2019-11-09, 18:47
Medlem
Hur ska man kunna lita på tandläkare?
Ska man begära kopior av röntgen eller ska man gå på dubbla tandläkare?

Hur ska man kunna lita på dom?

https://www.youtube.com/watch?v=CYBwfWk7M7c
Senast redigerad av blacktoothpaste 2019-11-09 kl. 18:57.
Citera
2019-11-09, 22:39
Medlem
piggypiggys avatar
jag bad att få kopior på tandröntgen som jag betalt för. Folktandvården vägrade.
Citera
2019-11-09, 22:49
Medlem
Nåja lite extraavgifter verkar min tandläkare ge, men i övrigt så litar jag på min tandläkare, sällan han hittar något mer än tandsten och den ser jag ju själv! Jag fick betala ca 1500 kr för tandutdragning och den var inte komplicerad, var någon avgift utöver själva utdragningen, kom inte ihåg vad. Men jag bryr mig inte så mycket men förstår att om man är fattig så är det annorlunda, kan notera att de däremot är konstiga då en annan person i min närhet har samma tandläkare och fick slapp denna avgift.

Men det är klart det finns skojare, men min tandläkare förklarar och visar allt, även på röntgen. Så det är inga konstigheter på det sättet.
Citera
2019-11-09, 23:47
Medlem
Av egen erfarenhet så kan man inte lita på tandläkare.
Vid min sista undersökning hos min tidigare tandläkare så sa hon att jag hade 7 hål och 5 nya på gång.

Tyckte det lät helt jävla galet, så jag valde att byta tandläkare.
Och vid undersökningen där så hittade hon 1 hål.

Så nej, man kan inte lita på alla tandläkare.
Citera
2019-11-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Av egen erfarenhet så kan man inte lita på tandläkare.
Vid min sista undersökning hos min tidigare tandläkare så sa hon att jag hade 7 hål och 5 nya på gång.

Tyckte det lät helt jävla galet, så jag valde att byta tandläkare.
Och vid undersökningen där så hittade hon 1 hål.

Så nej, man kan inte lita på alla tandläkare.

Haha låter ju precis som tjejen i programmet, de sa att hon hade sju hål, visade sig vara ett då hon gick till annan tandläkare, måste vara ett övergrepp att borra i friska tänder! Förutom att det kostar så är det ju en skada, borde vara brottsligt, med riktiga straff.
Citera
2019-11-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piggypiggy
jag bad att få kopior på tandröntgen som jag betalt för. Folktandvården vägrade.

Kontakta patientnämnden och IVO. Journalen (där röntgen ingår) är din och de kan inte vägra att ge dig.
Förslagsvis får du på USB för utskrifter av röntgen brukar bli skit.
Citera
2019-11-10, 14:09
Medlem
För övrigt är det här inslagt i Kalla Fakta lika korkat nu som för 4 år sedan. Olika tandläkare gör olika bedömningar och det råder fri prissättning på marknaden. Behövs inte något 45 minuter inslag för att berätta det.
Citera
2019-11-10, 14:11
Medlem
Anser inte att man kan lita på tandläkare. Så länge jag gick gratis till tandläkaren så fick jag alltid höra att mina tänder var helt perfekta och jag hade aldrig någonsin haft ett enda hål, under hela min livstid. Men precis samma år som jag fick börja betala för besöken så hade jag helt plötsligt början till hål på 9 tänder.

Troligt..
Citera
2019-11-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisastankar
Anser inte att man kan lita på tandläkare. Så länge jag gick gratis till tandläkaren så fick jag alltid höra att mina tänder var helt perfekta och jag hade aldrig någonsin haft ett enda hål, under hela min livstid. Men precis samma år som jag fick börja betala för besöken så hade jag helt plötsligt början till hål på 9 tänder.

Troligt..

Eftersom det inte är någon ekonomisk vinst för tandläklare att berätta för dig att du har "början till hål" utan istället är något vi gör för att informera dig så du framöver kan slippa behöva laga så förstår jag inte problemet här?
Citera
2019-11-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garlicdentist
Eftersom det inte är någon ekonomisk vinst för tandläklare att berätta för dig att du har "början till hål" utan istället är något vi gör för att informera dig så du framöver kan slippa behöva laga så förstår jag inte problemet här?

Så du menar att tandläkarens förhoppning genom att informera patienten detta, inte är att patienten ska göra någon form utav behandling för att "laga" dessa?

Har jag fel så ber jag om ursäkt, men trodde kanske början till hål var allvarligare än vad det är då? Tycker i alla fall det är märkligt att det hunnit bli så många början till hål på så kort tid när mina tänder alltid annars varit felfria. Inte så att jag ändrade på något i kostväg..
Citera
2019-11-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisastankar
Så du menar att tandläkarens förhoppning genom att informera patienten detta, inte är att patienten ska göra någon form utav behandling för att "laga" dessa?

Har jag fel så ber jag om ursäkt, men trodde kanske början till hål var allvarligare än vad det är då? Tycker i alla fall det är märkligt att det hunnit bli så många början till hål på så kort tid när mina tänder alltid annars varit felfria. Inte så att jag ändrade på något i kostväg..

JAG informerar om "början till hål" just för att folk ska veta vad som händer med deras hälsa, och ibland blir det nyfika och motiverade att ta tag i det och göra något själv.

Jag vet såklart inte varför tandläkare i detta fall sagt så men i regel lagar man inte "början till hål" utan behandlar med att förklara samband mellan hål - socker - fluor - rengörning. Kanske man fluorlackar lite, kanske lite recept på duraphattandkräm. Just för att man ska slippa sitta och laga skiten om 5-6 år. Laga hål är liksom varken lönsamt eller roligt.

Förslog hen att det skulle lagas? Är så fallet så har vi ett problem med att någon sitter och lagar saker som inte behövs lagas.

Exakt varför de blivit diagnostiserade just nu kan bero på rätt så många olika saker. Kanske de har varit där tidigare och ingen brytt sig om att berätta om dem, kanske de inte varit där, kanske röntgen togs i lite ny vinkel. och så vidare.

OT: början till hål är ett konstigt utttryck. "dina tänder har börjat ruttna" hade varit bättre att säga.
Citera
2019-11-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Hur ska man kunna lita på tandläkare?
Ska man begära kopior av röntgen eller ska man gå på dubbla tandläkare?

Hur ska man kunna lita på dom?

https://www.youtube.com/watch?v=CYBwfWk7M7c

Kanske inte ska referera till kalla fakta. Inte många rätt i programmet du länkar till (inga faktiskt). Senaste gången dom skulle granska något tandvårdsrelaterat (intagning på KI) var det mycket fel där med.
Skitprogram med värdelösa journalister helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in