Citat:
Ursprungligen postat av
opponent
Tjena,
Funderar på att köpa en bostadsrätt med separat uthyrningsdel. Separat ingång och ett rum med eget kök+wc i uthyrningsdelen. Tanken är väl att jag skulle få en passiv inkomst och knappt träffa min inneboende, dörren mellan skulle spikas igen.
Finns några problem med detta upplägg? Antar att det fortfarande räknas som inneboende snarare än andrahandsuthyrning. Skattefritt upp till 40 000kr + BRFen har inte mycket att gnälla på? Känner mig lite lost och undrar väl mest om det finns någon riktig fallgrop som riskerar att sätta en i skiten efter köpet. Hur fungerar det ex. med elkostnad och postleverans?
Tacksam för lite hjälp

Skall inte vara några större problem med ditt upplägg, men jag skulle inte rekomendera att spika igen dörren.
Det kräver godkännande av styrelsen(vilket i sig inte är ett bekymmer) men de kan då ha synpunkter på den förändringen du gjenomfört på din bostadsrätt och då kan den klassas som en sepparat lägenhet och då behöver du godkännande för 2dra hands ythyrning och lika så kan din hyresgäst hävda besittningsrätt.
Bättre lösning är att helt enkelt låsa dörren(sätta dit ett ordentligt lås) så har du inga bekymmer med att klassa den som inneboende och ingen återställning krävs om du vill flytta.