Citat:
Ursprungligen postat av
Lisastankar
Så du menar att tandläkarens förhoppning genom att informera patienten detta, inte är att patienten ska göra någon form utav behandling för att "laga" dessa?
Har jag fel så ber jag om ursäkt, men trodde kanske början till hål var allvarligare än vad det är då? Tycker i alla fall det är märkligt att det hunnit bli så många början till hål på så kort tid när mina tänder alltid annars varit felfria. Inte så att jag ändrade på något i kostväg..
JAG informerar om "början till hål" just för att folk ska veta vad som händer med deras hälsa, och ibland blir det nyfika och motiverade att ta tag i det och göra något själv.
Jag vet såklart inte varför tandläkare i detta fall sagt så men i regel lagar man inte "början till hål" utan behandlar med att förklara samband mellan hål - socker - fluor - rengörning. Kanske man fluorlackar lite, kanske lite recept på duraphattandkräm. Just för att man ska slippa sitta och laga skiten om 5-6 år. Laga hål är liksom varken lönsamt eller roligt.
Förslog hen att det skulle lagas? Är så fallet så har vi ett problem med att någon sitter och lagar saker som inte behövs lagas.
Exakt varför de blivit diagnostiserade just nu kan bero på rätt så många olika saker. Kanske de har varit där tidigare och ingen brytt sig om att berätta om dem, kanske de inte varit där, kanske röntgen togs i lite ny vinkel. och så vidare.
OT: början till hål är ett konstigt utttryck. "dina tänder har börjat ruttna" hade varit bättre att säga.