig att det du säger stämmer helt och hållet. Tack igen, känner att jag är på god väg att utvecklas ytterliggare och bli en ännu bättre person.

(Off topic: Efter en jätte snabb stalking på din profil så såg jag att en autist mind har svårt med CAPTCHA koder och du behövde hjälp o avkoda en bild du länka men jag kunde läsa den... Fan haha, kanske inte betyder något men roligt att ta med så att du kan kommentera detta.
För du verkar alltid ha de där svaren som kommer från botten så man verkligen förstår.:[Off topic slut] 😜😜
Senast redigerad av LogicIsRare 2019-11-14 kl. 03:32.
Citera
2019-11-14, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Kanske associerar du mörkret med ditt inre. Om du inte har en bekväm relation med dig själv så kan mörkret erbjuda vansinne när som helst.

Det var mörkt sagt det gilla jag inte.
Jag fick denna känsla nu bara när jag läste det du skrev.. Jag har inte ens tänkt på rummet osv men nu när jag läste de du skrev så reste sig hårstråna lite och känner nästan energin och mörkret från rummet bara för att ja läste de du skrev...
DET är ju tydligt att jag är fast i en ond cirkel här pga hjärnans beroende av artificiella hjärnkemiska förändringar som min mate trolltestet beskrev 😜

Så mate hur blir jag isåfall bekväm med mig själv och varför ska det vara så jävla svårt? Haha🧠
Citera
2019-11-14, 04:56
Medlem
Pungsvings avatar
lol.
Citera
2019-11-14, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
lol.

Soft svar bror. Lol😂