2019-11-10, 14:40
Medlem
Vill tillägga att visst luras tandläkare en del. Men det mesta lurendrejeriet upplever jag är att åtgärder läggs in någon dag tidigare än den faktiskt utförs för att patienter ska få 85% ersättning från försäkringskassan istället för 0% eller att kronor görs med full ersättning trots att den inte är ersättningsberättigad. Båda fallen gynnar patienten och inte tandläkaren (som riskerar anmärkning från IVO)
Citera
2019-11-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garlicdentist
JAG informerar om "början till hål" just för att folk ska veta vad som händer med deras hälsa, och ibland blir det nyfika och motiverade att ta tag i det och göra något själv.

Jag vet såklart inte varför tandläkare i detta fall sagt så men i regel lagar man inte "början till hål" utan behandlar med att förklara samband mellan hål - socker - fluor - rengörning. Kanske man fluorlackar lite, kanske lite recept på duraphattandkräm. Just för att man ska slippa sitta och laga skiten om 5-6 år. Laga hål är liksom varken lönsamt eller roligt.

Förslog hen att det skulle lagas? Är så fallet så har vi ett problem med att någon sitter och lagar saker som inte behövs lagas.

Exakt varför de blivit diagnostiserade just nu kan bero på rätt så många olika saker. Kanske de har varit där tidigare och ingen brytt sig om att berätta om dem, kanske de inte varit där, kanske röntgen togs i lite ny vinkel. och så vidare.

OT: början till hål är ett konstigt utttryck. "dina tänder har börjat ruttna" hade varit bättre att säga.

Haha okej tack för infon.
Citera
2019-11-10, 19:53
Medlem
Citat:
För övrigt är det här inslagt i Kalla Fakta lika korkat nu som för 4 år sedan. Olika tandläkare gör olika bedömningar och det råder fri prissättning på marknaden. Behövs inte något 45 minuter inslag för att berätta det.
Det spelar ingen roll om det är korkat!

Till sak frågan hur ska man lita på tandläkare?
Det värkar inte gå sitta med smith & wesson vid stolen?
Eller begära ut alla röntgenbilder?
Citera
2019-11-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Kanske inte ska referera till kalla fakta. Inte många rätt i programmet du länkar till (inga faktiskt). Senaste gången dom skulle granska något tandvårdsrelaterat (intagning på KI) var det mycket fel där med.
Skitprogram med värdelösa journalister helt enkelt.
Vilka var inte rätt då?
Citera
2019-11-10, 19:58
Avslutad
Citat:
För övrigt är det här inslagt i Kalla Fakta lika korkat nu som för 4 år sedan. Olika tandläkare gör olika bedömningar och det råder fri prissättning på marknaden. Behövs inte något 45 minuter inslag för att berätta det.
Jag vill också ta 1000kr i timmen för mina tjänster. För att förtydliga, tandläkare är svindyra.
Citera
2019-11-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Det spelar ingen roll om det är korkat!

Till sak frågan hur ska man lita på tandläkare?
Det värkar inte gå sitta med smith & wesson vid stolen?
Eller begära ut alla röntgenbilder?

Som tidigare påpekat att vägrar en klinik att lämna ut dina röntgenbilder bör du kontakta patientnämnden och/eller IVO.

Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Jag vill också ta 1000kr i timmen för mina tjänster. För att förtydliga, tandläkare är svindyra.

1000kr är det sällan tandläkare tar. Då hade man gått med konstant minus och gått i konkurs rätt så snabbt. 1000kr täcker nämligen inte kostnaden kliniken har för den timmen.
Citera
2019-11-10, 20:15
Medlem
Citat:
Som tidigare påpekat att vägrar en klinik att lämna ut dina röntgenbilder bör du kontakta patientnämnden och/eller IVO.

Det tar ju flera månader. Då är skadan redan gjord om dom borrat 7 hål som inte fanns.
Varför inte en app som man får röntgen bilderna i
Citera
2019-11-10, 20:41
Medlem
Liten anekdot: Min mor har hela sitt liv haft bra tänder utan ett enda hål. Tills hon flyttade till ny kommun och ny privattandläkare. Herrejävlar vad mycket hål hon fick av att bara byta tandläkare. Det skulle behandlas och lagas varenda gång, ända till hon bytte tandläkare igen. Det mådde tänderna mycket bättre av konstigt nog.

