2019-11-01, 22:33
Bannlyst
Minns att man som barn alltid fick höra att ”människan kan inte förstå att universum är oändligt”.
Stämmer detta? Alltså att det är obegripligt för alla människor? Inte huruvida universum är oändligt eller ej.
Citera
2019-11-01, 22:39
Bannlyst
Det är svårt att bevisa hur varje enskild människa resonerar. Tror mer dock att vi inte kan förstå fler än tre dimensioner (forskare har kommit fram till att det finns åtminstone 11 dimensioner och säkert fler). En myra kan förstå två dimensioner men vi vet inte hur vi ska rita den fjärde dimensionen.
Citera
2019-11-01, 22:41
Medlem
Ett citat från Sopranos ... mamman : Everything is just a big fucking nothing. Tror denna replik fångar allt.
Citera
2019-11-01, 22:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns nog ingen människa som kan förstå det här med oändlighet. Jag menar det måste ju finnas ett slut någonstans? och vart finns bortom det slutet? Bäst att inte tänka för mycket på det här. Man kommer gå galen om man ens försöker. Vi har inte hjärnor att greppa det.
Citera
2019-11-01, 22:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Minns att man som barn alltid fick höra att ”människan kan inte förstå att universum är oändligt”.
Stämmer detta? Alltså att det är obegripligt för alla människor? Inte huruvida universum är oändligt eller ej.
Nej, det stämmer inte. Matematiker och fysiker har ett bra grepp på vad det handlar om. T ex finns det olika stora oändligheter, vilket mäts med deras kardinaltal. Kolla t ex här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kardinaltal#Kardinaltal_och_mängden_tal

Att några random Flashbackare inte förstår är inte samma som att ingen förstår.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-11-01 kl. 22:53.
Citera
2019-11-01, 22:55
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym

Jag vet inte hur andra tänker på oändlighet. Men jag tror vi är alla vana vid att någonting som har en början också har ett slut .. som livet och döden.

Det svindlar i huvudet på mig när jag börjar fantisera om rymden och hur stort oändligheten egentligen kan vara ... uuh😣
Citera
2019-11-01, 22:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det stämmer inte. Matematiker och fysiker har ett bra grepp på vad det handlar om. T ex finns det olika stora oändligheter, vilket mäts med deras kardinaltal. Kolla t ex här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kardinaltal#Kardinaltal_och_mängden_tal

Att några random Flashbackare inte förstår är inte samma som att ingen förstår.

Du har förstås rätt. Men jag tror att TS egentligen menar om någon människa verkligen kan visualisera och föreställa sig oändlighet.

Jag tycker jag kan det nu, med visst motstånd. När jag var ung, upp till ca 25, kunde jag inte det utan att det blev tilt i skallen.
Citera
2019-11-01, 23:01
Medlem
DeepThroat007s avatar
Får man komma med ett litet film-tips?

"The man who knew infinity"

https://www.youtube.com/watch?v=oXGm9Vlfx4w
Citera
2019-11-01, 23:02
Medlem
Tycker evigheten är svårare att föreställa sig. Det är jävligt lång tid. Kanske är samma sak iofs, visar väl hur mycket jag förstår då.
Citera
2019-11-01, 23:05
Medlem
Katten-Gustavs avatar
Jobbigaste konceptet tycker jag är att vi lever en kort tid och sen kommer vi vara döda i all oändlighet. Snacka om mind fuck.
Citera
2019-11-01, 23:14
Medlem
Yngwie Malmsteen lär ha gjort det när han spelade arpeggios på 80-talet iklädd tajta spandex.
annars har jag inget tips.
Citera
2019-11-01, 23:18
Medlem
Det är enklare tänka oändligt..man behöver imte tänka någon bestämd slutpunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in