Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-09, 01:54
Medlem
Jag hade tänkt att köpa in kläder (äkta) från Japan för att sedan sälja vidare detta här Skandinavien.

Det jag behöver hjälp med är skatt, moms, tull.

Låt oss säga jag köper kläder för 3000kr, vikten ligger runt 3kg. Hur mycket kommer jag behöva betala?

Studerar för tillfället så hade inte tänkt att göra något stort utav det här, mer utav en hobby.
Citera
2019-11-09, 02:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOBBEeeeeeeee
Låt oss säga jag köper kläder för 3000kr, vikten ligger runt 3kg. Hur mycket kommer jag behöva betala?
Citat:
Tullavgift (12 %) 360,00 kr
Moms (25.0 %) 840,00 kr
Totalt 4 200,00 kr
https://www.tullverket.se/sv/privat/...e9e710532.html

Sedan tillkommer frakten. Kläder generellt fanns inte i listan, så jag valde jeans.
Citera
2019-11-09, 19:59
Medlem
Hur kan man tjäna pengar på det här ? Det finns väldigt lite chans.....
Citera
2019-11-11, 15:39
Mitt tips är en så kallad "reshipper".

Du hittar de genom en snabb google-sökning. De kan hjälpa dig skippa tullkostnader och skatt.
Bara be de skriva något lågt belopp på värdet av paketet, då slipper du betala kopiösa summer.

Det kommer såklart kosta en del för frakten, men det är det värt.

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad jag använde mig av för re-shipper, black något om jag inte minns fel?
Citera
2019-11-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tOBBEeeeeeeee
Jag hade tänkt att köpa in kläder (äkta) från Japan för att sedan sälja vidare detta här Skandinavien.

Det jag behöver hjälp med är skatt, moms, tull.

Studerar för tillfället så hade inte tänkt att göra något stort utav det här, mer utav en hobby.

Hade du tänkt köpa in no-name produkter eller märkeskläder? Jag utgår ifrån att du tänker på att sälja no-name produkter, då du säkerligen inte hittar några billiga äkta märkeskläder i Japan. Om du nu skulle importera kläder för 3000 kronor skulle jag rekommendera att importera dessa i två satser. Alltså två importer istället för en, då du har tullfrihet om du importerar varor med ett sammanlagt värde under 1 500 kronor. Där sparar du alltså 20% i tullsats.

Får jag fråga varifrån du tänkte köpa kläderna? Aliexpress eller liknande eller direkt från en producent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in