Så jag kör på frisktandvård hos folktandvården. Det ligger i mitt och deras gemensamma intresse att borra så lite som möjligt i min mun.
Citera
2019-11-10, 20:53
Medlem
Citat:
Det tar ju flera månader. Då är skadan redan gjord om dom borrat 7 hål som inte fanns.
Varför inte en app som man får röntgen bilderna i

Att hålen inte finns är inte säkert. Diagnostisering av vad som finns och terapiplanering är en konstform och inte någon exakt vetenskap.

Angående app för röntgenbilder så bör du kontakta din klinik och föreslå det. Ett krångel med det är då att journaler (där dina röntgenbilder ingår) inte ligger i någon lagercentral någonstans utan var klinik har sitt eget och ingen utomstående klinik har tillgång (undantag då större kedjor som tillexempel våra olika folktandvårder där alla kliniker inom kedjorna kommer åt journaler). Det finns också en uppsjö av olika journalsystem (4-5 mer populära än andra) och på det en uppsjö av röntgensystem. Att göra en app som får tillgång till röntgen från en klinik är tekniskt svårt pga alla olika möjliga system som kanske används och väldigt svårt utifrån GDPR och annan integritetslagstiftning.

Med det sagt så finns det gott om kliniker som erbjuder sina patienter att logga in via webinterface med bankid och få tillgång till journaler (och då röntgen).

Men... att bedöma om det var rätt eller fel att borra uteslutande från röntgen är inte alltid en bra väg att vandra.

Hade jag varit kund hos någon som vägrade lämna ut mina bilder hade jag bytt till annan vårdgivare direkt.
Citera
2019-11-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Men-vinkeljarn
Liten anekdot: Min mor har hela sitt liv haft bra tänder utan ett enda hål. Tills hon flyttade till ny kommun och ny privattandläkare. Herrejävlar vad mycket hål hon fick av att bara byta tandläkare. Det skulle behandlas och lagas varenda gång, ända till hon bytte tandläkare igen. Det mådde tänderna mycket bättre av konstigt nog.

Så jag kör på frisktandvård hos folktandvården. Det ligger i mitt och deras gemensamma intresse att borra så lite som möjligt i min mun.

Det ligger väl i folktandvårdens intresse att borra så mycket som möjligt så de kan få upp dig i högre premiegrupp?
Citera
2019-11-11, 00:49
Medlem
Prodelins avatar
Tandläkare är rena dammsugarsäljare....har en ny privattandläkare, de hittar på saker hela tiden för att tjäna pengar...

Finns det ärliga tandläkare idag eller vill alla blåsa en?

20 minuters besök fixa en bit som lossnat på en tand, kostnad 3000:-, ta bort lite karies, smeta in lite ny plast där det lossnat och slipa lite, och halva tiden var skitsnack typ..

Så lägger dom till en rad "Förundersökning" som man ska betala för också, vad fan jag vet ju att det lossnat en bit av en tand, behövs ingen jävla förundersökning...

Vem fan tjänar så mycket på den tiden i andra branscher? inte ens stjärnadvokater...
Senast redigerad av Prodelin 2019-11-11 kl. 00:55.
Citera
2019-11-11, 17:03
Medlem
Citat:
Vilka var inte rätt då?

Som sagt så var inget rätt i det programmet.

T.ex. så "missuppfattade" dom helt hur hela ersättningssystemet fungerar och försökte på fullt allvar säga att tandläkarna lurade patienter på pengar när dom hade högre taxa än referenspris trots att det är fri prissättning och det är EXAKT så systemet är tänkt att fungera.

Dom hänvisade också till en rapport från försäkringskassan och sa att det i den står att svenska tandläkare fuskar mycket när det bokstavligt talat står i slutsatsen att det är mycket lite fusk i svensk tandvård och att det är en av de branscher där det fuskas minst i. Som slutsats för hela rapporten då. Tvärtemot vad kalla fakta påstår när dom använder den som källa!

Och sen fick dom det att låta som att det är patienterna som drabbas om ersättning betalats ut felaktigt när det är TVÄRT OM. Patienterna får ALDRIG betala mer det får tandläkaren stå för ur egen ficka.

Mycket annat fel också givetvis. Som sagt hela programmet är ett enda stort fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in